الگوریتم bert
پادکست مقاله :
Bert از هر ده ازجستجو، یک مورد را زیر نظر خواهد گرفت و تحت تأثیر قرار خواهد داد، این امر بزرگترین تغییر در موتورهای جستجو از زمان عرضه Rankbrain محسوب میگردد.
شرکت گوگل بهتازگی بزرگترین تغییر در روش جستجو را عرضه نموده است، آخرین تغییری که شرکت گوگل در سرویسهای جستجو اعمال نموده بود مربوط به 5 سال پیش است که RankBrain را عرضه نمود. بر اساس گفتههای این شرکت از نظر تغییر نتایج حاصل از این الگوریتم، تأثیری یک بر 10 یا ده درصدی خواهد داشت.
این الگوریتم هنوز برای زبان فارسی ارائه نشده است !
1. – آغاز کار و شروع به فعالیت :
Bert از این هفته فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و با توجه به تازهنفس بودن آن بهزودی بهطور کامل، فعالیت خود را گسترش خواهد داد. این روش در حال حاضر برای جستجو های زبان انگلیسی در حال گسترش است و در آینده نزدیک برای زبانهای دیگر نیز بستر متناسب فراهم خواهد شد.
2 – دستیابی سریع به جواب Featured Snippets. :
این روش از رویه های دستیابی سریع به جواب و الگوریتمهای مربوطه، تبعیت مینماید. بر اساس گفتههای گوگل bert بهزودی دستیابی سریع به جواب را برای تمام زبانها بهصورت جهانی میسر خواهد نمود.
3 – Bert چیست :
گوگل اظهار داشته است که Bert برای درک بهتر نکات و بافت کلمات کمکهای شایانی را عرضه خواهد داشت و این همیاری برای عملیات جستجو خواهد بود. به طول کلی این روش نتایج بهتری را به نسبت الگوریتمهای پیشین عرضه مینماید. یکی دیگر از کاراییهای این الگوریتم دستیابی سریع به جواب است که در بخش قبل به آن اشاره گردید.
بهطور مثال در یک جستجو خواهان پیدا کردن مطالبی درباره ” 2019 brazil traveler to usa need a visa” بودیم، همانطور که در متن فوق مشاهده مینمایید کلمه to نقش اساسی در پیدا کردن مطالب خواهد داشت و این امر باید برای جستجو پررنگ شود چرا که این کلمه پلی را بین مفاهیم قبلی و مفاهیم جدید ایجاد نموده است. درگذشته گوگل به اهمیت این کلمات بها نمیداد و سبب میشد که کلمات بهصورت مستقل برای پرسمان در نظر گرفته شوند. در مثال فوق to به شهروندان برزیلی و نیاز ویزای آنها اشاره مینماید. در الگوریتم برت این نکات ظریف مشخص میگردد و کلمات بسیار رایج اهمیت بیشتر خواهند داشت. بدین ترتیب نتایج بیشتری برای پرسمانها فراهم میگردد.
مثال 1
مثال زیر نیز یک نمونه تست آزمایشگاهی است، دقت کنید این آزمایش ممکن است در حالت جستجوی زنده شما اکنون عمل نماید و بیشتر برای بررسی الگوریتم برت bert بهکار گرفتهشده است:
مثال 2
در مثالی دیگر خواهان بررسی و جستجو درباره estheticians stand a lot at work هستیم، بر اساس تحقیقات مشخصشده است که در الگوریتمهای پیشین واژه stand و stan alone بهصورت همراستا در نظر گرفته میشود. مدل برت کلمه stand را درک خواهد کرد و میفهمد که این کلمه مربوط به یک خصیصه رفتاری در کار است و بهصورت فیزیکی ایفا میشود و از آنجا که این مفهوم مرتبط با نیازهای فیزیکی یک شغل است، پاسخهای مفیدتر ارائه خواهد شد.
مثال 3
در مثال زیر گوگل میتواند برای دستیابی به پرسمان بهینهتر، رفتاری مشابه انسان داشته باشد تا دستیابی به نتایج حقیقیتر شود. “Can you get medicine for someone pharmacy.” معنای معادل فارسی این جستجو عبارت است از: ” آیا شما میتوانید دارویی برای یک داروخانه پیدا کنید؟”
مثالی از دستیابی سریع به جواب :
در این مثال، کارایی و مسائل مرتبط با دستیابی سریع به جواب یا featured snippet نشان دادهشده است. برای این کار پرسمان زیر را در نظر گرفتهاند: “Parking on a hill with no curb” معادل فارسی این جمله “پارک کردن روی تپه بدون وجود جدول” است. درگذشته این کلمات در کنار هم سبب سردرگمی گوگل میشد و د ر نهایت گوگل مات و مبهوت نتایج مناسبی را میسر نمینمود. بر اساس گفتههای گوگل در این مثال تمرکز بیشتر روی کلمه curb رفته و کلمه no کم رنگتر واقعشده است. در واقع در این روش اولویتی بین کلمات قرار داده شده است و بهصورت هوشمند و دقیق کلمه مهمتر در نظر گرفته میشود تا نتایج پرسمان دقیقتر و بهتر ارائه شود. با توجه به این محدودیتها گوگل برای پارک کردن روی تپه روشهای مناسبی را ارائه میکند.
4 – ادامه حیات RankBrain is not dead
الگوریتم پیشین گوگل rankbrain نام دارد که در سال دو هزار و پانزده بهعنوان اولید روش هوش مصنوعی در موتورهای جستجو ارائه گردید، باید به این نکته توجه کنید که الگوریتم به حیات خود ادامه خواهد داد و نخواهد مرد. هر دو روش برت و رنک برین در صفحات گوگل هنگام جستجو، فعالیتهای خود را جاری خواهند ساخت تا بتوانند درک مناسبی را از معانی و لغات داشته باشند. به بیان سادهتر bert جایگزین رنک برین نخواهد شد و به نوعی مکمل آن است تا جستجو ها را بهتر درک کرده و نتایج مناسبتری را عرضه نماید. این روش مکملی برای سامانه رتبهبندی گوگل است. رنکبرین هنوز برای بسیاری از جستجو ها کاربرد دارد و در بسیاری از مواقع مورد بهرهبرداری قرار میگیرد. اما زمانی که گوگل تشخیص دهد که روش برت مناسبتر و کاراتر است، روش کاری به برت منتقل میشود تا کاربران استفاده مناسبتری از نتایج جستجو داشته باشند. به عبارت سادهتر یک جستجو از روشهای چندگانه بهرهمند میشود که برت نیز نوعی از آن است تا گوگل ، جستجو را بهتر درک کند.
5 – چگونه ؟
بر اساس اظهارات و نتایج بررسیشده توسط گوگل، روشهای متعددی برای بررسی فحوا و کلام وجود دارد که جستارهای شمارا موتورهای جستجو معنا بخشد و این امر باید بتواند پلی را بین مفاهیم موردنظر شما و محتوای تعبیه شده در وب ایجاد نماید. بهعنوان مثال امروزی گوگل به شما کمک میکند که اشکالهای تایپی خود را بیابید تا نتایج ارزنده و سلیس تری فراهم شود. همچنین گوگل توانایی آن را دارد که لغاتی که مترادف هم هستند را بیابد و برای عرضه نتایج از مترادفها نیز استفاده نماید. برت bert روش کارای دیگری در این حوزه است که برای سودمندی و اثربخشی جستوجو عرضهشده است تا زبان را بهتر و سلیستر درک کند. بر اساس این الگوریتم با توجه به نیاز شما و جستجوهای مربوطه مفاهیم جستجو ها بهتر درک خواهد شد و نتایج مناسبتری ارائه میگردد.
6 – آیا شما می توانید bert را بهینه سازی نمایید ؟
این امر بعید است و با توجه به صحبتهای ارائهشده توسط گوگل SEO نمیتواند برای RankBrain پیادهسازی شود. اما این بدان معنا است که گوگل میتواند در پردازش زبان طبیعی گامهای مناسبی را بردارد. مانند قبل نیاز ست برای کاربران اقدام به تولید محتوا نمایید. این اقدام گوگل برای درک بهتر پرسمانهای واردشده در موتورهای جستجو، کمک بسیاری خواهد کرد و نتایج منطبق و مرتبط بیشتری را میسر مینماید.
7 – چرا برای ما با اهمیت است ؟
این امر برای ما بسیار حائز اهمیت است چراکه بر اساس گفت های گوگل این تغییر بزرگترین جهش در طی این پنج ساله است و بهنوعی یکی از بزرگترین جهشها در حیطه موتورهای جستجو محسوب میشود.
از آنجا که 10% جستجو ها وارده برای گوگل از این روش بهره میگیرند، این تغییر بهعنوان یک تغییر بزرگ محسوب میشود. در اواسط این هفته گزارشهایی تأیید نشدهای بهدست ما رسید و بامطالعه آن مطلع شدیم که تغییران و تأثیر این روش محسوس و قابل تأمل است.