شرکتهای دیجیتال مارکتینگ خدمات وسیعی را به صاحبان کسب و کارها ارائه میدهند. از جمله این خدمات میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
خدمات سئو
طراحی و مدیریت سایت
ایمیل مارکتینگ
طراحی و مدیریت پیجهای شما در شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام
طراحی کمپینهای تبلیغاتی
و مواردی از این دست که بسته به تواناییها و خدماتی که هر شرکت ارائه میدهد متفاوت هستند. در بازار وسیع و قدرتمند امروز شبکههای اجتماعی، رقابت بالایی بین شرکتهای دیجیتال مارکتینگ در ارائه خدمات با کیفیت وجود دارد. شما به عنوان مدیر یک کسب و کار که قصد ورود موفق به فضای بازاریابی دیجیتال را دارید، باید بتوانید مناسبترین شرکت را انتخاب کنید. برای رسیدن به این هدف باید به روشنی بدانید ویژگیهای یک شرکت دیجیتال مارکتینگ موفق چیست و اساسا چرا باید در این حوزه دست به برون سپاری زد؟
برون سپاری در حوزه دیجیتال مارکتینگ چه مزایایی دارد؟
اولین دلیل برای برون سپاری، تخصصی بودن حوزه دیجیتال مارکتینگ است. در هر کدام از حوزههای دیجیتال مارکیتنگ که قصد فعالیت داشته باشید، با دریایی از اطلاعات و قواعد خاص رو به رو خواهید بود که بدون اطلاع دقیق از آنها موفقیت در حوزه دیجیتال مارکتینگ امکان پذیر نخواهد بود. شما با برون سپاری بازاریابی شبکههای اجتماعی تیمی حرفهای و متخصص را کنار خود خواهید داشت که به رشد کسب و کار شما کمک میکنند.
دلیل دوم کاهش ریسک پذیری و تضمین موفقیت است. برای دریافت تضمین موفقیت از شرکتی که قصد همکاری با آن را دارید بهترین کار این است که با کسب و کارهایی که قبلا با آن شرکت همکاری داشتهاند مشورت کنید و از تجربیات آنها در انتخاب شرکت مناسب استفاده نمایید. موارد دیگری نیز وجود دارد که در قسمت ویژگیهای یک دیجیتال مارکتر موفق به آنها اشاره خواهیم کرد.
دلیل سوم بحث صرفه جویی در زمان است. مدیریت شبکههای اجتماعی از آنجایی که کاری تخصصی است نیازمند وقت و دقت بسیار است. در یک شرکت دیجیتال مارکتینگ حرفهای برای هرکدام از بخشهای تولید محتوا، گرافیک، محتوای ویدئویی، ادمین و مدیریت پیج و کمپینهای تبلیغاتی نیرو یا نیروهای متخصصی حضور دارند که فعالیتهای مربوط به آن بخش به خصوص را انجام میدهند.
دلیل چهارم، کاهش هزینههاست. همانطور که گفتیم برای موفقیت در حوزه دیجیتال مارکتینگ باید یک تیم حرفهای پای کار باشند و فعالیت کنند. اگر شما با یک شرکت دیجیتال مارکتینگ همکاری کنید در هزینه استخدام نیروها صرفهجویی خواهید کرد.
شرکتهای دیجیتال مارکتینگ حرفهای باید چه ویژگیهایی باشند؟
⦁ ارائه تقویم محتوایی منسجم و همه جانبه
تقویم محتوایی برنامهریزی اولیه کسب و کار شما در فضای مجازی است. تمام مواردی که برای شما بسیار اهمیت دارند، از جذب مخاطب و برندسازی گرفته تا افزایش احتمال فروش، همگی منوط به ارائه تقویم محتوایی حرفهای و همه جانبه هستند.
چطور بفهمیم تقویم محتوایی ارائه شده مناسب است؟
برای پاسخ به این سوال ابتدا از خودتان بپرسید چه انتظاری از کسب و کار مجازیتان دارید؟ میخواهید در صفحه یا سایت شما چه محتوایی به مخاطب ارائه شود؟ برای پاسخ به این سوالات، ابتدا در مورد بستر فعالیتی که آن شرکت دیجیتال مارکتینگ قرار است برای شما تولید محتوا کند اطلاعات کسب کنید. به عنوان مثال اگر موضوع قرارداد شما مدیریت پیج اینستاگرام است، در مورد اصول بازاریابی موفق در این شبکه اطلاعاتی را کسب کنید. این کار به شما دانشی میدهد که به واسطه آن میتوانید مدیریت بهتری روی فعالیتهای شرکتی که قرار است با آن همکاری داشته باشید، کسب کنید.
پیشنهاد دیگری که برای شما داریم، آنالیز صفحات رقبا در شبکههای مجازی است. این کار را با هدف شناسایی نقاط ضعف آنها و شخصی سازی نقاط قوتشان انجام دهید. فراموش نکنید که در این مسیر باید به تولید محتوای بکر و منحصر به فرد خودتان دست بزنید. حتی اگر در آغاز محتوای شما نسبت به رقبا از کیفیت پایینی برخوردار باشد اصلا جای نگرانی نیست. موفقیت در شبکههای مجازی مثل هر نوع دیگری از موفقیت تدریجی و پلکانی است. اگر شما بتوانید با آزمون و خطا ( و البته رعایت اصول صحیح بازاریابی و فعالیت در شبکههای مجازی) به سبک شخصی خودتان برسید خواهید پلههای موفقیت را سریعتر طی کنید. چراکه محتوایی را ارائه خواهید کرد که در میان تمام کسب و کارها منحصربهفرد خواهد بود. برای رسیدن به این هدف لازم است هرگونه اطلاعاتی که شرکت دیجیتال مارکتینگ از کسب و کار شما میخواهد را در اختیارش قرار دهید.
توانایی اجرای خلاقانه تقویم محتوایی
بعد از تایید تقویم محتوایی از جانب شما، نوبت به بررسی شیوه اجرای تقویم است. چند نکته کلی وجود دارد که شما باید آنها را مدنظر قرار دهید:
نکته اول: خلاقیت
خلاقیت کلید ماندگاری محتوا در ذهن مخاطب است. دنیای دیجیتالی امروز این امتیاز را در اختیار افراد قرار داده است که به آسانی یک سرچ هر محتوایی که میخواهند را دریافت کنند. پس اگر محتوای ارائه شده از جانب شما خلاقیت کافی برای حفظ مخاطب را داشته باشد، قدم اول برای جذب مخاطب را برداشتهاید. برای رسیدن به محتوای خلاقانه باید بدانید مشتریان شما چه سلایقی دارند و اگر با چه سبکی تولید محتوا کنید شانس بیشتری برای جذب مخاطب خواهید داشت.
نکته دوم: به روز بودن
سرعت تغییرات در بستر اینترنت بسیار بالاست. اگر نیروهای فعال در این حوزه نتوانند خودشان را همگام با این تغییرات به روز نگهدارند شانسی برای موفقیت در این فضا نخواهند داشت. شما میتوانید در جلسات مذاکره و هنگام صحبت در مورد خدماتی که شرکت مذکور میخواهد به شما ارائه دهد، متوجه میزان به روز بودن خدمات آنها بشوید. در صورتی که خودتان اطلاعات به روز شدهای از آن فضای کسب و کار داشته باشید راحتتر میتوانید آنها را به چالش بکشید و ادعای آنها برای به روز بودن را راستی آزمایی کنید.
⦁ ارائه منظم گزارشکار
ویژگی اصلی گزارشکارهای دقیق، نتایج قابل اندازهگیری آنهاست. شرکت مذکور باید در بازه زمانیهای مورد توافق به شما گزارشکار ارائه بدهد. این گزارشکارها باید شامل نتایج شفاف و قابل اندازهگیری باشند. کلی گویی در این موارد قابل قبول نخواهد بود و نشان دهنده ضعف عملکردی آن شرکت است. امروزه خوشبختانه ابزارهای تحلیلی زیادی وجود دارند که به صورت رایگان میتوانید از آنها استفاده کنید. شاید سادهترین ابزار آنالیزی که در اختیار شما قرار دارد قابلیت insights در اینستاگرام باشد. برای آنالیزهای حرفهایتر میتوانید به نرمافزارهایی مثل ژو سوشال (Zoho Social)و سندیبل (Sendible )استفاده کنید.
⦁ توانایی مدیریت و حل بحرانها
بهترین شیوه مدیریت بحران جلوگیری از به وجود آمدن آن است! با این حال بحرانهای پیشبینی نشده جز انکار ناپذیر هر کسب و کار و هر قراردادی هستند. در مدیریت یک بحران ساختاربندی سازمانی درون یک شرکت بسیار موثر است. زمانی که درون یک شرکت هرکسی نسبت به وظایف خود آگاهی داشته باشد در صورت ایجاد بحران با مسئولیت پذیری بالا و دقت عمل افراد بحران به وجود آمده قابل حل خواهد بود. شما میتوانید این موضوع را با صحبت در مورد سازکارهای شرکت و همینطور میزان مسئولیت پذیری که فرد در جلسات اولیه از خود نشان میدهد درک کنید. با این حال فراموش نکنید که برخی از بحرانها نیز ناشی از عدم درک صحیح کارفرما از شرایط کار در حوزه دیجیتال مارکتینگ است. به همین دلیل پیش از هرچیز به شما توصیه میکنیم نسبت به این فضا آگاهی داشته باشید.
⦁ ارائه منظم گزارشکار
ویژگی اصلی گزارشکارهای دقیق، نتایج قابل اندازهگیری آنهاست. شرکت مذکور باید در بازه زمانیهای مورد توافق به شما گزارشکار ارائه بدهد. این گزارشکارها باید شامل نتایج شفاف و قابل اندازهگیری باشند. کلی گویی در این موارد قابل قبول نخواهد بود و نشان دهنده ضعف عملکردی آن شرکت است. امروزه خوشبختانه ابزارهای تحلیلی زیادی وجود دارند که به صورت رایگان میتوانید از آنها استفاده کنید. شاید سادهترین ابزار آنالیزی که در اختیار شما قرار دارد قابلیت insights در اینستاگرام باشد. برای آنالیزهای حرفهایتر میتوانید به نرمافزارهایی مثل ژو سوشال (Zoho Social)و سندیبل (Sendible )استفاده کنید.
⦁ توانایی مدیریت و حل بحرانها
بهترین شیوه مدیریت بحران جلوگیری از به وجود آمدن آن است! با این حال بحرانهای پیشبینی نشده جز انکار ناپذیر هر کسب و کار و هر قراردادی هستند. در مدیریت یک بحران ساختاربندی سازمانی درون یک شرکت بسیار موثر است. زمانی که درون یک شرکت هرکسی نسبت به وظایف خود آگاهی داشته باشد در صورت ایجاد بحران با مسئولیت پذیری بالا و دقت عمل افراد بحران به وجود آمده قابل حل خواهد بود. شما میتوانید این موضوع را با صحبت در مورد سازکارهای شرکت و همینطور میزان مسئولیت پذیری که فرد در جلسات اولیه از خود نشان میدهد درک کنید. با این حال فراموش نکنید که برخی از بحرانها نیز ناشی از عدم درک صحیح کارفرما از شرایط کار در حوزه دیجیتال مارکتینگ است. به همین دلیل پیش از هرچیز به شما توصیه میکنیم نسبت به این فضا آگاهی داشته باشید.