آموزش بنر تبلیغاتی اینستاگرام
اینستاگرام به عنوان یکی از محبوبترین و کارآمدترین شبکههای اجتماعی در میان جامعه شناخته میشود. اینستاگرام اساسا به عنوان یک شبکه اجتماعی تصویری پایهگذاری شده است و همین موضوع اهمیت داشتن بنرهای تبلیغاتی موثر و جذاب را به خوبی نشان میدهد. اما طراحی بنر تبلیغاتی چه اصول و قواعدی دارد؟ برای طراحی یک بنر کارآمد باید چه ویژگیهایی را مدنظر قرار داد؟ برای پاسخ به این سوالات و سایر سوالات مشابه در حوزه طراحی بنر تبلیغاتی، تا انتهای این مقاله همراه من باشید.
اصول طراحی بنر اینستاگرام
هدف شما از فعالیت در اینستاگرام چیست؟ پاسخ به این سوال را تا انتهای این مقاله گوشه ذهن خود داشته باشید، چرا که تمام اصول طراحی بنر اینستاگرام بستگی به پاسخ شما به این سوال دارد. اگر هدف شما تبلیغات و کسب فروش اینترنتی بیشتر در پلتفرم اینستاگرام است، پس درنظر داشته باشید که داشتن یک بنر تبلیغاتی تعاملی و جذاب برای پیج شما از هر چیزی مهمتر است. بنر تبلیغاتی ظاهر پیج شما را میساز، محصول شما را به مخاطب معرفی میکند و اساسا مخاطب براساس آنچه در بنر تبلیغاتی میبیند تصمیم به خرید محصول شما میگیرد، آیا این دلایل برای پذیرش اهمیت طراحی بنر اینستاگرام کافی نیستند؟ با این وجود، اصول طراحی بنر تبلیغاتی چیست؟ در نظر داشتهباشید که طراحی بنر به دلیل تخصصی بودن اغلب توسط شخصی غیر از صاحب صفحه انجام میشود، شما میتوانید برای این کار نیروی متخصص استخدام کنید یا آن مدیریت شبکههای اجتماعیتان را بهطور کامل به شرکتهای فعال بسپارید. تفاوتی نمیکند، شما باید بتوانید به روشنی با اصول صحیح طراحی بنر آشنایی داشتهباشید، اطلاع از اصول کلی حرفههایی که به طور مستقیم با کسب و کار شما در ارتباط هستند، جزئی از وظایف شما به حساب میآید.
اصل اول: تعیین مخاطب هدف
اگر هدف شما این است که بنرتان توسط تعداد بیشتری از مخاطبین دیدهشود پس باید بدانید برای چه کسانی تولید محتوا میکنید. سلایق آنها را بشناسید و در جهت بهبود آن حرکت کنید. داشتن اطلاعاتی در مورد رنج سنی، جنسی، موقعیت اجتماعی و حتی جغرافیایی مخاطبین، به شما این امکان را میدهد تا به شکل هدفمندتری طراحی بنر کنید. نکته دومی که باید مدنظر قراردهید تعیین ویژگیهای منحصربهفرد محصول یا خدمتی است که قصد طراحی بنر برای آن را دارید. طراحی بنر باید زبان گویای محصول شما باشد و بتواند با مخاطبتان ارتباط کاملی برقرار کند. طراحی بنر شما باید به گونهای باشد که کنجکاوی مخاطب شما را تحریک و او را به فعالیتی تحریک کند. فعالیتی که در واقع منجر به خرید خدمات یا کلای شما خواهدشد. برای رسیدن به این هدف استفاده از طراحیهای مینیمال (که با سلایق مخاطب امروز همخوانی بالایی دارد) و استفاده از متن مناسب (در این مورد در ادامه توضیح خواهم داد)، ضروری است.
اصل دوم: هماهنگی با اصول شبکه اجتماعی که قصد انجام تبلیغات در آن را دارید
طراحی بنر تبلیغاتی برای سایت با طراحی تبلیغاتی برای شبکه اجتماعی مثل اینستاگرام از زمین تا آسمان تفاوت دارد. همینطور طراحی بنر تبلیغاتی برای شبکههای اجتماعی مختلف(اینستاگرام، توییتر، فیسبوک، لینکدین و…) با یکدیگر متفاوت است. چرا که اساسا ماهیت این شبکههای اجتماعی با یکدیگر متفاوت است. برای شبکه اجتماعی مثل اینستاگرام بنر تبلیغاتی شما باید چشمنواز باشد، همانطور که گفتیم اینستاگرام اساسا یک شبکه تصویری است و زمانی که مخاطب وارد آن میشود با انبوهی از تصاویر در ارتباط است. اگر بنر تبلیغاتی شما نتواند در برخورد اول توجه مخاطب را جلب کند، شانسی برای موفقیت نخواهید داشت. استفاده از طرحهای مینیمال، رنگهای جذاب و طرحهایی که کنجکاوی مخاطب را تحریک میکند.
یادگیری طراحی بنرهای تبلیغاتی اصول خاصی دارد که سعی میکنم در ادامه به آن اشاره کنم.
آموزش ساخت بنر تبلیغاتی اینستاگرام
طراحی بنر تبلیغاتی کاری ست که نیاز به خلاقیت، تمرین و تا حدودی تخصص(برای کسب بهترین نتیجه) دارد. به همین دلیل صرفا با مطالعه یک مقاله کوتاه نمیتوانید تمام چم و خم این قضیه را درک کنید. من در اینجا سعی میکنم اصول اولیهای که برای موفقیت در این زمینه به آن احتیاج دارید را به شما معرفی کنم و باقی ماجرا برعهده خودتان و خلاقیت و میزان تلاشی ست که برای کسب بهترین نتیجه در این زمینه صرف میکنیم.
اصل اول در طراحی یک بنر زیبا، خوب دیدن است. منظور خوب دیدن، وقت گذاشتن برای تماشای بنرهای تبلیغاتی اینستاگرامی و همینطور تماشای طرحهای گرافیکی، نقاشیها و سایر منابع الهامی ست که خودتان میتوانید به آنها مراجعه کنید. این کار خلاقیت ذهن شما را تقویت خواهد کرد. همینطور به شما معیار میدهد. معیاری برای سنجش طراحیهای دیگران و رفع نقاط ضعف آنها در طراحیهای خودتان.
اصل دوم صبر و حوصله داشتن است. ممکن است طراحی یک بنر باکیفیت زمان زیادی از شما بگیرد. طی این پروسه طولانی نباید خلاقیت شما فروکش کند و بخواهید هرچه سریعتر کار را تمام کنید. بلکه برای داشتن یک طرح تبلیغاتی درجه یک مدام باید با خودتان چالش داشتهباشید و راههای مختلف برای رسیدن به بهترین طراحی را امتحان کنید. شاید در انتهای کار ایده بهتری به ذهن شما برسد و مجبور باشید تمام یا بخش زیادی از طرحی را که ساعتها برایش زحمت کشیدهاید را پاک کنید، آیا شهامت این کار را دارید؟
اصل سوم داشتن دست روان در کار با نرمافزارهای مختلف است. برای طراحی بنرهای تبلیغاتی نرمافزارهای مختلفی وجود دارد(در ادامه به معرفی این نرمافزاها خواهیم پرداخت) اگر شما گرافیست هسیتد پیشنهاد اول و آخر من به شما استفاده از فتوشاپ است. اما اگر تخصص کافی را در این زمینه ندارید میتوانید از نرمافزارهای متنوع و پرکاربردی که در این زمینه وجود دارند، استفاده کنید.
برنامه ساخت بنر تبلیغاتی اینستاگرام
برنامههای مختلفی برای طراحی بنرهای تبلیغاتی در اینستاگرام وجود دارد که در ادامه به معرفی چهار مورد از کاربردیترین آنها میپردازیم. البته همانطور که در بخشهای قبلی گفتیم، هیچکدام از این برنامهها به گردپای فتوشاپ نمیرسند و پیشنهاد اصلی ما به شما فتوشاپ است. اما در مواقع اضطراری میتوانید از نرمافزارهای زیر استفاده کنید
⦁ نرم افزار کنوا (Canva)
اگر بنر تبلیغاتی را برای اینستاگرام میخواهید، کنوا یک نرمافزار عالی برای شماست. چرا که این نرمافزار دو دستهبندی مختلف برای پست و استوری اینستاگرام در نظر گرفتهاست که کار شما را بسیار راحت خواهد کرد. همینطور شما میتوانید در کنار طراحی قالب، از قالبهای آماده این نرمافزار نیز استفاده کنید. این اپلیکیشن به شما امکان ویرایش تصاویر، اصلاح رنگ، کنتراست و اضافه کردن متن را میدهد.
⦁ نرمافزار PosterLabs
این اپلیکیشن برای گوشیهای اندروید طراحی شده است و با دستهبندیهای متنوع و زیادی که دارد به شما امکان ساخت بنرهای متفاوت و خلاقانه را میدهد.
⦁ نرمافزار Desygner
مزیت اصلی این اپلیکیشن، سهولت کاربری و سرعت بالای آن است. این نرمافزار با آپدیتهای بهروزش قالبهای جدیدی را در اختیار شما میگذارد با سلیقه روز مخاطبین همخوانی دارد.
⦁ نرمافزار Poster Maker, Flyer Maker, Poster & Flyer Template
این نرمافزار هم برای طراحی استوری و پستهای اینستاگرام ساخته شدهاست. سهولت کاربری، قابلیتهای بالای ویرایش تصاویر، امکان شخصیسازی فونت و اضافه کردن تصویر از گالری جز ویژگیهای اصلی این نرمافزار است.
متن بنر تبلیغاتی اینستاگرام
اهمیت متن بنر تبلیغاتی اگر بیشتر از طراحی و گرافیک بنر نباشد، قطعا از آن کمتر نیز نخواهد بود. انتخاب عنوان، متن اصلی و در انتها کپشن بنر تبلیغاتی شما تکمیل کننده تاثیری طراحی شماست و میتواند تعامل مخاطب با بنر شما را افزایش دهد. اما اصول طراحی بنر تبلیغاتی اینستاگرام چیست؟ برای پاسخ به این سوال در ادامه مقاله همراه من باش.
اولین اصل در نویسندگی متنهای تبلیغاتی، سادگی است. از نوشتن جملات سنگین، جملاتی که مخاطب را خسته میکنند و شانس ایجاد ارتباط موثر را به حداقل میرسانند بپرهیزید. سعی کنید متنی را بنویسید که در درجه اول برای خودتان جذاب باشد. برای رسیدن به این هدف راهی بهتر از داشتن تمرین و مشاهده سایر متنهای مشابه نیست.
برای نوشتن یک تیتر مناسب، به کوتاهی و جذابیت متن توجه زیادی داشتهباشید. جملهای را بنویسید که مخاطب را به خواندن ادامه متن تشویق کند. در این بین بهتر است خلاقیت داشتهباشید و سراغ تیترهای جنجالی و زرد نروید. چرا که اعتبار پیج شما را پایین خواهد آورد. در عوض سعی کنید تیتری را انتخاب کنید که باعث تحریک مخاطب برای دنبال کردن ادامه متن شما باشد.
اگر متن شما کپشن است، تلاش کنید متن را به گونهای بنویسید که نرخ تعامل شما را افزایش دهد. فراموش نکنید که مردم عاشق صحبت کردن در مورد خودشان هستند، استفاده از پرسشهایی که مخاطبین را دعوت به بیان تجربیات یا سلایق خودشان کند، بسیار موثر است. اگر قصد فروش محصول یا ارائه خدماتی را دارید، قراردادن اطلاعات تماس در کپشن باعث سهولت کار مشتری شده و احتمال تماس با شما را افزایش میدهد.
جمعبندی
طراحی بنر تبلیغاتی برای شبکه اجتماعی تصویری مانند اینستاگرام مانند ماهیگیری در دریای بزرگی ست که پیش از شما ماهیگیران زیادی به صید در آن مشغول شدهاند و ماهیها دیگر به راحتی دم به تله نمیدهند! پس برای موفقیت باید بتوانید تور ماهیگیری خاص خودتان را داشتهباشید. خلاق باشید و تلاش کنید این خلاقیت را در حوزههای مختلف(طراحی گرافیکی و متن) پیادهسازی کنید. بهترین ابزارهای شما برای افزایش خلاقیت، خوب نگاه کردن و تمرین کردن است. موضوع بعدی که باید مورد توجه قرار دهید، ویژگیها و بستری ست که پلتفرم موردنظر در اختیار شما قرار میدهد. نکاتی که در این مقاله بررسی کردیم مربوط به اینستاگرام بودند ولی با اندکی تغییر میتوانید از آنها برای سایر شبکههای اجتماعی و سایتها نیز استفاده کنید.