راز موفقیت کسب و کارهای اینترنتی
افزایش فروش اینترنتی
چرا به کسب و کارهای اینترنتی رجوع کنیم؟
پاسخ به این سوال ذاتی است. ما انسانها اساسا و ذاتا به دنبال راههایی هستیم که با صرف هزینه کمتر، حداکثر سودآوری را داشته باشند. در این میان، فضای اینترنت که امکان تعامل را به صورت گسترده و بی سابقهای فراهم میآورد به صورت یک بستر سیری ناپذیر درآمده است که کسب و کارهای کلان و خرد امکان رشد و بهرهوری از آن را دارند. امکان برندسازی و ایجاد هویت که به واسطه محیط تعاملی و امکان ارتباط نزدیک، از طریق اینترنت در اختیار کسب و کارها قرار گرفته است، شرایطی را فراهم آورده تا کسب و کارهای کوچک بتوانند با رعایت اصول صحیح مدیریت کسب و کار در فضای اینترنت، به سودآوری و رشد برسند.
اما تمام آنچه که گفتیم تنها یک سمت ماجراست. در سوی دیگر، فضای رقابتی و به نظر اشباع اینترنت ممکن است کسب و کارهای تازه را از شروع کار ناامید یا موجب توقف روند رو به رشد کسب و کارهای ریشهدار تر شود. موضوعی که به دلیل عدم رعایت اصول موفقیت در این فضا، متاسفانه از جامعیت بالایی برخوردار است و درصد کسب و کارهایی که میتوانند در این فضای رقابتی دوام بیاورند و برندشان را تبدیل به یک نام مطمئن و ماندگار در ذهن مخاطب کنند، پایین است.
در فضای گسترده اینترنت، اینستاگرام از ارزش بالایی برخوردار است. امکان ارائه محتوای تصویری و ارتباط آسان و صمیمی با مشتری در کنار سایر دلایل که در حیطه مسائل روانشناختی قرار میگیرند سبب شدهاند تا اینستاگرام محبوب فوقالعادهای را تجربه کند و برای شروع کسب و کارهای اینترنتی بستر مناسبی باشد.
راز فراموش شده اما جذاب موفقیت در کسب و کارهای اینترنتی
مسیر موفقیت در کسب و کارهای اینترنتی مانند سفر در دریایی بزرگ با جزایر متعدد و زیباست. در این دریای پر تلاطم، عده زیادی پیش از رسیدن به اولین جزیره، قایقشان چپ میکند و قعرنشین دریای موفقیت میشوند. عده زیادی بعد از دیدن زیبایی همان چند جزیره اول، قانع میشوند و در جا میزنند و عده اندکی که باقی میمانند، همانهایی هستند که نامشان در تاریخ جاوادنه میشود و ما میخواهیم در مسیر آنها قدم برداریم.
اولین قدم برای موفقیت، کوتاه نیامدن و پا پس نکشیدن است. اما برای داشتن این توانایی باید چه کار کنیم؟
در ذهن یک مدیر موفق چه میگذرد؟
ذهن انسان موفق، اساسا ذهن تحلیلگر و نکته سنجی است. فرد باید بتواند میزان واقع بینیاش را افزایش بدهد و با آنالیز صحیح نقاط ضعف و قوت، برای تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف برنامه ریزی کند. برای رسیدن به این هدف هیچ همکاری بهتر از نوشتن نیست. باید به نوشتن عادت کنید. این عمل به شما توانایی نکته سنجی میدهد و میتوانید جنبههای مختلفی از مشکلتان را ببینید که قبلا به آن توجهای نداشتهاید.
برای انجام درست این کار پیشنهاد میکنم یک کاغذ آچار را به دو قسمت تقسیم کنید. یک طرف آن نکات مثبت و در سمت دیگر نکات منفی که به نظرتان میرسد را بنویسید. حواستان باشد که دقیق و واضح بنویسید، از کلی گویی بپرهیزید و به طور شفاف به اصل مطلب اشاره کنید. سپس هرکدام از عوامل ضعف یا قوت را به یک صفحه مجزا منتقل کرده و به طور جزئی در مورد عواملی که فکر میکنید در ایجاد آن تاثیر داشتهاند بنویسید. باید سعی کنید به این سوال پاسخ بدهید که چطور میتوانید عوامل منفی را حذف و عوامل مثبت را تقویت کنید.
واقع بینی هدیه ارزشمندی ست که در ازای نوشتن دریافت میکنید.
از ذهن تحلیلگر گفتیم و از معجزهای که نوشتن در اختیارمان قرار میدهد. حالا باید به این نکته مهم اشاره کنیم که تحلیل باید پایه و اساس صحیح داشته باشد و لازمه این امر، کسب دانش عمومی در تمام زمینههایی ست که به طور مستقیم یا غیر مستقیم با کسب و کار ما در ارتباط هستند. به عنوان مثال اگر شما قرار است در حوزه اینستاگرام فعالیت داشته باشید، بهتر است قبل از شروع کار مدتی را به آموزش در مورد این شبکه اجتماعی بگذارید تا تمام فرصتها و چالشهایی را که پیشروی شما قرار دارد ارزیابی کنید و به اصلاح با دست پر وارد میدان شوید. دانش به شما اطمینان میبخشد. در این راه فراموش نکنید که کلید پیروزی شما تنها یک چیز است: سیری ناپذیر موفقیت را بخواهید. از تقلید کردن بپرهیزید و برند خودتان را خلق کنید. برای این امر لازم است در تمام حوزههای مرتبط با کارتان خلاقیت داشته باشید. به عنوان مثال اگر با طراحان گرافیک همکاری میکنید لازم است تا حدودی با جنبههای کلی این کار آشنایی داشته باشید. طرحهای خوب را دیده باشید تا بتوانید به خوبی قضاوت کنید. که این امر حتی به شما کمک میکند تا در استخدام نیرو نیز هوشمندانهتر عمل کنید.
یک مدیر موفق، مدیری است که هیچوقت دست از تلاش برای یاد گرفتن و گسترش دانشش برنمیدارد.
پس مراقب ذهنیت خودتان باشید که کلید موفقیت شماست.
ایدههایی موثر برای جلب اعتماد مشتری
(راستش را بخواهید، این اعتماد افراد است که به شما قدرت زیادی میدهد. جلب اعتماد دیگران قدرتمندتر از تمام تکنیکهای مدیریتی است.)
– لینوس توروالدز
شما باید بتوانید اعتمادسازی کنید. اعتمادسازی در دو سطح میان شما و کارمندانتان و شما و کارفرمایانتان اتفاق میافتد. موضوع بحث ما اینجا اعتمادسازی بین شما و کارفرمایان یا مشتریان است. فضای تعاملی اینترنت این امکان را به وجود میآورد که خریدار و فروشنده بدون دیدن یکدیگر معامله را انجام دهند. این موضوع ضرورت اعتمادسازی را پر رنگ میکند. براساس آمار رسمی اغلب خریدهای اینترنتی توسط متولدین سال ۱۳۷۶ به بعد انجام میشود و مبلغ این خریدها عموما زیر ۵۰۰ هزارتومان است. که این امر نشان میدهد با افزایش مبلغ، قدرت ریسک پذیری افراد کاهش مییابد.
برای کسب اعتماد مشتری اولین قدم، ارائه محصول با کیفیت است. محصول یا خدمت شما زمانی که با کیفیت باشد خود بهترین تبلیغ از کسب و کار شماست. دومین نکته، ایجاد فضای گرم و دوستانه برای مشتریان است. قالب سایت یا پیج شما باید تا حد امکان تعاملی و خلاقانه باشد. به طوری که زمانی که مخاطب وارد صفحه شما میشود بتواند به سرعت ارتباط برقرار نماید. حدالامکان متنهایتان را با رعایت اصول به صورت صمیمی بنویسید، حالت داستانی به آن بدهید و اجازه بدهید مخاطب حضور شما را کنار خودش حس کند. استفاده از تم گرافیکی و عکسهایی که در خدمت این حالت صمیمی باشند به تقویت اعتماد مخاطب کمک میکنند. در مورد پیجهای اینستاگرامی، توصیه میکنم: یک: در پیجتان هایلایتی به اسم درباره من یا زندگی من قرار دهید و در آن ماجرای ورودتان به کسب و کار را توضیح بدهید. زمانی که لحن شما صمیمی و داستانتان جذاب باشد، مخاطب به شما اعتماد میکند و در نتیجه شانس موفقیت شما در بازاریابی افزایش مییابد. پیشنهاد دوم: متن خوش آمدگویی تهیه کنید و برای هر فالوور جدیدی که وارد پیجتان میشود در دایرکت ارسال کنید. این کار تاثیر فوقالعادهای در ایجاد تصویر مثبت از کسب و کار شما در ذهن مشتریان دارد.
همیشه در دسترس باشید!
در زندگی دیجیتالی و پر سرعت امروز افراد تمایل دارند با صرف کمترین زمان به نتیجه مطلوب برسند به همین دلیل برای شما بسیار مهم است که در دسترس باشید و مشتری را معطل نگذارید. فراهم کردن امکان چت آنلاین در سایت یا داشتن ادمینهایی که بلافاصله جواب مشتریان را بدهند در ایجاد اعتماد نسبت به کسب و کار شما بسیار موثر است.
جمع بندی
بهترین راهکارها برای موفقیت در کسب و کار
در فضای رقباتی کسب و کارهای اینترنتی، مدیری میتواند کسب و کارش را به موفقیت برساند که قبل از هر چیز تمایل سیری ناپذیری به موفقیت داشته باشد. برای حرکت در مسیر موفقیت باید ذهن تحلیلگری داشت. ذهن تحلیلگر به ما قدرت میدهد تا موانع را به شکل حقیقی ببینیم و برای رفع آن برنامهریزی کنیم. توانایی مدیریت سازمانی و ایجاد سازوکار صحیح و پویا، از پروسه انتخاب کارمند تا تقسیم وظایف قدم بعدی ست که یک مدیر موفق در این حوزه باید بردارد. زمانی که ذهنیتتان موفقیت را بخواهد موفق خواهید شد. لازمه موفقیت در جهان پر شتاب مجازی، به روز ماندن و کسب دانش است. اگر غرور فرد مانع از آموزش پذیری او و به روز بودنش باشد، در سراشیبی سقوط قرار خواهد گرفت.
همینطور از ارتباط ذهنی که میان شما و مشتریتان شکل میگیرد صحبت کردیم و گفتیم در این فضا که امکان تعامل غیر حضوری وجود دارد، بحث اعتماد سازی تا چه اندازه مهم است. فراموش نکنید که اعتماد مشتری به شما قدرتمندترین سرمایه شماست. گام اول در ایجاد حس اعتماد، ارائه محصول با کیفیت است. پس اگر از کیفیت محصول خود مطمئن هستید میتوانید به سایر پیشنهادات توجه کنید: مسائلی مثل ایجاد فضای تعاملی و صمیمی با مخاطب. متنها باید به گونهای نوشته بشوند که مخاطب احساس کند دوستی صمیمی در حال گفت و گو با او است و تمام سوالات و نیازهایش پاسخ داده میشوند. اهمیت آنلاین بودن و پاسخگویی سریع به مخاطب را از یاد نبرید و در انتها پیشنهاد میکنیم در مراحل انجام هرکدام از این پیشنهادات، به تجربه خودتان اعتماد کنید. پیش رفتن در مسیر آزمون و خطا برای رسیدن به برند و هویت شخصی، بهتر از تقلید صرف و کورکورانه از دیگران است. اگر میخواهید مسیر آزمون و خطایتان سیر صعودی داشته باشد، ذهن تحلیلگری داشته باشید و مدام برای بهتر شدن کارتان برنامهریزی کنید.