تبلیغات گوگل چیست ؟
اگر به تازگی وارد دنیای بازاریابی جستجو شدهاید و یا به دنبال آشنایی با برخی از اصطلاحات و عبارات دنیای دیجیتال هستید، مقاله خوبی را برای مطالعه انتخاب کردهاید.
در این مقاله ما به بررسی تبلیغات گوگل خواهیم پرداخت که پیشتر با عنوان Google AdWords شناخته میشد. این سرویس شما را قادر میسازد تا با پرداخت هزینه، تبلیغات خود را در بخش نتایج موتور جستجو قرار دهید.
نیازی نیست منتظر باشید تا وبسایت جدید شما به تدریج رتبه خود را افزایش دهد. با استفاده از جستجوی پولی، شما میتوانید به سرعت به هدف خود دست یابید و این روش به میزانی که تصور دارید دشوار یا پرهزینه است.
جستجوی پولی
جستجوی پولی عبارتی است که ما برای تبلیغ در بخش نتایج جستجوی موتور جستجو استفاده میکنیم. این تبلیغات اغلب در بالای صفحه نتایج یا در کنار صفحه نمایش داده میشوند و شباهت زیادی به نتایج محلی دارند. در حال حاضر، گوگل یک برچسب سبز رنگ کوچک با عنوان Ad در کنار آنها قرار میدهد.
همچنین بخوانید : تاثیر آپدیت مرغ مگس خوار گوگل بر جستجو
گوگل تنها موتورجستجویی نیست که این ویژگی را در اختیار شما قرار میدهد. Bing نیز شبکه تبلیغاتی خود را دارد که Bing Network نام دارد. در این مقاله قصد داریم به Google Ads و نحوه عملکرد آن بپردازیم.
اصول تبلیغات گوگل
شما چند کلیدواژه انتخاب میکنید که فرد ممکن است در گوگل آنها را جستجو کند و سپس تبلیغاتی را با توجه به کلیدواژه ها ایجاد میکنید تا در صفحه نتایج جستجو نشان داده شوند.
باید توجه داشته باشید که شما تنها شرکتی نیستید که قصد دارید تبلیغاتی را برای افراد نشان دهید. سایر شرکت ها نیز ممکن است تبلیغات مشابهی را برای همان کلیدواژه ها ایجاد کنند.
اگر قصد دارید آگهی شما نسبت به سایرین برجسته تر بوده و همواره نشان داده شود، شما باید به ازای هر کلیک بر روی آگهی، هزینه بیشتری به گوگل پرداخت کنید.
هر چه پرداختی شما به ازای هر کلیک بیشتر باشد، احتمال دیده شدن آگهی در صفحه نتایج جستجو افزایش خواهد یافت.
اما این بدین معنا نیست که پرداخت هزینه بیشتر در مقایسه با سایرین منجر به حذف آگهی آنها میشود. گوگل به هر یک از تبلیغات امتیازی اختصاص میدهد که Ad Rank نام دارد.
Ad Rank چیست؟
Ad Rank معیاری است که گوگل برای تعیین ترتیب نمایش آگهی ها در نتایج جستجوها استفاده میکند.
هر چه رتبه یک آگهی بیشتر باشد، آگهی پیشتر از سایر آگهی ها نشان داده خواهد شد. پیشنهاد شما فقط یکی از پنج عاملی است که گوگل در محاسبه رتبه آگهی در نظر میگیرد. سایر عوامل عبارتند از:
- کیفیت آگهی ها و صفحه فرود
- آستانه رتبه آگهی که مجموعهای از شرایط کیفی است که آگهی شما به منظور نمایش باید از آنها برخوردار باشد. از جمله این موارد میتوان به ماهیت جستجو، موقعیت، نوع دستگاه و … اشاره کرد.
- زمینه جستجو نظیر عبارت، زمان جستجو، سایر آگهیهای موجود، مکان فرد جستجوکننده و نوع دستگاه
- افزونه آگهی و سایر قالبهای آگهی: این موارد اطلاعات مازاد هستند که شما میتوانید به آگهی خود اضافه کنید که از جمله آنها میتوان به شماره تلفن یا لینک به سایر صفحات وبسایت خود اشاره کرد.
پیشنهاد
شما به ازای هر کلیک بر روی آگهی خود هزینهای به گوگل پرداخت میکنید. هزینهای که تمایل دارید به ازای هر کلیک پرداخت نمایید CPC (هزینه به ازای هر کلیک) نامیده میشود.
شما میتوانید بیشترین مبلغ را انتخاب کنید و اگر گزینه خودکار را انتخاب کرده باشید، گوگل هزینهای بسته به بودجه شما دریافت خواهد کرد و در نتیجه بیشترین کلیک در محدوده بودجه شما را فراهم خواهد آورد.
گزینه دیگری به نام CMP نیز وجود دارد که طی آن شما هزینهای را به ازای 1000 بار نمایش آگهی شما در صفحه نتایج جستجو پرداخت میکنید. در این گزینه، نیازی به پرداخت به ازای کلیک وجود ندارد.
شما میتوانید هر یک از روشهای فوق را انتخاب کنید.
زمان موردنیاز برای گوگل برای بررسی پیشنهاد تبلیغکنندگان مختلف، تصمیمگیری در مورد آنها، ارزیابی بیشترین پیشنهاد و بررسی امتیاز وبسایت ارائهدهنده آگهی برابر با زمانی است که کاربر عبارتی را در موتور جستجو تایپ کرده و نتایج را بازیابی میکند. این زمان به طور میانگین در حدود 0.26 ثانیه است.
جایگزینهای Google Ads
شبکه Bing: این شبکه که پیشتر با نام Yahoo Bing Network شناخته میشد، به وبسایت Bing وابسته بوده و یکی از رقبای اصلی گوگل به شمار میرود. این شبکه با همکاری چند سازمان از جمله AOL، وال استریت ژورنال و Gumtree ایجاد شده است.
طبق آمار ارائهشده از Bing Ads، شبکه Network در حال حاضر 33.9 درصد سهم بازار را در ایالاتمتحده و 24.7% در انگلستان به خود اختصاص داده است و این بدین معناست که افراد میتوانند از این شبکه نیز برای نمایش آگهیهای خود به کاربران استفاده کنند.
بهینهسازی موتور جستجو (سئو): این عبارت به تمام روشها، تاکتیکها و فرایندهایی اشاره دارد که شما میتوانید با استفاده از آنها احتمال ظاهر شدن وبسایت خود در نتایج جستجو را افزایش دهید. اگر بتوانید به طور بهینه از این روش استفاده کنید، نیازی به پرداخت هزینه برای نمایش در نتایج جستجو نخواهید داشت. با این حال، بسیاری از بازاریابان توصیه میکنند که استفاده از هر دو روش به طور همزمان ضروری است، زیرا آنها مکمل هم به شمار میروند.
Google Shopping
شما میتوانید تصاویر، جزئیات محصول، قیمت آنها و نام فروشگاه خود را با ایجاد PLA در اختیار آگهی گوگل قرار دهید تا آگهی شما در وبسایتهای مرتبط نمایش داده شود.