آیا قصد دارید با نحوه تولید محتوا آشنا شوید؟

تولید و نوشتن محتوا یکی از رویاهای بسیاری از افراد است. برخی افراد محتوایی را برای مقالات یا روزنامه­ ها تهیه کرده و برخی دیگر نظیر جفری آرچر به نویسندگان موفقی تبدیل می­شوند.

اما صرف­ نظر از میزان تلاش، برخی از نویسندگان موفق­تر از سایرین هستند. نحوه تحقیق و عملکرد از جمله مواردی هستند که منجر به تمایز نویسندگان می­شوند.

در عصر دیجیتال که هزاران وب­سایت با محتوای مختلف وجود دارند، نوشتن آنچه که در ذهن است، کافی نیست. شما باید از روش­های مناسب و استعداد بی­ همتای خود استفاده کرده و محتوایی متمایز و منحصر به فرد تولید کنید.

سوجان پاتل اهمیت تحقیق و ایده ­پردازی را در مقالات خود شرح داده شده است. او بر این باور است که 4 مورد از 5 محتوای تولید به دلیل عدم ایده ­پردازی با شکست مواجه می­شوند. علاوه بر این، عدم تحقیق نیز منجر به بررسی ناکافی ایده­ اصلی محتوا می­شود.

مواردی وجود دارند که نویسندگان موفق آنها را به طور متفاوت انجام می­دهند. بیایید خودمان را به جای آنها قرار داده و با نحوه نوشتن محتوا آشنا شویم.

آغاز نوشتن محتوا

آموزش-تولید-محتوا
آموزش-تولید-محتوا

صرف­ نظر از اینکه پست­ هایی برای وبلاگ، وب­سایت یا کتاب می­نویسید، شما می­توانید از روش­ های زیر برای بهبود خروجی خود استفاده کنید.

نحوه آغاز نوشتن محتوای آنلاین

۱ – تحقیق بیشتر

به منظور دستیابی به ایده ­های متعدد و جدید، شما باید وارد عرصه تحقیق شوید. تحقیقات نباید بلافاصله نوشته و برنامه ­ریزی شوند. شما باید اندکی صبر کنید. زمانی که محتوایی پیدا کردید، به میزان کافی تحقیق کنید. تحقیق باید دقیقا در مورد همان موضوع باشد.

از نرم ­افزارهایی نظیر Evernote برای یادداشت­ برداری در مورد ایده ­های اصلی خود استفاده کنید. شما باید همواره در کنار یادداشت­ های خود صفحات مرجع را نیز یادداشت کنید تا بتوانید در آینده به آنها مراجعه نمایید.

۲ – سبک­ منحصر بفرد خود را پیدا کنید

آموزش-تولید-محتوا
آموزش-تولید-محتوا

برای آغاز نویسندگی نمی­توانید خودتان را به جای فرد دیگری قرار داده و با سبک وی بنوسیدی.

در طی دوران کاری خود با نویسندگان متعددی آشنا خواهید شد که هر یک سبک نوشتار منحصر بفردی دارند. شما می­توانید از سبک آنها الهام بگیرید، اما نباید سبک آنها را تقلید کنید. از آنجایی که همه افراد متفاوت بوده و شخصیت متفاوتی دارند، آنها باید سبک نوشتار متفاوتی نیز داشته باشند.

همچنین بخوانید : بازاریابی چریکی چیست و ۷ مثال الهام بخش برای برند شما 

به نیل پاتلبیاندیشید. او سبک نوشتاری منحصر بفردی دارد و می­تواند پیچیده­ ترین مفاهیم را به صورت ساده بیان کند.

سبک نوشتاری عاملی است که به شناسایی یک نویسنده کمک می­کند. بسیاری از افراد نیل پاتل را نه به دلیل نوشته­ های وی بلکه به دلیل سبک نوشتاری وی می­شناسند. همه نویسندگان باید سبک خاص خود را داشته باشند.

مثال دیگر نیز وبلاگ وب سایت نوین است که مدیریت آن بر عهده خانم سمیرا سرباز است من همیشه از این وبلاگ استفاده میکنم و نحوه نوشتار به خصوص عکس های کاریکاتور مانند آن ها را دوست دارم

۳ – به موضوع وفادار باشید

هر محتوایی با یک موضوع نوشته می­شود. به یک موضوع وفادار بوده و از نوشتن در مورد موضوعات مختلف پرهیز کنید. اگرچه می­توانید اندکی به برخی از موارد دیگر نیز اشاره داشته باشید، اما هرگز ایده­ های مختلف را ترکیب نکنید. این امر منجر به سردرگمی مخاطبین می­شود.

برای مثال، اگر در مورد آموزش تولید محتوا برای کسب و کار اطلاعاتی به مخاطبین خود ارائه می­دهید، ایده ­هایی در مورد به اشتراک گذاری مطالب در شبکه­ های اجتماعی نظیر فیس­بوک یا اینستاگرام در مقاله خود منتشر کنید تا دسترسی افراد به مطالب خود را افزایش دهید. دیگر نیازی نیست در مورد بازاریابی از طریق اینستاگرام بپردازید.

بسیاری از نویسندگان بر این باور هستند زمانی که محتوای خود را ویرایش می­کنید، شما باید در ابتدا مواردی که به موضوع مقاله مرتبط نیستند را حذف کنید. شما باید هر جمله­ ای که ارتباطی با عنوان مقاله ندارد را حذف کنید.

۴ – خلاق باشید

اگر محتوایی تولید می­کنید که در اینترنت نیز محتوایی مشابه آن وجود دارد، محتوای تولیدی شما چه تاثیری خواهد داشت؟ این روش صحیح  تولید محتوابه شمار نمی­رود.

هر محتوا سه بخش دارد: عنوان، ایده و نظر. موضوع و ایده قبل از نوشتن تعیین می­شوند، اما نظر در طول نوشتار ایجاد می­شود.

ارائه نظری جدید در مورد یک موضوع عاملی است که منجر به تفاوت شما با سایرین می­شود. شما باید به این نکته توجه نموده و برای تقویت ایده ­های خود تلاش کنید.

۵ – ایجاد عنوان کشنده و اولین پاراگراف

ایجاد محتوای بسیار جذاب یا به اصطلاح محتوای کشنده یکی از مراحل اصلی آغاز نوشتن محتوا است.

این موضوع را اینطور در نظر بگیرید:

شما در حال بررسی صفحه فیس­بوک خود هستید و ناگهان با مقاله­ ای با عنوان نحوه شروع نوشتن محتوا مواجه می­شوید. سپس با مقاله دیگری با عنوان 7 ترفند فوق­ العاده برای آغاز تولید محتوا یا شش ترفند برای تولید سریع محتوا مواجه می­شوید.

هر دو مقاله ممکن است محتوای یکسانی داشته باشند، اما عنوان مقاله دوم و سوم جذابیت بیشتری دارد.

کاربران شما نیز بر اساس عنوانی که برای محتوای خود ایجاد کرده ­اید، مقاله شما را انتخاب می­کنند. بنابراین، عنوان نیز همانند پاراگراف اول از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

۶ – اغراق نکنید

بسیاری از موارد و جوانب مهم آغاز تولید محتوا به این موضوع مربوط هستند. بیایید به بررسی آنها بپردازیم:

بسیاری از افراد ممکن است قادر به درک ساختار های پیچیده و کلمات دشوار نباشند. زمانی که محتوایی تولید می­کنید، از کلمات ساده استفاده کنید. حتی کودکان نیز باید بتوانند به راحتی مقاله شما را مطالعه کرده و درک کنند.

زمانی که مطالب جدیدی در مورد یک موضوع منتشر می­کنید، واقعیت را بسط ندهید تا بتوانید تعریف جدیدی به آن اضافه کنید. اجازه دهید حقیقت همانطور باقی بماند. تغییر حقیقت می­تواند شما را به نویسنده غیرقابل معتمدی تبدیل کند.

اگر برای افراد مبتدی تولید محتوا می­کنید، در محتوای خود همه چیز را توضیح دهید. تصور کنید موضوع جدیدی را برای یک فرد بی­سواد شرح می­دهید. اما اگر مخاطبین شما اطلاعاتی در مورد موضوع دارند، سعی کنید اطلاعات جدیدی در اختیار آنها قرار دهید.

به زبان ساده بنویسید. این بدین معناست که پاراگراف­ها باید کوتاه بوده، جملات مرتب بوده و کلمات خوانا باشند.

۷ – ویرایش

عدم ویرایش محتوا می­تواند تاثیر نامطلوبی بر مخاطبین شما داشته باشد. هیچ فردی محتوایی که دارای خطا هست را مطالعه نمی­کند.

از روش زیر استفاده کنید:

اولین ویرایش باید با هدف حذف و تغییر جملاتی باشد که با محتوا ارتباطی ندارد. همچنین مطالبی که به عنوان مقاله مربوط نیستند را حذف کنید.

دومین ویرایش باید به منظور حذف ایرادات نگارشی و املایی انجام گیرد.

در آخرین دور نیز متن را مجددا بخوانید تا از عدم وجود ایراد اطمینان حاصل کنید.

سایر نکاتی که باید به آنها توجه کنید

اگر استعداد نویسندگی شما در کنار روش ­های مناسب به کار گرفته شود، هیچ مانعی در مسیر تبدیل شدن به یک نویسنده موفق وجود نخواهد داشت. در ادامه به چند نکته برای تبدیل شدن به یک نویسنده حرفه­ای اشاره خواهیم کرد.

۱ – زمینه خاصی را انتخاب کنید

شکی نیست که بسیاری از نویسندگان در چندین زمینه مهارت دارند. اما اگر قصد دارید به نویسنده­ای حرفه ­ای تبدیل شوید، ضروری است که یک زمینه انتخاب کنید. اگر تبحر زیادی در زمینه بازاریابی دیجیتال دارید، شما می­توانید مقالات خود را در ابتدا در این زمینه منتشر کرده و سپس به تدریج زمینه فعالیت خود را توسعه دهید.

با سبک­های مختلف نوشتار آشنا شوید

تصور کنید فرصت خوبی در اختیار شما قرار گرفته است، اما از آنجایی که مهارت چندانی در آن سبک ندارید، مجبور هستید آن را نپذیرید. سبک­های نوشتاری متفاوت هستند، اما یک نویسنده حرفه­ای باید با انواع مختلف سبک­ها آشنا باشد.

بسیاری از نویسندگان برخی از پروژه ­ها را به دلیل عدم علاقه به موضوع رد می­کنند. اما آشنایی با سبک­های مختلف ضروری است. شما باید با نحوه نوشتن آگهی، پست برای وبلاگ، مقاله، پست مهمان، مقاله روزنامه یا کتاب الکترونیکی آشنا باشید.

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی