حوه ایجاد استراتژی محتوا

اینکه شما به تازگی بازاریابی محتوا را شروع کرده و یا مدتی است از این روش استفاده می­کنید، بهتر است استراتژی محتوای خود را بررسی کرده و آن را به روز رسانی نمایید.

امروزه میزان رقابت بسیار بیشتر از گذشته است. به گزارش موسسه بازاریابی محتوا، موفق­ترین بازاریابان B2B در حدود 40 درصد بودجه خود را در سال  2019 صرف بازاریابی محتوا کردند، این در حالی است که میزان در سال 2018 در حدود 1 درصد بود.

اولین گام داشتن یک استراتژی بازاریابی هوشمند برای تولید محتوا است. اگر از قبل برای مشکلات برنامه ریزی داشته باشید، می­توانید عملکرد بهتری از خود نشان دهید. در این مقاله شما را با برخی از اصول ایجاد استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.

استراتژی محتوا چیست؟

استراتژی محتوا به مدیریت رسانه ­های محسوس ایجاد شده اشاره دارد که می­توانند نوشتاری، بصری یا قابل دانلود باشند. برنامه بازاریابی شما باید نشان دهد که شما چه کسی هستید و مهارت شما چیست؟

بدون شک شنیده اید که تولید محتوا تاثیر بسیار زیادی بر رشد کسب و کار شما دارد، اما در این مقاله بدین نتیجه رسیده خواهید رسید که قبل از تولید محتوا باید برنامه دقیقی داشته باشید. زمانی که استراتژی محتوا ایجاد می­کنید، مواردی وجود دارند که باید به آنها توجه نمایید.

محتوا را برای چه کسی ایجاد می­کنید؟

مخاطب هدف محتوای شما چه کسانی هستند؟ مخاطبین هدف شما چند نفر هستند؟ اگر کسب و کار شما مخاطبین متنوعی دارد، استراتژی محتوای شما باید بتواند نیازهای بیش از یک رده از کاربران را مورد خطاب قرار دهد.

از انواع مختلفی از محتوا و کانال ها استفاده کنید تا محتوایی مناسب برای هر یک از مخاطبین خود ایجاد نمایید تا شرکت شما بتواند رضایت تمام افراد را جلب کند.

حل مشکل

محصول یا خدمات شما با هدف رفع مشکلات مشتریان ایجاد شده اند. محتوای شما نیز باید نحوه رفع مشکلات یا جلوگیری از بروز آنها را به افراد ارائه دهند.

استراتژی محتوای شما باید دو گروه از افراد را مورد هدف قرار دهد: افرادی که به دنبال پیدا کردن چالش های اصلی خود هستند و افرادی که از محصول شما برای مقابله با چالش های خود استفاده می کنند. محتوای شما راه حل های ارائه شده توسط شما را بررسی کرده و صلاحیت محصولات شما را افزایش می دهد.

چه چیزی شما را متمایز می کند

رقبای شما محصولات مشابه ای دارند و این بدین معناست که مشتریان بالقوه شما باید بدانند چه چیزی شما را به فردی بهتر تبدیل کرده و یا شما را از سایرین متمایز می کند. محتوا نقش مهمی را در این زمینه ایفا می کند. با استفاده از محتوا باید دلایلی را به مشتریان خود نشان دهید تا آنها تمایل بیشتری به تعامل با شما داشته باشند

قالب های محتوا که باید بر روی آنها تمرکز کنید

قالب محتوای شما چگونه خواهد بود؟ اینفوگرافیک، ویدئو، پست وبلاگ؟ … شما باید نوع قالب را با توجه به بودجه خود تعیین کرده و سپس محتوای مناسبی در آن زمینه ایجاد نمایید.

کانال هایی که محتوای شما در آنها منتشر خواهد شد

همانطور که شما می­توانید محتوای خود را با قالب های مختلف منتشر کنید، شما کانال های متعددی در اختیار دارید تا محتوای خود را منتشر نمایید. از جمله این موارد می توان به وب سایت ها، وبلاگ ها، شبکه های اجتماعی از جمله توییتر و اینستاگرام اشاره کرد. در این مقاله به استراتژی شبکه های اجتماعی نیز خواهیم پرداخت.

نحوه مدیریت تولید و انتشار محتوا

تولید و انتشار محتوا اقدامی بسیار دشوار است. ضروری است استراتژی مناسبی برای مدیریت این اقدامات داشته باشید.

استراتژی های محتوا به شما در زمینه مدیریت محتوا و عناوین آنها کمک می کند. در طراحی تقویم محتوا، شما می توانید به آسانی پیام خود را به سایرین منتقل کنید. 

دلیل ایجاد استراتژی بازاریابی محتوا توسط بازاریابان

بازاریابی محتوا به کسب و کارها کمک می کند تا آماده بوده و از منابع موثر برای افزایش ترافیک استفاده کنند. اگر بتوانید یک پستی برای وبلاگ خود ایجاد کرده و کاربران داخلی را به آن جلب کنید، قرار دادن لینک یک کتاب یا ابزار رایگان می تواند تداوم مراجعه افراد به وب سایت شما را افزایش دهد.

تیم گروه HubSpot بدین نتیجه رسیدند که این امر اصلی ترین عامل برای افزایش ترافیک در طول زمان است.

ایجاد مداوم محتوا به شما کمک می کند تا با تاکتیک های بیشتری آشنا شوید. از جمله این تاکتیک ها می توان به محتوای اسپانسرشده، تبلیغات در شبکه های اجتماعی و محتوای توزیعی اشاره کرد. محتوای شما نه تنها منجر به جذب مخاطب خواهد شد، بلکه می تواند آگاهی افراد نسبت به برند شما را افزایش دهد.

اکنون بیایید به بررسی نحوه ایجاد طرح بازاریابی محتوا بپردازیم.

نحوه ایجاد استراتژی بازاریابی محتوا

1 – هدف خود را تعریف کنید

استراتژی-محتوا

هدف شما از ایجاد طرح بازاریابی محتوا چیست؟ چرا قصد دارید محتوایی ایجاد کنید؟ اهداف خود را قبل از آغاز برنامه ریزی بشناسید و سپس بهترین استراتژی را برای خود تعیین کنید.

2 – مخاطبین را بررسی کنید

به منظور ایجاد طرح موفق، شما باید مخاطبین هدف محتوای خود را تعیین کنید.

این برای افرادی مهم است که به تازگی وارد بازاریابی شده اند. با شناخت مخاطبین خود، شما می توانید محتوای مرتبط و ارزشمندی ایجاد نمایید.

اگر بازاریاب باتجربه ای هستید، مخاطبین شما ممکن است تغییر داشته باشد. آیا قصد دارید گروه جدیدی از افراد را مورد هدف قرار دهید یا همچنان در بازار پیشین خود فعالیت دارید؟ آیا قصد دارید مخاطبین هدف خود را حفظ کنید؟ بررسی پارامترهای مخاطبین به شما کمک می کند تا در استراتژی جدید خود برای افزایش تعداد مخاطبین خود تلاش کنید.

3 – محتوای خود را ارزیابی کنید

بسیاری از افراد با نوشتن مطالب برای وبلاگ ها کار خود را شروع می کنند، اما اگر قصد دارید محتوای با ارزشی تولید کنید، می توانید تمام محتوای تولیدی خود را به صورت یک کتاب الکترونیکی عرضه کنید. در ادامه به انواع مختلف محتوا اشاره خواهیم کرد.

اگر مدتی است در این کسب و کار فعالیت دارید، اقدامات بازاریابی محتوای خود را بررسی کرده و نتایج مربوط به سال گذشته را ارزیابی کنید. اهداف جدیدی می توانید برای خود تعیین نمایید. اگر زمان آن فرا رسیده است که اهداف خود و سایر اعضای سازمان را بررسی کرده و آنها را در یک جهت متحد نمایید.

4 – سیستم مدیریت محتوا انتخاب کنید

سیستمی برای مدیریت محتوای خود ایجاد کنید. چندین بخش مدیریت محتوا شامل تولید محتوا، انتشار محتوا و تحلیل محتوا می­شود.

5 – نوع محتوای تولیدی را تعیین کنید

گزینه ­های متعددی دارند که می توانید برای آنها تولید محتوا کنید. در اینجا به قالب های رایج برای شروع تولید محتوا اشاره خواهیم کرد.

انواع بازاریابی محتوا

  1. پست وبلاگ
  2. کتاب های الکترونیکی
  3. مطالعات موردی
  4. قالب
  5. اینفوگرافیک
  6. ویدئو
  7. پادکست
  8. شبکه های اجتماعی

پست­های وبلاگ

شاید به این موضوع توجه نکرده باشید اما در حال حاضر شما یک پست وبلاگ را مطالعه می کنید. پست ها در وبلاگ ها یا وب سایت ها به طور مداوم و به منظور جذب مخاطبین منتشر می شوند. پست ها باید محتوای ارزشمندی برای مخاطبین ارائه دهند. این پست ها در وبلاگ ها یا شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شوند. توصیه می شود تعداد کلمات پست های وبلاگ در حدود 1000 و 2000 کلمه باشد. ضروری است بازخورد مخاطبین نسبت به متون کوتاه یا طولانی را نیز ارزیابی نمایید.

امروزه بسیاری از مخاطبین به دنبال محتوای آموزشی هستند و شما می­توانید از اسلایدها برای ارائه این نوع محتوا استفاده نمایید.

کتاب های الکترونیک

کتاب های الکترونیک نیز ابزارهای بسیار خوبی برای ارائه اطلاعات هستند. کتاب های الکترونیک اغلب طولانی بوده و با تناوب کمتری در مقایسه با پست­ های وبلاگ منتشر می­شوند و با استفاده از آنها نیز می­توانید مخاطبینی را به وب سایت خود جذب کنید.

کتاب های الکترونیک گام دیگری در فرایند بازاریابی هستند. بعد از مطالعه پست وبلاگ، افراد به دنبال اطلاعات بیشتر خواهند بود. شما می­توانید افراد را به یک صفحه فرود هدایت کنید تا در آنجا اطلاعات تماس خود را وارد کرده و یک کتاب الکترونیک دریافت نمایند که حاوی اطلاعاتی ارزشمند برای کسب و کارشان است.

مطالعات موردی

مطالعات موردی فرصت شما برای تعریف داستان یکی از مشتریان است که به واسطه همکاری با شما توانسته اند مشکل خود را حل کنند. مطالعات موردی نوع متنوعی از بازاریابی محتوا هستند، زیرا آن ها انواع مختلفی دارند که برخی از آنها در این فهرست مورد بررسی قرار خواهند گرفت. مطالعات موردی ممکن است به صورت پست وبلاگ، کتاب الکترونیک، پادکست یا حتی اینفوگرافیک باشند.

هدف شما در مطالعه موردی نشان دادن شواهد به افراد است. قبل از انتخاب مشتری برای مطالعه موردی، شما باید نوع اطلاعاتی که ارائه خواهید داد را باید در نظر بگیرید.

اینفوگرافیک

اینفوگرافیک ها می توانند داده ها را به روشی بسیار بهتر از کلمات سازماندهی نموده و نشان دهند. فرمت های متعددی وجود دارند که می توانید از آنها استفاده نمایید.

ویدئو

ویدئوها را می توانید در وب سایت ها و شبکه های اجتماعی مشاهده کنید. تولید آنها به منابع و زمان بیشتری در مقایسه با محتوای متنی نیاز دارد، اما همزمان با توسعه بازاریابی بصری، ارزش این محتوا افزایش می یابد. میزان رواج این نوع از محتوا در شبکه­های اجتماعی 40 برابر بیشتر است.

تحقیقات HubSpot به تازگی بدین نتیجه رسیده اند که ویدئو از جمله محتوایی است که افراد به شدت به آن علاقه دارند. ویدئو قادر است توجه افراد را بیش از هر محتوای دیگر جلب کند.

پادکست

ر
استراتژی-محتوا

اگر مخاطبین شما فرصت کافی برای مطالعه محتوای شما نداشته و یا علاقه ای به مطالعه ندارند، شما می توانید محتوای خود را به صورت پادکست در اختیار آنها قرار دهید. تعداد افراد علاقمند به پادکست همواره در حال افزایش است. اگر به افراد مشهوری دسترسی دارید و می توانید با آنها مصاحبه نمایید، پادکست بهترین گزینه ای خواهد بود که در اختیار دارید.

شبکه­ های اجتماعی

بعد از انتشار مطالب در وب سایت خود، شما می توانید در شبکه های اجتماعی نیز محتوای خود را منتشر کنید. این بدین معناست که می توانید مطالب خود را در قالب های جدیدی طراحی کرده و در اختیار عموم افراد قرار دهید.

ارسال محتوا به شبکه های اجتماعی منجر به افزایش دسترسی افراد به برند شما گردیده و می توانید توجه مخاطبین بیشتری را جلب کنید. از جمله محبوب ترین شبکه های اجتماعی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فیسبوک
  • تویتر
  • اینستاگرام
  • لینکدین
  • پینترست
  • اسنپ چت
  • یوتیوب

در هر یک از این شبکه های اجتماعی باید محتوایی مرتبط به تمایلات کاربران ارسال نمایید. برای مثال، اینستاگرام برای ارسال ویدئو و تصاویر مناسب است و همچنین می توانید روند فعالیت خود در شرکت را از طریق اینستاگرام به کاربران اطلاع دهید. وب سایت یونیک مارکتینگ خدمات مدیریت پیج اینستاگرام را به شکلی جامع برای کسب و کار های مختلف انجام می دهد اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب  کنید با تماس بگیرید ( از طریق قمت تماس با ما بالای وب سایت)

برای مثال، در فیسfوک شما گزینه های بیشتری در اختیار دارید. نه تنها می توانید پست های وبلاگ یا محتوای وب­سایت خود را منشتر کنید، بلکه می توانید از امکانات تبلیغاتی خود فیسبوک نیز برای تبلیغ برند خود بهره بگیرید. شما همچنین می توانید با کسب و کارهای دیگر تعامل داشته باشید.

اگرچه هدف شبکه هایی نظیر اسنپ چت یا اینستاگرام ارتباط بیشتر با مخاطبین است، هدف شما در پلت فرم هایی نظیر فیسبوک و تویتر، افزایش مخاطبین و هدایت افراد به وب سایتتان خواهد بود. با اندکی تحقیق می توانید به طور بهینه از این شبکه ها بهره مند شوید.

زمانی که برای ایده های بیشتر آماده شدید، محتوای متفاوتی وجود دارند که می توانید از آنها برای ایجاد تنوع در وب سایت خود استفاده نمایید.

6 – انتشار و مدیریت محتوا

طرح بازاریابی شما باید فراتر از نوع محتوایی باشد که شما ایجاد خواهید کرد. محتوا باید به خوبی مدیریت شوند. با استفاده از تقویم ویراستاری، شما می توانید محتوای خود را به خوبی بررسی کرده و مدیریت نمایید. سپس، تقویم محتوا ایجاد کرده و محتوای خود را در سایت های دیگر مدیریت کنید.

بسیاری از ایده ها همواره تازه بوده و می توانید از آنها استفاده نمایید. با استفاده از ایده های مناسب، شما می توانید ترافیک وب سایت خود را به طور قابل توجهی افزایش دهید.

بسیاری از افراد روزهای تعطیل را برای بازاریابی اختصاص می دهند اما ضرورتی وجود ندارد که شما روز خاصی را برای بازاریابی در نظر بگیرید.

باید توجه داشته باشید که اطلاعات زیادی وجود دارند که شما باید آنها را فرا بگیرید. شما به زمان، سازماندهی و خلاقیت نیاز دارید تا استراتژی بازاریابی محتوای موفقی داشته باشید. به تدریج می توانید اساس بازاریابی محتوای خود را ایجاد کرده و ابزارهایی را برای مدیریت بهتر محتوای خود در پیش بگیرید. اگر از توصیه های فوق استفاده کنید، می توانید در مدتی کوتاه به موفقیت برسید.

نویسنده : مجید جورکش – تیم تحریر یونیک مارکتینگ

منبع : یونیک مارکتینگ

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی