ساخت بک لینک چیست و چه اهمیتی دارد؟
صرف نظر اینکه شما ساخت بک لینک را به تازگی آغاز کرده اید، یا مدتی است در این زمینه فعالیت دارید، در این مقاله میتوانید نکات جالب توجه ای در اختیار داشته باشید. سئو و ساخت بک لینک همواره در حال تغییر هستند و امروزه اهمیت ایجاد لینک هایی با کیفیت بالا بسیار بیشتر از گذشته بوده است. نیاز به آشنایی و استفاده از کمپین های باکیفیت برای رقابت و پیشرفت در محیط آنلاین ضروری است. این مقاله به شما کمک میکند تا در مسیر درستی حرکت کنید. موارد متعددی وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند، اما ما موضوعات این فصل را به چند بخش تقسیم کرده و مثاله ای متعددی ارائه داده ایم تا بتوانید از آنها بهره مند شوید.
تعریف ساخت بک لینک
ساخت backlink به فرایند دریافت هایپرلینک از وبسایت های دیگر به وبسایت خود است. هایپرلینک (که برخی اوقات لینک نیز نامیده میشود) روشی برای انتقال بین صفحات در اینترنت است. موتورهای جستجو از لینک ها برای دسترسی به وبسایتهای مختلف استفاده میکنند. روش های متعددی برای ساخت بک لینک وجود دارد و کارشناسان سئو نیز بر این باورند که ساخت بک لینک دشوارترین بخش شغل آنهاست. بسیاری از کارشناسان زمان زیادی را برای انجام صحیح این روند صرف میکنند. بدین دلیل، اگر بتوانید با هنر ایجاد لینک های باکیفیت آشنا شوید، میتوانید در رقابت با سایرین موفق تر باشد.
چرا ساخت بک لینک برای سئو اهمیت دارد؟
ساختار هایپرلینک
به منظور درک اهمیت ایجاد لینک، ضروری است که در ابتدا با نحوه ساخت آن و نحوه مشاهده لینکها توسط موتورهای جستجو آشنا شویم.
- آغاز تگ لینک: این بخش تگ لینک را باز کرده و موتورهای جستجو را از وجود لینک مطلع میسازد.
- موقعیت ارجاع لینک: href به ارجاع هایپرلینک اشاره داشته و متن داخل ” ” نیز آدرس لینک را نشان میدهد. آدرس همواره مربوط به یک صفحه وب نیست، بلکه ممکن است مربوط به یک عکس یا فایل باشد. برخی اوقات شما ممکن است به جای URL متنی با علامت # مشاهده کنید. آنها لینکهای محلی هستند که شما را به بخشهای مختلف یک صفحه منتقل میکنند.
- متن قابل مشاهده لینک: متن کوچکی وجود دارد که کاربران بر روی صفحه وب مشاهده میکنند و میتوانند با کلیک بر روی آن لینک را باز کنند. متن به گونهای است که متون اطراف متمایز است و به رنگ آبی بوده و زیر آن خط کشیده شده است.
- اتمام تگ لینک: این بخش انتهای تگ لینک به موتور جستجو را نشان میدهد.
معنای لینکها برای موتورهای جستجو
موتورهای جستجو به دو روش از لینکها استفاده میکنند:
- کشف صفحه های جدید
- تعیین رتبه صفحه در نتایج
زمانی که موتورهای جستجو صفحات وب را بررسی میکنند، آنها میتوانند محتوای صفحات را استخراج کرده و به شاخص ها اضافه کنند. با این روش، آنها میتوانند از کیفیت محتوای صفحه اطمینان حاصل کنند. زمانی که آنها در این مورد تصمیم میگیرند، موتورهای جستجو صرفا به بررسی محتوای صفحه توجه نمیکنند، بلکه تعداد لینک های خروجی و کیفیت وبسایتهای تبادل لینک شده را بررسی میکنند. هرچه کیفیت وبسایت هایی که لینک وب سایت شما در آن ها وجود داشته باشد ، بیشتر باشد، رتبه وبسایت شما در نتایج جستجو بیشتر خواهد بود.
تعداد لینکهای موجود در یک صفحه روشی بود که موتور جستجوی گوگل از اواخر دهه 1990 برای رتبه بندی سایتها استفاده میکرد. یکی از موسسین گوگل به نام لری پیج، PageRank ایجاد کرد که گوگل از آن برای ارزیابی کیفیت صفحه وب بر اساس تعداد لینک های ورودی و خروجی استفاده میکند. این معیار به عنوان یک الگوریتم کلی استفاده شده و از جمله روشهای اصلی تعیین کیفیت صفحه وب میباشد.
این روش بسیار موثر است، زیرا تعداد لینک های موجود در یک صفحه نشانگر اعتماد سایر وبسایتها به صفحه موردنظر میباشد. زیرا وبسایتهایی که محتوای چندانی ندارند، به ندرت با سایرین تبادل لینک میکنند. نظریه اصلی این است که زمانی که فردی به وبسایت دیگر لینک میدهد، محتوای موجود در آن را مورد تائید قرار میدهد.
با این حال، کارشناسان سئو نحوه تغییر رتبه صفحه و نتایج جستجو برای کلیدواژه های انتخاب را کشف کردند. گوگل از روشهای جدیدی برای پیدا کردن وبسایت ها استفاده میکرد و به روز رسانی های مداومی را به این روش اعمال میکرد تا سایت هایی که محتوای چندانی ندارند را از فهرست خود حذف کند.
این امر منجر شد تا گوگل برخی از روشهای ساخت بک لینک را که در ابتدا خوب قلمداد میشدند را به تدریج کنار بگذارد که از جمله آنها میتوان به ثبت وبسایت در فهرست سایتهای موجود در در اینترنت و در نتیجه دریافت لینک برای افزایش رتبه اشاره کرد. این یکی از تکنیکهای ابتدایی گوگل بود، اما به تدریج توسط کارشناسان سئو مورد سوءاستفاده قرار گرفت، بنابراین گوگل به تدریج این روش را حذف نمود.
اخیرا، گوگل وبسایتهایی که از این روش برای افزایش رتبه خود سوءاستفاده کردهاند را جریمه کرد. آپدیت پنگوئن یکی از این اقدامات است. اطلاع از روشهایی که باید از آنها پرهیز شود، یکی از مسائل مهم است که در ادامه این فصل به بررسی آن خواهیم پرداخت.
ما با الگوریتم کاملی که گوگل برای تعیین نتایج جستجو استفاده میکند، آشنا نیستیم. توافق عمومی در بین کارشناسان سئو این است که لینکها همچنان نقش مهمی را در این الگوریتم ایفا میکنند. آنها دو بخش بزرگ نمودار زیر را تشکیل میدهند.
بررسیها نشان میدهند که اگر تمام عوامل یکسان باشند، حجم و کیفیت لینکهای ورودی به صفحه منجر به تغییر در رتبه خواهند شد. با اقدامات اخیر گوگل، از جمله عرضه آپدیتهای پنگوئن و ارائه Google+، به نظر میرسد که تاثیر لینکها کاهش یافته و رتبه صفحه با سیگنالهای اجتماعی از جمله توییتها یا +1ها تعیین میشود.
اگر لینکهای باکیفیتی برای وبسایت شما وجود داشته باشند، رتبه وبسایت شما بهتر بوده و ترافیک بیشتری دریافت خواهید کرد. تمرکز بر کیفیت وبسایتها توسط گوگل در حال افزایش است، زیرا گوگل به تازگی لینکهای بیکیفیت را از فهرست جستجوی خود حذف میکند. این امر تاثیر مستقیمی بر کارشناسان سئو دارد، زیرا آنها باید آشنایی کاملی بر روشهای ساخت بک لینک داشته باشند تا بتوانند کیفیت را افزایش دهند.
اطلاعاتی در مورد نوفالو (Nofollow)
یک ویژگی وجود دارد که به لینکها تعمیم داده میشود و ویژگی نوفالو نامیده میشود. در صورتی که این ویژگی افزوده شود، به عنوان کاربر چیزی مشاهده نخواهید کد. اما اگر به کد لینک دقت کنید، اندکی متفاوت خواهد بود:
<a href=”http://www.example.com” rel=”nofollow”>Example</a>
به عبارت rel=”nofollow” در کد بالا توجه کنید. این عبارت به گوگل اطلاع میدهد که رتبه صفحه را برای آدرس مقصد در نظر نگیرد. شما به گوگل اطلاع میدهید که به این لینک اعتماد نکرده و در نتیجه آن را در نظر نگیرد. بنابراین، آدرس مقصد نباید رتبه بیشتری دریافت کند.
دلیل اصلی استفاده از نوفالو این است که سایت ممکن است کنترلی بر لینکهای افزوده شده به صفحات خود نداشته باشد. به عبارت دیگر، آنها با این اقدام قصد دارند عدم اعتماد خود به لینکهای ارائهشده را نشان دهند. این روش بسیار رایج بوده و در بسیاری از موارد زیر استفاده میشود:
- نظرات وبلاگها
- پستهای انجمنها
- نظرات کتاب مهمان (Guest Book)
- صفحات قابل ویرایش ویکیپیدیا
- Yahoo Answers
- امضای پست مهمان
کاربران میتوانند لینک هایی را به طور آزادانه در هر یک از وبسایت های فوق اضافه کنند و بدلیل گستره وسیع این وبسایتها، امکان بازبینی و ارزیابی تمام لینکهای ارسالی وجود ندارد. بنابراین، به منظور جلوگیری از سوءاستفاده اسپمرها، سایت ویژگی نوفالو را به تمام لینک های ارسالی توسط کاربران اعمال میکند.
یکی دیگر از کاربردهای ویژگی نوفالو برای استفاده از لینکهای پولی توسط تبلیغ کنندگان است. بنابراین، اگر بنر تبلیغاتی را برای وبسایت خود خریداری کنید که کاربران را به وبسایت شما هدایت میکند، گوگل موظف کرده است که کد نوفالو به آن اضافه شود تا امتیاز سایتی که شما را تبلیغ میکند، برای شما در نظر گرفته نشود. ایده اصلی این است که تبادل این دسته از لینکها تاثیری بر امتیاز و رتبه وبسایت شما نخواهد داشت.
اخیرا، گوگل از این روش در گزارشات خبری، مجموعه مقالات و سایر موارد تبلیغاتی نیز استفاده میکند و استفاده از ویژگی نوفالو به یکی از روندهای رایج تبدیل شده است.
شما باید به خاطر داشته باشید که لینکهای حاوی ویژگی نوفالو تاثیری بر رتبه جستجوی شما نخواهند داشت. این بدین معنا نیست که این لینک ها ارزشی ندارند. کاربران هیچگونه اطلاعی از ویژگی نوفالوی لینک شما ندارند و در هر حالت بر روی لینک کلیک کرده و به وبسایت شما منتقل خواهند شد. اما این موضوعی است که در حین پرداخت برای تبلیغات باید در نظر داشته باشید. در طی ایجاد لینک، شما قصد دارید تمام لینکهای شما توسط گوگل بررسی شده و در ارزیابی رتبه وبسایت شما در نظر گرفته شوند. برای شناسایی لینکهای نوفالوی موجود در وبسایت های مختلف، میتوانید از MozBar استفاده کنید.
تاثیر ساخت بک لینک بر کسب وکار شما
همانطور که پیشتر اشاره شد، لینکها تاثیر بسیار بالایی بر نمایان شدن در موتورهای جستجو به منظور افزایش رتبه سایت دارند. بنابراین، افزایش تعداد لینکهای با کیفیت در وبسایت منجر به افزایش رتبه شما میشود.
مزایای دیگری نیز برای ساخت بک لینک وجود دارند که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
ساخت بک لینک دسترسی شما به سایر وبسایت ها و وبلاگ های مرتبط به زمینه فعالیتتان را افزایش میدهد. این امر منجر به ترویج محتوای شما نیز میشود. تبادل لینک مزایای دیگری دارد. با تبادل لینک شما میتوانید رابطه طولانی مدتی با سایتهای تاثیرگذار در زمینه فعالیت خود داشته باشید. این بسیار ارزشمند است، زیرا سایت های معتبر میتوانند شما را به سایرین معرفی کرده و در نتیجه به شناخت شما کمک کنند.
ارسال ترافیک ارجاع
ما در مورد تاثیر لینک ها بر رتبه شما اشاره کردیم، اما تاثیر لینک ها بر ترافیک ارجاع چقدر است؟ قراردادن لینک در یک وبسایت خوب میتواند ترافیک وبسایت شما را افزایش دهد. افزایش ترافیک نیز میتواند بر افزایش میزان فروش وبسایت شما تاثیر داشته باشد. این صرفا بر سئو تاثیر ندارد، بلکه بر مشتریان نیز تاثیر دارد. مایکل الزبرگ مقاله ای در مورد وبسایت Forbes منتشر کرده و بیان دارد که پستهای مهمان نیز بسیار ارزشمند هستند، زیرا قرارگیری در معرض مخاطبین زیاد و مخاطبین اندک تفاوت بسیار چشمگیری بر میزان موفقیت شما دارد.
ایجاد برند
ساخت بک لینک بر ایجاد برند تاثیر دارد. روشهای متعددی برای ساخت بک لینک وجود دارند که از جمله آنها میتوان به تولید محتوا اشاره کرد. تولید محتوا مهارت شرکت شما را نشان داده و تاثیر قابل توجهی بر ایجاد برند دارد. برای مثال، اگر محتوایی بر اساس داده های صنعت خود ایجاد کرده و آن را منتشر کنید، میتوانید محبوبیت خود را افزایش دهید. زمانی که لینک هایی را برای محتوای خود دریافت میکنید، مهارت خود را به دیگران نشان داده و از دیگران میخواهید تا محتوا را به دیگران نیز منتقل کنند.
ساخت بک لینک و کسب لینک
قبل از ساخت بک لینک باید محتوای ارزشمندی داشته باشید. این محتوا ممکن است در صفحه اصلی وبسایت شما قرار داشته باشد. برخی اوقات، شما لینکهایی را برای منابع تخصصی نظیر پست وبلاگ، یک ابزار، نتایج تحقیقات یا تصاویر ایجاد کنید. برخی اوقات، این داراییها قبل از شروع کمپین ساخت بک لینک وجود دارند. در برخی موارد دیگر، شما میتوانید این منابع را با هدف ساخت بک لینک تهیه کنید.
تمام کمپین های ساخت بک لینک باید با محتوای ارزشمند آغاز شوند. ساخت بک لینک برای صفحات کم ارزش دشوار است، اما زمانی که محتوای ارزشمندی در اختیار داشته باشید، ساخت بک لینک بسیار آسانتر خواهد بود.