ساخت بک لینک چیست و چه اهمیتی دارد؟

صرف­ نظر اینکه شما ساخت بک لینک را به تازگی آغاز کرده ­اید، یا مدتی است در این زمینه فعالیت دارید، در این مقاله می­توانید نکات جالب توجه ای در اختیار داشته باشید. سئو و ساخت بک لینک همواره در حال تغییر هستند و امروزه اهمیت ایجاد لینک­ هایی با کیفیت بالا بسیار بیشتر از گذشته بوده است. نیاز به آشنایی و استفاده از کمپین­ های باکیفیت برای رقابت و پیشرفت در محیط آنلاین ضروری است. این مقاله به شما کمک می­کند تا در مسیر درستی حرکت کنید. موارد متعددی وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند، اما ما موضوعات این فصل را به چند بخش تقسیم کرده­ و مثال­ه ای متعددی ارائه داده­ ایم تا بتوانید از آنها بهره ­مند شوید.

تعریف ساخت بک لینک

ساخت backlink به فرایند دریافت هایپرلینک از وب­سایت ­های دیگر به وب­سایت خود است. هایپرلینک (که برخی اوقات لینک نیز نامیده می­شود) روشی برای انتقال بین صفحات در اینترنت است. موتورهای جستجو از لینک ­ها برای دسترسی به وب­سایت­های مختلف استفاده می­کنند. روش ­های متعددی برای ساخت بک لینک وجود دارد و کارشناسان سئو نیز بر این باورند که ساخت بک لینک دشوارترین بخش شغل آنهاست. بسیاری از کارشناسان زمان زیادی را برای انجام صحیح این روند صرف می­کنند. بدین دلیل، اگر بتوانید با هنر ایجاد لینک­ های باکیفیت آشنا شوید، می­توانید در رقابت با سایرین موفق ­تر باشد.

چرا ساخت بک لینک برای سئو اهمیت دارد؟

ساختار هایپرلینک

به منظور درک اهمیت ایجاد لینک، ضروری است که در ابتدا با نحوه ساخت آن و نحوه مشاهده لینک­ها توسط موتورهای جستجو آشنا شویم.

 

ساخت-بک-لینک
ساخت-بک-لینک

  1. آغاز تگ لینک: این بخش تگ لینک را باز کرده و موتورهای جستجو را از وجود لینک مطلع می­سازد.
  2. موقعیت ارجاع لینک: href به ارجاع هایپرلینک اشاره داشته و متن داخل ” ” نیز آدرس لینک را نشان می­دهد. آدرس همواره مربوط به یک صفحه وب نیست، بلکه ممکن است مربوط به یک عکس یا فایل باشد. برخی اوقات شما ممکن است به جای URL متنی با علامت # مشاهده کنید. آنها لینک­های محلی هستند که شما را به بخش­های مختلف یک صفحه منتقل می­کنند.
  3. متن قابل­ مشاهده لینک: متن کوچکی وجود دارد که کاربران بر روی صفحه وب مشاهده می­کنند و می­توانند با کلیک بر روی آن لینک را باز کنند. متن به گونه­ای است که متون اطراف متمایز است و به رنگ آبی بوده و زیر آن خط کشیده شده است.
  4. اتمام تگ لینک: این بخش انتهای تگ لینک به موتور جستجو را نشان می­دهد.

معنای لینک­ها برای موتورهای جستجو

موتورهای جستجو به دو روش از لینک­ها استفاده می­کنند:

  1. کشف صفحه ­های جدید
  2. تعیین رتبه صفحه در نتایج

زمانی که موتورهای جستجو صفحات وب را بررسی می­کنند، آنها می­توانند محتوای صفحات را استخراج کرده و به شاخص­ ها اضافه کنند. با این روش، آنها می­توانند از کیفیت محتوای صفحه اطمینان حاصل کنند. زمانی که آنها در این مورد تصمیم می­گیرند، موتورهای جستجو صرفا به بررسی محتوای صفحه توجه نمی­کنند، بلکه تعداد لینک­ های خروجی و کیفیت وب­سایت­های تبادل لینک­ شده را بررسی می­کنند. هرچه کیفیت وب­سایت­ هایی که لینک وب سایت شما در آن ها وجود داشته باشد ، بیشتر باشد، رتبه وب­سایت شما در نتایج جستجو بیشتر خواهد بود.

تعداد لینک­های موجود در یک صفحه روشی بود که موتور جستجوی گوگل از اواخر دهه 1990 برای رتبه­ بندی سایت­ها استفاده می­کرد. یکی از موسسین گوگل به نام لری پیج، PageRank ایجاد کرد که گوگل از آن برای ارزیابی کیفیت صفحه وب بر اساس تعداد لینک­ های ورودی و خروجی استفاده می­کند. این معیار به عنوان یک الگوریتم کلی استفاده شده و از جمله روش­های اصلی تعیین کیفیت صفحه وب می­باشد.

این روش بسیار موثر است، زیرا تعداد لینک ­های موجود در یک صفحه نشانگر اعتماد سایر وب­سایت­ها به صفحه موردنظر می­باشد. زیرا وب­سایت­هایی که محتوای چندانی ندارند، به ندرت با سایرین تبادل لینک می­کنند. نظریه اصلی این است که زمانی که فردی به وب­سایت دیگر لینک می­دهد، محتوای موجود در آن را مورد تائید قرار می­دهد.

با این حال، کارشناسان سئو نحوه تغییر رتبه صفحه و نتایج جستجو برای کلیدواژه ­های انتخاب را کشف کردند. گوگل از روش­های جدیدی برای پیدا کردن وب­سایت ها استفاده می­کرد و به روز رسانی­ های مداومی را به این روش اعمال می­کرد تا سایت­ هایی که محتوای چندانی ندارند را از فهرست خود حذف کند.

این امر منجر شد تا گوگل برخی از روش­های ساخت بک لینک را که در ابتدا خوب قلمداد می­شدند را به تدریج کنار بگذارد که از جمله آنها می­توان به ثبت وب­سایت در فهرست سایت­های موجود در در اینترنت و در نتیجه دریافت لینک برای افزایش رتبه اشاره کرد. این یکی از تکنیک­های ابتدایی گوگل بود، اما به تدریج توسط کارشناسان سئو مورد سوءاستفاده قرار گرفت، بنابراین گوگل به تدریج این روش را حذف نمود.

اخیرا، گوگل وب­سایت­هایی که از این روش برای افزایش رتبه خود سوءاستفاده کرده­اند را جریمه کرد. آپدیت پنگوئن یکی از این اقدامات است. اطلاع از روش­هایی که باید از آنها پرهیز شود، یکی از مسائل مهم است که در ادامه این فصل به بررسی آن خواهیم پرداخت.

ما با الگوریتم کاملی که گوگل برای تعیین نتایج جستجو استفاده می­کند، آشنا نیستیم. توافق عمومی در بین کارشناسان سئو این است که لینک­ها همچنان نقش مهمی را در این الگوریتم ایفا می­کنند. آنها دو بخش بزرگ نمودار زیر را تشکیل می­دهند.

بررسی­ها نشان می­دهند که اگر تمام عوامل یکسان باشند، حجم و کیفیت لینک­های ورودی به صفحه منجر به تغییر در رتبه خواهند شد. با اقدامات اخیر گوگل، از جمله عرضه آپدیت­های پنگوئن و ارائه Google+، به نظر می­رسد که تاثیر لینک­ها کاهش یافته و رتبه صفحه با سیگنال­های اجتماعی از جمله توییت­ها یا +1ها تعیین می­شود.

اگر لینک­های باکیفیتی برای وب­سایت شما وجود داشته باشند، رتبه وب­سایت شما بهتر بوده و ترافیک بیشتری دریافت خواهید کرد. تمرکز بر کیفیت وب­سایت­ها توسط گوگل در حال افزایش است، زیرا گوگل به تازگی لینک­های بی­کیفیت را از فهرست جستجوی خود حذف می­کند. این امر تاثیر مستقیمی بر کارشناسان سئو دارد، زیرا آنها باید آشنایی کاملی بر روش­های ساخت بک لینک داشته باشند تا بتوانند کیفیت را افزایش دهند.

اطلاعاتی در مورد نوفالو (Nofollow)

ساخت-بک-لینک
ساخت-بک-لینک

یک ویژگی وجود دارد که به لینک­ها تعمیم داده می­شود و ویژگی نوفالو نامیده می­شود. در صورتی که این ویژگی افزوده شود، به عنوان کاربر چیزی مشاهده نخواهید کد. اما اگر به کد لینک دقت کنید، اندکی متفاوت خواهد بود:

<a href=”http://www.example.com” rel=”nofollow”>Example</a>

به عبارت rel=”nofollow” در کد بالا توجه کنید. این عبارت به گوگل اطلاع میدهد که رتبه صفحه را برای آدرس مقصد در نظر نگیرد. شما به گوگل اطلاع می­دهید که به این لینک اعتماد نکرده و در نتیجه آن را در نظر نگیرد. بنابراین، آدرس مقصد نباید رتبه بیشتری دریافت کند.

دلیل اصلی استفاده از نوفالو این است که سایت ممکن است کنترلی بر لینک­های افزوده شده به صفحات خود نداشته باشد. به عبارت دیگر، آنها با این اقدام قصد دارند عدم اعتماد خود به لینک­های ارائه­شده را نشان دهند. این روش بسیار رایج بوده و در بسیاری از موارد زیر استفاده می­شود:

  • نظرات وبلاگ­ها
  • پست­های انجمن­ها
  • نظرات کتاب مهمان (Guest Book)
  • صفحات قابل ویرایش ویکیپیدیا
  • Yahoo Answers
  • امضای پست مهمان

کاربران می­توانند لینک­  هایی را به طور آزادانه در هر یک از وب­سایت ­های فوق اضافه کنند و بدلیل گستره وسیع این وب­سایت­ها، امکان بازبینی و ارزیابی تمام لینک­های ارسالی وجود ندارد. بنابراین، به منظور جلوگیری از سوءاستفاده اسپمرها، سایت ویژگی نوفالو را به تمام لینک­ های ارسالی توسط کاربران اعمال می­کند.

یکی دیگر از کاربردهای ویژگی نوفالو برای استفاده از لینک­های پولی توسط تبلیغ­ کنندگان است. بنابراین، اگر بنر تبلیغاتی را برای وب­­سایت خود خریداری کنید که کاربران را به وب­سایت شما هدایت می­کند، گوگل موظف کرده است که کد نوفالو به آن اضافه شود تا امتیاز سایتی که شما را تبلیغ می­کند، برای شما در نظر گرفته نشود. ایده اصلی این است که تبادل این دسته از لینک­ها تاثیری بر امتیاز و رتبه وب­سایت شما نخواهد داشت.

اخیرا، گوگل از این روش در گزارشات خبری، مجموعه مقالات و سایر موارد تبلیغاتی نیز استفاده می­کند و استفاده از ویژگی نوفالو به یکی از روندهای رایج تبدیل شده است.

شما باید به خاطر داشته باشید که لینک­های حاوی ویژگی نوفالو تاثیری بر رتبه جستجوی شما نخواهند داشت. این بدین معنا نیست که این لینک­ ها ارزشی ندارند. کاربران هیچگونه اطلاعی از ویژگی نوفالوی لینک شما ندارند و در هر حالت بر روی لینک کلیک کرده و به وب­سایت شما منتقل خواهند شد. اما این موضوعی است که در حین پرداخت برای تبلیغات باید در نظر داشته باشید. در طی ایجاد لینک، شما قصد دارید تمام لینک­های شما توسط گوگل بررسی شده و در ارزیابی رتبه وب­سایت شما در نظر گرفته شوند. برای شناسایی لینک­های نوفالوی موجود در وب­سایت ­های مختلف، می­توانید از MozBar استفاده کنید.

تاثیر ساخت بک لینک بر کسب­ وکار شما

همانطور که پیشتر اشاره شد، لینک­ها تاثیر بسیار بالایی بر نمایان شدن در موتورهای جستجو به منظور افزایش رتبه سایت دارند. بنابراین، افزایش تعداد لینک­های با کیفیت در وب­سایت منجر به افزایش رتبه شما می­شود.

مزایای دیگری نیز برای ساخت بک لینک وجود دارند که از جمله آنها می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  

ساخت بک لینک دسترسی شما به سایر وب­سایت­ ها و وبلاگ ­های مرتبط به زمینه فعالیتتان را افزایش می­دهد. این امر منجر به ترویج محتوای شما نیز می­شود. تبادل لینک مزایای دیگری دارد. با تبادل لینک شما می­توانید رابطه طولانی مدتی با سایت­های تاثیرگذار در زمینه فعالیت خود داشته باشید. این بسیار ارزشمند است، زیرا سایت­ های معتبر می­توانند شما را به سایرین معرفی کرده و در نتیجه به شناخت شما کمک کنند.

ارسال ترافیک ارجاع

ما در مورد تاثیر لینک­ ها بر رتبه شما اشاره کردیم، اما تاثیر لینک­ ها بر ترافیک ارجاع چقدر است؟ قراردادن لینک در یک وب­سایت خوب می­تواند ترافیک وب­سایت شما را افزایش دهد. افزایش ترافیک نیز می­تواند بر افزایش میزان فروش وب­سایت شما تاثیر داشته باشد. این صرفا بر سئو تاثیر ندارد، بلکه بر مشتریان نیز تاثیر دارد. مایکل الزبرگ مقاله­ ای در مورد وب­سایت Forbes منتشر کرده و بیان دارد که پست­های مهمان نیز بسیار ارزشمند هستند، زیرا قرارگیری در معرض مخاطبین زیاد و مخاطبین اندک تفاوت بسیار چشمگیری بر میزان موفقیت شما دارد.

ایجاد برند

ساخت بک لینک بر ایجاد برند تاثیر دارد. روش­های متعددی برای ساخت بک لینک وجود دارند که از جمله آنها می­توان به تولید محتوا اشاره کرد. تولید محتوا مهارت شرکت شما را نشان داده و تاثیر قابل­ توجهی بر ایجاد برند دارد. برای مثال، اگر محتوایی بر اساس داده ­های صنعت خود ایجاد کرده و آن را منتشر کنید، می­توانید محبوبیت خود را افزایش دهید. زمانی که لینک­ هایی را برای محتوای خود دریافت می­کنید، مهارت خود را به دیگران نشان داده و از دیگران می­خواهید تا محتوا را به دیگران نیز منتقل کنند.

ساخت بک لینک و کسب لینک

قبل از ساخت بک لینک باید محتوای ارزشمندی داشته باشید. این محتوا ممکن است در صفحه اصلی وب­سایت شما قرار داشته باشد. برخی اوقات، شما لینک­هایی را برای منابع تخصصی نظیر پست وبلاگ، یک ابزار، نتایج تحقیقات یا تصاویر ایجاد کنید. برخی اوقات، این دارایی­ها قبل از شروع کمپین ساخت بک لینک وجود دارند. در برخی موارد دیگر، شما می­توانید این منابع را با هدف ساخت بک لینک تهیه کنید.
تمام کمپین ­های ساخت بک لینک باید با محتوای ارزشمند آغاز شوند. ساخت بک لینک برای صفحات ­کم ارزش دشوار است، اما زمانی که محتوای ارزشمندی در اختیار داشته باشید، ساخت بک لینک بسیار آسان­تر خواهد بود.