چگونه در چند گام ساده متن های سئو شده بنویسیم؟

 نوشتن متن های سئو شده یکی از مشکلاتی است که بیشتر تولیدکنندگان محتوا با آن دست و پنجه نرم می کنند. همه ما خیلی خوب می دانیم که برای دیده شدن در موتورهای جستجویی همچون گوگل باید بتوانیم متن هایی بنویسیم که هم برای انسان ها و هم برای این موتورها نوشته شده باشد. نوشتن اینگونه متن ها نیاز به یک سری تکنیک دارد که در این مقاله می خواهیم به آن ها بپردازیم.

متن سئو شده چیست ؟

قبل از اینکه به سراغ اصل ماجرا برویم باید ببینیم متن سئو شده چیست و به چه چیزی گفته می شود. منظور از متن سئو شده متنی است که بتواند در گوگل رتبه های بالاتری بگیرد، ترافیک با کیفیت بگیرد، باعث تعامل کاربران شود و در نهایت آن ها را به واکنش وا دارد. خوب حالا سوال اینجاست که چگونه می توان چنین محتوایی نوشت؟ ساده است. به کمک چند تکنیک ساده می توان به چنین هدفی دست پیدا کرد.

 

گام اول: نیت کاربران از جستجوهایشان را درک کنید

آموزش-سئو
آموزش-سئو

بیایید با هم یک مثال ساده را بررسی کنیم. فرض کنید می خواهید درباره کفش ورزشی مطلب بنویسید. رایانه تان را باز می کنید و شروع به نوشتن یک مطلب وبلاگی می کنید.  مطلب را منتشر می کنید و منتظر می مانید تا گوگل بهتان ترافیک بدهد. به نظرتان با نوشتن چنین مطلبی می توانید رتبه بگیرید؟

 پاسخ به این سوال درصفحه نتایج جستجو نهفته است. زمانی که می خواهید متنی بنویسید، کیوردتان را در گوگل جستجو کنید. ببینید صفحاتی که بالاترین رتبه را دارند در چه دسته بندی قرار گرفته اند. به عنوان مثال وقتی عبارت کفش ورزشی را سرچ می کنید نتایجی که می بینید مربوط به صفحات فروشگاهی است. این موضوع نشان می دهد با نوشتن پست وبلاگی نمی توانید برای چنین کیوردی رتبه بگیرید.  این مبحث را با عنوان نیت جستجو می شناسند. پس قبل از نوشتن هر متنی نیت کاربران از جستجوی آن کیورد را بررسی کنید.

 

گام دوم : با بررسی صفحاتی که رتبه بالایی در گوگل دارند بهترین محتوا را بنویسید:

گوگل همیشه تلاش کرده است صفحاتی که بهترین و مفیدترین مطالب را در اختیار کاربرانشان قرار می دهند در صفحه اول نشان دهد. برای رسیدن به جایگاه های بالا باید یک سر و گردن از بقیه بالاتر باشید. مثلا فرض کنید میخواهید یک مطلب درباره «بهترین مکان های گردشگری شیراز »بنویسید. پس همین عبارت را در گوگل جستجو می کنیم و ده رتبه برتر را در مرورگرمان باز می کنیم. به دقت محتواهایی که در این صفحات نوشته شده است را می خوانیم و از سرتیترهایشان نکته برداری می کنیم.  همه این صفحات ممکن است در یک بخش مشترک باشند . این بخش ها را یادداشت می کنیم. در گام بعدی باید یک سری نکته جدید به مقاله مان اضافه کنیم که در هیچ کدام از این مقالات بدان اشاره نشده است. در واقع کاری که شما باید بکنید این است که مقالات سایت هایی که رتبه دارند را بررسی کنید و خودتان محتوای بهتر و کامل تری به مخاطب بدهید.

 

گام سوم: در محتوایتان محرک های لینک دهی اضافه کنید

به گفته گوگل لینک ها جزو سه فاکتور اصلی رتبه بندی هستند. به همین خاطر است که ارتباط شفافی بین لینک ها و ترافیک طبیعی وجود دارد. پس وقتی محتوا تولید می کنید باید بدانید چرا افراد قرار است بهتان لینک بدهند و همین بینش را به محتوایتان اضافه کنید.

 

در ادامه بخون: راهنمای ساخت بک لینک برای افراد مبتدی

 

گام چهارم: از فرمول ASMR برای بهبود محتوایتان استفاده کنید

یادتان باشد هیچ کس دنبال خواندن نیست. همه دنبال یافتن اطلاعاتی هستند که بهش نیاز دارند. اگر افراد می توانستند بدون خواندن، اطلاعات را در مغزشان دانلود کنند حتما اینکار را می کردند. خواندن یک وظیفه دشوار برای خیلی هاست. خوانندگان شما برای مطالعه کلماتی که نوشته اید زمان می گذارند پس باید نوشته هایتان را بهتر کنید. برای بهبودِ خوانایی متن ها از فرمول ASMR استفاده کنید:

  • عناصری را به متن بیفزایید که خوانایی متن را بیشتر و بهتر کند. به عنوان مثال جایی را هایلایت کنید یا باکسی را به متن اضافه کنید.
  • از پاراگراف ها و جملات کوتاه تر استفاده کنید. جملات بلندتر را خیلی سخت می توان مطالعه کرد.
  • از عناصر چند رسانه ای همچون فیلم، تصویر و گیف استفاده کنید. این موارد به بهبود خوانایی متن کمک می کنند.
  • بعد از نوشتن، متن تان را بلند بخوانید تا مطمئن شوید راحت خوانده می شود.

گام پنجم : توجه خوانندگان را با فرمول PAS به خود جلب کنید

بیشتر افراد بر اساس مقدمه ای که از مقاله شما می خوانند تصمیم می گیرند که به مطالعه باقی متن ادامه بدهند یا نه. یک مقدمه خوب مخاطب را به مطالعه باقی متن ترغیب می کند . برای اینکه بتوانید مقدمه عالی بنویسید و مخاطب را با خودتان همراه نمایید از فرمول PAS استفاده کنید. این فرمول یکی از فرمول های کپی رایتینگ محسوب می شود و علاوه بر متن های تبلیغاتی در نوشتن مقالات هم تاثیر بسزایی دارد. بیایید فرمول PAS را بیشتر با هم بررسی کنیم. حرف P بیانگر مشکل، A بیانگر  تحریک و حرف S نشانگر حل مشکل است. قبل از هر چیزی ببینید مشکل مخاطب شما چیست و چه چیزی ناراحتش کرده است.  در گام بعدی با بیان مشکل، احساساتش را تحریک کنید و در نهایت یک راه حل جذاب بهش بدهید. درست مثل وقتی که می خواهید کیک درست کنید و مواد تشکیل دهنده را یک به یک به ظرف تان اضافه می کنید.

 

گام ششم: فهرست مطالبی که قرار است در مقاله بهش اشاره کنید را در همان ابتدا به مخاطب نشان دهید

تکنیک-سئو
تکنیک-سئو

قبلا هم گفتیم که وقت مخاطب ما طلاست. انسان ها خواه یا ناخواه تلاش می کنند در ابتدا، مقاله را به سرعت اسکن کنند و ببینند چیزی که به دنبالش بودند را در آن می یابند یا خیر. اگر در همان ابتدا فهرست مطالب را در اختیارشان بگذارید راحت تر همراهی تان می کنند.

اینکار به مخاطب کمک می کند راحت تر طیف موضوعاتی که قرار است در محتوا پوشش داده شود را درک کند و بخش هایی را بخواند که واقعا بهش نیاز دارد. در برخی از موارد نیز گوگل این فهرست ها را زیر سایت تان می گذارد.

 

گام هفتم: عناوین جذاب برای مطلب تان انتخاب کنید تا CTR بیشتر شود

 اگر هیچ کس بر روی نتیجه شما در SERP کلیک نکند داشتن رتبه یک هم به دردتان نخواهد خورد. به همین خاطر است که باید عناوین جذاب و قانع کننده بنویسید. روش های زیادی برای نوشتن عناوین کلیک خور وجود دارد. یکی از این روش ها استفاده از کلمات قدرتمند در متن است. مثلا اضافه کردن واژه هایی مثل شگفت انگیز، رایگان، جذاب، باورنکردنی، راز، کشف و غیره می تواند حس کنجکاوی مخاطب را بر انگیزاند و او را به کلیک وا دارد. یکی دیگر از روش های نوشتن عنوان جذاب استفاده از پرانتز است. شاید باورتان نشود پارانتز چقدر می تواند عنوان تان را جذاب تر کند.  استفاده از اعداد هم قدرت بیشتری به عناوین تان می دهد.

 

این مقاله رو از دست نده: تاثیر نرخ کلیک بر روی ppc

 

گام هشتم: مثل همینگوی مطلب بنویسید

 یکی از اشتباهاتی که تولیدکنندگان محتوا مرتکبش می شوند استفاده از واژه های پیچیده یا به قول خودمان قلمبه سلمبه است.  این افراد به خیال خودشان تلاش می کنند محتوایی غنی به اشتراک بگذارند اما از این نکته غافل اند که مخاطب های ما در بیشتر مواقع افرادی هستند که دوست دارند جملات ساده بخوانند.

به همین خاطر است که می گوییم مثل همینگوی مطلب بنویسید. همینگوی معتقد بود هیچ چیز جای جمله های ساده را نمی گیرد. به خاطر داشته باشید که هدف شما تعامل درست با مخاطب است نه شوکه کردنش !

 

گام نهم: از روش هرم معکوس برای بهبود تعامل بهره ببرید

اگر بیشتر صفحاتی که روی وب هستند را بررسی کنید متوجه می شوید که تنها تلاش شان دفن کردن اطلاعات مهم زیر اطلاعات بی ارزش است. با اینحال خیلی ها هستند که حوصله کاوش کل متن را ندارند و فقط نکاتی که به دردشان می خورد را اسکن می کنند. اینجاست که اهمیت روش هرم معکوس نمایان می شود. در این روش شما به عنوان تولیدکننده محتوا باید اطلاعات ارزشمند را قبل از اطلاعات بی ارزش نشان دهید.

 

گام دهم: حلقه های باز را به صفحه تان اضافه کنید

تا به حال برایتان پیش آمده است یک سریال را دوست داشته باشید و مشتاقانه منتظر پایانش بنشینید؟ بیشتر فیلم سازان برای جذب مخاطب از تکنیکی استفاده می کنند که حلقه باز نامیده می شود. آن ها عمدا در ابتدای سریال موضوعی را باز می کنند و انتهایش را باز می گذارند تا حس کنجکاوی تان را بر انگیزانند. شما هم می توانید از این تکنیک در تولید محتوایتان استفاده کنید. به عنوان مثال می توانید در ابتدای مقاله حس کنجاوی مخاطب را بر انگیزانید و بگویید ترافیک سایت تان را در عرض 30 روز به دویست هزار رسانده اید. در ادامه هم او را با خود همراه کنید و نشانش دهید چگونه و با چه روش هایی به چنین ترافیکی رسیده اید.

یعنی در همان ابتدای کار نتیجه را بهش نشان بدهید و در ادامه بگویید چگونه به این نتیجه رسیده اید.

 

گام یازدهم: با زبان خود مخاطب سخن بگویید

مگر هدف شما از نوشتن مقاله جذب مخاطب و ترغیب او نیست؟ پس چرا از ادبیات پیچیده  استفاده می کنید؟ چرا از کلماتی استفاده می کنید که برای مخاطب تان بیگانه است؟ شما هم جزوی از این مخاطبین هستید. پس با زبان خودشان با آن ها صحبت کنید.  اگر با صنعتی که در آن کار می کنید آشنا باشید مشکلی نخواهید داشت اما اگر تازه کار هستید برای فهمیدن و شناختن زبانی که مخاطبان ازش استفاده می کنند یک راه ساده در پیش دارید. کافیست سری به شبکه های اجتماعی بزنید و کامنت ها و حرف های مخاطبان تان را به دقت مطالعه کنید . آن ها از چه کلماتی بیشتر استفاده می کنند؟ خوب در محتوایتان از همین کلمات بهره ببرید.

 

سخن نهایی:

سئو فقط رتبه گرفتن در گوگل نیست. شما باید بتوانید به کمک محتوایی که می نویسید ترافیک ،نرخ تعامل و فروشتان را بیشتر کنید. به همین خاطر است که تکنیک های کپی رایتینگ بسیار مهم هستند و می توانند مخاطب را با خود همراه سازند. اگر نکاتی که در این مقاله گفتیم را رعایت کنید متن سئو شده خوبی خواهید داشت که هم برای موتورهای جستجو جذاب است و هم برای کاربر.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی