تا به حال با خودتان فکر کرده اید که چرا به سراغ تولید محتوا می روید؟ اصلا هدفی که از تولید محتوا در ذهنتان می پرورانید چیست؟  بیشتر کسب وکارهایی که من می شناسم بدون اینکه درک درستی از بازاریابی محتوایی داشته باشند به سراغ تولیدکنندگان محتوا می روند و بدون هیچ برنامه ریزی یا استراتژی کارشان را شروع می کنند.  اما یکی از مهم ترین نکاتی که خیلی ها نادیده اش می گیرند این است که تولید محتوا بدون داشتن یک استراتژی تدوین شده هیچ دردی ازشان دوا نمی کند. حتی یک استراتژی یک صفحه ای هم می تواند جان کسب وکارها را در دنیای شلوغ امروزی که همه بی دلیل به دنبال تولید محتوا هستند نجات دهد. در این مقاله می خواهم به اختصاص  چند مرحله ای که برای تدوین استراتژی بازاریابی محتوایی نیاز هست را با شما مرور کنم و در نهایت به این نتیجه برسم که حتی با یک استراتژی یک صفحه ای هم می توان در این شرایط بحرانی ویروس کرونا به کسب وکارها کمک کرد.

استراتژی-تولید -محتوا

 اگر بازاریاب یا مدیر کسب وکاری باشید که سال ها تجربه در کار خود دارد حتما استراتژی هایی که برای بازاریابی نوشته می شود را دیده اید. بیشتر این استراتژی ها در چندین صفحه نوشته می شوند و بخش های مختلفی دارند. اما من امروز می خواهم درباره استراتژی بازاریابی محتوایی یک صفحه ای با شما حرف بزنم. داشتن چنین استراتژی بهتان کمک می کند:

  • محتوایی تولید یا گردآوری کنید که دقیقا نیازهای مخاطبان فعلی تان را هدف قرار می دهد.
  • مطمئن شوید استراتژی دارید که با اهداف اجرایی تان سازگار است.
  • به اعضای تیم تان کمک می کند تا سریع تر کار کنند و خودشان را با شرایط موجود وفق دهند.

 قبل از آغاز کار: استراتژی فعلی بازاریابی محتوایی تان را دم دست داشته باشید

بیایید فرض کنیم شما  برای کسب وکارتان یک استراتژی بازاریابی محتوایی تدوین کرده اید. اگر این استراتژی را ندارید نگران نشوید . باقی مقاله را بخوانید تا درک درستی از این فرآیند داشته باشید و بتوانید کارتان را آغاز کنید. خوب حالا استراتژی که قبلاً تدوین کرده اید را باز کنید. به برخی از اطلاعاتی که در این محتوا هست نیاز خواهیم داشت. پس آن را دم دست تان بگذارید.

 گام اول: اهدافی که فعلا برای سازمان تان دارید را شناسایی کنید

استراتژی-تولید-محتوا
استراتژی-تولید-محتوا

 قبل از اینکه بخواهید کاری انجام دهید باید بدانید کسب وکار شما در حال حاضر در چه موقعیتی قرار گرفته و در چند ماه بعدی قرار است به کجا برسد.  چه تفاوتی بین این دو موقعیت می بینید؟ این دو موقعیت چه شباهت هایی با هم دارند؟  در طول سال ها در محصولات و خدماتی که به دست مشتری می رساندید چه تغییراتی ایجاد شده است؟ در چند ماه بعدی چگونه می خواهید خودتان را از دیگران متمایز کنید؟ از مدیرعامل شرکت یا سازمان تان بخواهید اهداف اصلی را در اختیارتان قرار دهد. ببینید او دوست دارد در دو هفته، دو ماه یا چهار ماه بعدی به کجا برسد؟ می خواهد شرکتش چند ماه بعد چه جایگاهی در بازار داشته باشد؟ با تیم فروش هم می توانید صحبت کنید. شاید آن ها حرفی برای گفتن داشته باشند که هیچ کدام از اعضای تیم بهش فکر هم نکرده باشد.

گام دوم:  ببینید بازاریابی محتوایی چگونه می تواند سازمان را در رسیدن به اهدافش یاری کند

خوب حالا که اولویت های فعلی شرکت را می دانید باید کنار باقی اعضا بنشینید و یک جلسه طوفان فکری برگزار کنید. ببینید تولید محتوا چگونه می تواند شما را به اهدافی که در سر دارید برساند. بازاریابی محتوایی همیشه یک نقش در شرکت دارد. در این مرحله باید به این نقش بپردازید و ببینید شرکت شما چه هدفی دارد و چگونه می توان با محتوا به این اهداف رسید.  به عنوان مثال محتوا به شرکت ها کمک می کند در زمینه های زیر شناخته شوند:

  • رهبر صنعت
  • شرکتی که ایده ها و راه حل های جذاب برای چالش های فعلی دارد
  • رهبر فکری که افکارش را با دیگران به اشتراک می گذارد.
  • منبعی از اطلاعات مرتبط

در برخی از شرایط کاری که بازاریابی محتوایی می تواند برایتان انجام دهد حفظ وضعیت فعلی است. با محتواست که می توانید ارتباط عمیقی با مخاطب برقرار کنید و این ارتباط را حفظ نمایید.

گام سوم: مخاطبانی که می خواهید بهشان برسید را تعریف کنید

 خوب حالا به بخش جذاب ماجرا رسیدیم. قبل از اینکه بخواهید مخاطبان فعلی تان را انتخاب کنید و ویژگی ها و خواسته هایشان را اینجا کپی پیست نمایید دست نگه دارید و خوب فکر کنید.

چیزی که بازاریابی را  جذاب می کند این است که هیچ چیزی در آن ثابت نیست. مخاطبان شما هم در طول سال ها و حتی ماه ها تغییر می کنند.  به نظر شما مخاطبان شما همان اولویت هایی را دارند که چند سال پیش داشته اند؟ محیط شان تغییر کرده است؟ با چالش های جدید روبرو شده اند؟ برنامه روتین زندگی شان چطور؟ دوست دارند محتوای تازه ای بینند؟  اصلا چرا باید محتوای شما را بخوانند؟  کانالی که از طریق آن به برقراری ارتباط می پردازند تغییر کرده است؟

 در این مسیر ممکن است با مخاطبان جدیدی  هم روبرو شوید. چرا این مخاطبان با وجود کسب وکارهای زیادی که در بازار هست شما را ترجیح داده اند؟ پرسونای این مخاطبان جدید با پرسونای مخاطبان قبلی فرق می کند؟ اگر احساس کردید فرقی بین این ها هست به سراغ فرآیند ارزیابی مخاطبان بروید و از ابتدا آن ها را بررسی کنید.  به کمک همه این اطلاعاتی که جمع آوری می کنید می توانید دید بهتری نسبت به مخاطبان داشته باشید.

گام چهارم: چیزی که این مخاطبان می خواهند بدانند را توضیح دهید

 انسان ها همیشه دوست دارند از افرادی که صاحب نظر هستند کمک بگیرند. در شرایط بحرانی مثل شیوع ویروس کرونا نیز این قاعده وجود دارد. به همین خاطر است که آن ها به سراغ منابع مختلفی می روند تا به اطلاعاتی که نیاز دارند برسند. ببینید چگونه می توانید به مخاطبان هدف تان کمک کنید تا از منابع و تخصصی که دارید استفاده کنند.

بیایید موضوع را کمی ساده تر کنیم. کسب وکار شما مثل هر کسب وکار دیگری یک سری مخاطب یا مشتری دارد. مشتری شما به چه اطلاعاتی نیاز دارد یا می خواهد درباره چه چیزی اطلاعات کسب کند؟ پاسخ این سوال دلیل بازاریابی محتوایی شما خواهد بود. مخاطب شما یک سری نیاز یا علاقه ای دارد. شرکت تان هم در یک زمینه خاص متخصص است و تجربه دارد. این دو حوزه را در دو دایره جداگانه بنویسید و کنار هم قرار دهید. جایی که این دو دایره با هم همپوشانی می کنند همان جایی است که باید شروع به تولید محتوا کنید. به عنوان مثال فرض کنید شما در حوزه بازاریابی دیجیتال کار می کنید. در این شرایط بحرانی مخاطب دوست دارد کسب وکارش را از طریق اینترنت به مشتریان معرفی کند. خوب این دو بخش را کنار هم قرار دهید.

مخاطب به حضور در اینترنت نیاز دارد و شما متخصص این حوزه هستید. پس می توانید به کمک محتواهایی به مخاطب نشان دهید چه تخصص هایی دارید و چگونه می توانید در شرایط بحرانی امروزی به دادش برسید.

 گام پنجم:  فرمت های تولید محتوا و کانال توزیع را هم فهرست کنید

این که شما از چه فرمت هایی برای تولید محتوا استفاده کنید وکجا محتوایتان را توزیع نمایید به مخاطبان هدف تان بستگی دارد. اگر قبلا فرمت هایی را انتخاب کرده بودید و در آن موفق بودید به این فکر کنید که در حال حاضر چنین فرمت محتوایی می توانند کمک تان کنند؟ شاید قبل از شیوع ویروس کرونا محتوای متنی تولید می کردید اما حالا با نظرسنجی از مخاطبان و تحقیقات دیگری که انجام داده اید می دانید که باید به سراغ تولید محتوای ویدئویی هم بروید.

 در حال حاضر مخاطبان هدف شما وقت آزاد زیادی برای مطالعه دارند. پس اگر قبلا از انتشار مطالب طولانی واهمه داشتید حالا باید از این ترس دست بردارید و دست به کار شوید. یک سری گزارش جامع و کامل از صنعت تان بنویسید و در اختیار مخاطبان بگذارید.

 در مورد کانال های توزیع محتوا هم باید همین رفتار را داشته باشید. از خودتان بپرسید مخاطبین من از همان کانال های قبلی برای برقراری ارتباط استفاده می کنند؟ آیا در این شرایط بیشتر به سراغ رسانه های اجتماعی می روند؟ آیا ایمیل هایی که از طرف برندها دریافت می کنند را نادیده می گیرند؟  رفتار ارتباطی مخاطبان را آنالیز کنید و بر اساس آن یک برنامه مدون برای توزیع محتوا داشته باشید.

 گام ششم: بازه های زمانی انتشار محتوا را هم مشخص کنید

 بر اساس تحقیقاتی که در گام های قبلی انجام داده اید حالا درک بهتری از نیاز مخاطب به محتوایتان دارید.  استمرار در تولید محتوا از هر چیزی مهم تر است. منابع مورد نیاز برای بازاریابی محتوایی را آماده کنید. به نظر شما حالا می توانید بودجه تولید محتوای زیاد را بدهید؟ می خواهید در بودجه تان صرفه جویی کنید؟

بر اساس این فاکتورها تقویم تولید محتوایتان را بچینید و کاری کنید این تقویم قابل مدیریت باشد.

گام هفتم:  کاری که قرار است مخاطب برایتان انجام دهد را مشخص کنید

 در نهایت باید اهداف تان را هم تنظیم کنید. شما که برای رضای خدا تولید محتوا نمی کنید. همه کسب وکارها از تولید محتوا هدفی دارند. می خواهید مخاطبان در قبال محتوایی که بهشان می دهید چه کاری انجام دهند؟ چگونه می خواهید این اهداف را بسنجید؟ در چه بازه زمانی می خواهید به این اهداف برسید.

 همین جا متوقف نشوید:

این فرآیند هفت مرحله ای بهتان کمک می کند یک سند تک صفحه ای برای بازاریابی محتوایی تان تنظیم کنید. حداقل هر دو هفته یکبار سری به سند بزنید و تغییراتی که فکر می کنید نیاز هست را در آن اعمال کنید. هر مرحله را دوباره ارزیابی کنید. اگر احساس کردید مشکلی در مراحل مختلف هست کمی زمان به خودتان بدهید تا این استراتژی را تغییر دهید و آن را بر اساس نیازهای مخاطب و اهداف تان تغییر دهید. ممنون از اینکه با آژانس دیجیتال مارکتینگ یونیک همراه بودید 

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی