احتمالا تا به حال اصطلاح black hat SEO یا “سئوی کلاه سیاه” را شنیده اید. اما چه معنی ای دارد ؟
به Brooke Cooper – متخصص بازاریابی در WebFX – هنگامیکه بررسی میکند سئو کلاه سیاه چه معنی ای دارد و چه چیزی را شامل میشود ملحق شوید.
او حتی نکاتی را در خصوص تشخیص اینکه آیا با یک آژانس کلاه سیاه کار میکنید به شما میدهد !
تعریف – سئوی کلاه سیاه چیست ؟
سئوکلاه سیاه به استفاده از تکنیک های مخصوصی اشاره دارد که رتبه ی وبسایت یا صفحات وب را در نتایج جستجو به وسیله ی راه هایی که ضوابط استفاده از خدمات موتور جستجو را نقض میکند بالا می برد.
شاید فکر کنید، چرا کسی باید برخلاف قوانین موتورهای جستجو عمل کند ؟ خب، سئوکار های کلاه سیاه چون میتوانند تاثیر مثبتی در نتایج جستجو روی رتبه ی وبسایت یا صفحات وب بگذارند، علیرغم اینکه توسط گوگل یا موتورهای جستجوی دیگر تایید نشده اند، فنونشان را استفاده میکنند. اغلب اوقات کسانی که به سئو کلاه سیاه میپردازند، با علم کامل به اینکه درحال نقض ضوابط استفاده از موتورهای جتسجو هستند این کار را انجام میدهند اما به بکار بردن آن ادامه میدهند چون نتایج فوری ای میبینند.
در صنعت سئو سایت میشنوید، از آنهایی که از تکنیک های غیرقانونی استفاده میکنند به عنوان سئوی کلاه سیاه و از آنهایی که از تکنیک های قانونمند و راهنمای گوگل استفاده میکنند به عنوان سئوی کلاه سفید یاد میشود.
هردوی گوگل و بینگ (Bing) راهنماهای مدیر وب ارائه میدهند که آنلاین به راحتی پیدا میشود که بسیاری از فنون کلاه سیاه را که این موتورهای جستجو تایید نمیکنند، شرح میدهد.
خب تعدادی از تکنیک های معمول سئوی کلاه سیاه چه ها هستند ؟
متن مخفی یا hidden text – گذاشتن متن سفید روی پس زمینه ی سفید بنابراین کاربر نمیتواند آن را ببیند، اما موتورهای جتسجو میتوانند متن را بخوانند. این اغلب با کاربران بمباران کلیدواژه، که در ادامه توضیح خواهم داد، سروکار دارد. تغییر دادن هدفمند یک وبسایت به طوریکه محتوایی که به موتورهای جتسجو نمایش داده میشود با آنی که به کاربر نشان داده میشود، متفاوت باشد، cloaking یا پنهان کردن – یک تکنیک دیگر سئوی کلاه سیاه – نام دارد.
بمباران کلیدواژه یا keyword stuffing – تکنیک وارد کردن تعداد زیادی از کلیدواژه های هدفمندتان در متن یک صفحه ی وب داده شده، به حدی که محتوا غیرطبیعی به نظر برسد. این وقتی است که یک صفحه متن داده شده از خواندن و درک آسان به سمت درک و خواندن سخت و غیرطبیعی ناشی از تکرار چند باره ی کلیدواژه های یکسان میرود. موتورهای جستجو به دنبال یافتن محتوای مفید که سوالات کاربران را پاسخ میدهد هستند – در نتیجه، نمونه وبی که کمبود محتوا دارد و در عوض، بارها و بارها به کلیدواژه های شما بدون فراهم کردن محتوای باارزشی برای خواننده اشاره میکند، نه تنها خواسته ی موتورهای جستجو برای تهیه ی نتایج با کیفیت را برآورده نمیکند بلکه به کاربران برای پیدا کردن اطلاعات مورد نیازشان نیز کمک نمیکند.
خرید بک لینک – با توجه به اینکه لینکها یکی از دو فاکتور مهم در الگوریتم گوگل هستند، داشتن پروفایل بک لینک با کیفیت و گسترده، در اینکه چطور یک وبسایت به خوبی در موتورهای جستجو رتبه بندی شود، نقش بسزایی دارد. اما باید مراقب شرکت هایی باشید که به شما پیشنهاد میدهند که بک لینک برای سایت شما بخرند و در کل هرگز نباید لینکی خریداری کنید. به این منظور گوگل بخش هایی دارد که لینک های خریداری شده را تشخیص میدهد و اگر سایت شما را به خریدن بک لینکها محکوم کند، ممکن است سایت شما جریمه شود.
آیا سئوی کلاه سیاه همینقدر زیان آور است ؟
بله. استفاده از تکنیک های سئو کلاه سیاه میتواند وبسایت شما را از موتورهای جستجو محروم کند. همچنانکه موتورهای جستجو در پیدا کردن تکنیک های سئوی هرز و غیرقانونی باهوش و باهوش تر میشوند، بطور فزاینده ای بکار بردن این تکنیک ها خطرناک است. در این هنگام ممکن است مقدار محدود و کوتاه مدتی در بالابردن رتبه یا ترافیک به سایتتان موفقیت کسب کنید، ولی این نتایج کوتاه مدت است و بخاطر استفاده از این تکنیک ها گوگل میتواند تا خارج کردن شما از فهرست پیشروی کند. این، رتبه بندی ها، ترافیک وب و کسب و کارتان را بالقوه نابود میکند. تنها راهی که بطور قانونی جایگاه وب شما را ارتقا میدهد و برتری، ترافیک و رتبه بندی فزاینده برای شما به همراه دارد، این است که از راه white hat SEO یا سئوی کلاه سفید که زمان بر است ولی به نتایجش می ارزد، اقدام کنید.
نشانه هایی از اینکه آژانسی که شما با آن کار میکنید شما تکنیک سئوی کلاه سیاه به کار میبرد:
علائم خطرناک را برای پیدا کردن بشناسید:
گزارش دهی یا reporting – آیا آنها گزارش های معینی میفرستند ؟ منبع داده ها از کجاست ؟ اگر منبع دیتا واضح نیست، چگونه میتوانید مطمئن شوید اطلاعاتی که به شما میدهند واقعا درست است ؟ پیشنهاد من این است که به دنبال آژانس هایی باشید که گوگل را تجزیه و تحلیل میکنند؛ چون این یکی از دقیق ترین منابع داده ی موجود است.
شفافیت یا transparency – آیا شفافیت در کارشان وجود دارد ؟ یا از کاری که در واقع دارند برای سایتتان میکنند احساس بی خبری میکنید ؟ اگر نمیدانید چه بر سر سایتتان آمده، به یاد داشته باشید که نادانی لزوما مایه ی خوشبختی نیست. شاید حالا که نتایجتان خوب است برایتان مهم نباشد اما اگر در آینده توسط گوگل محروم شوید، بخاطر توجه نکردن به تکنیک هایی که برای سایتتان استفاده شده، زمان زیادی را از دست داده اید.
آنها توصیه ای نمیکنند – اگر آژانس سئوی شما در پشت پرده است، کسی نمیداند چکار میکند و مرتبا ایده های جدید برای بالابردن وبسایتتان پیشنهاد نمیدهد، طبیعتا تکنیک هایی که استفاده می کنند میتواند سوال برانگیز باشد. یک آژانس دیجیتال مارکتینگ خوب ، مثل یک شریک در کنار شما کار میکند تا مطمئن شود که در کنار هم به موفقیت آنلاین میرسید. یک نشانه ی خوب این است که آنها پیشنهاد های قانونی برای ارتقای بخش های مختلف سایت شما میدهند؛ مثل تولید محتوای مفید برای کابران، به روزرسانی و ثبت کردن نقشه سایت شما که در اینصورت موتورهای جستجو میتوانند به راحتی محتوای شما را فهرست کنند، ارزیابی فایل های فنی وبسایت شما مثل فایل robots.txt تا مطمئن شوند که از بهترین تکنیک ها پیروی میکنند؛ یا امتناع کردن از لینک های هرزی که ضررشان بیشتر از سودشان برای سایت شما است. اگر آژانس سئوی شما سفارش های معینی برای بهبود نتایج فراهم نمیکند، شاید وقت آن رسیده که یکی را پیدا کنید که این کار را انجام میدهد.
خب بطور خلاصه این بود سئوی کلاه سیاه !