نرخ کلیک (CTR): آشنایی با نرخ کلیک برای پرداخت به ازای هر کلیک (PPC)
در بازاریابی اینترنتی، CTR برای اشاره به نرخ کلیک به کار برده میشود و معیاری است که تعداد کلیکهای دریافتی توسط تبلیغکنندگان بر روی آگهیها را محاسبه میکند.
برای موفقیت PPC دستیابی به نرح کلیک بیشتر ضروری است، زیرا این امر تاثیر مستقیمی بر امتیاز کیفی و میزان کلیک بر روی آگهی های شما دارد. آیا نرخ کلیک شما پایین است یا به حد کافی کلیک دریافت میکنید؟
در این راهنما با موارد زیر آشنا خواهید شد:
- نحوه محاسبه نرخ کلیک
- دلیل اهمیت نرخ کلیک برای بازاریابی پرداخت به ازای هر کلیک
- عوامل ایجادکننده نرخ کلیک خوب برای AdWords PPC
اما نرخ کلیک چیست؟
نرخ کلیک تعداد کلیک های انجام شده بر روی آگهی های PPC شما میباشد. این عدد درصدی از افرادی است که آگهی شما را مشاهده کرده و سپس بر روی آن کلیک میکنند. فرمول محاسبه نرخ کلیک به شرح زیر است:
مجموع کل کلیکها بر روی آگهی / مجموع مشاهده آگهی = نرخ کلیک

شما میتوانید نرخ کلیک را در داشبورد حساب PPC خود مشاهده کنید. نرخ کلیک بالا نشانگر درصد بالایی از افرادی است که با مشاهده آگهی بر روی آن کلیک میکنند.
دلیل اهمیت نرخ کلیک
نرخ کلیک برای حساب شما اهمیت بسیار بالایی دارد، زیرا به طور مستقیم بر امتیاز کیفی شما تاثیر دارد.
Google AdWords و سایر پلتفرم های بازاریابی تخفیف هایی را برای آگهی هایی که بیش از سایرین توجه افراد را جلب میکنند، ارائه میدهند. یکی از اصلیترین روش ها برای دستیابی به این هدف، ارائه امتیاز کیفی بالا برای آگهی هایی است که نرخ کلیک AdWords بالایی دارند:
- نرخ کلیک بیشتر منجر به امتیاز کیفی بالاتر میشود.
- امتیازات کیفی بیشتر به شما کمک میکنند تا جایگاه آگهی را برای هزینه های کمتر حفظ کنند.
علاوه بر این، اگر در زمینه های مرتبط تبلیغ میکنید، دستیابی به نرخ کلیک بیشتر بدین معناست که شما میتوانید توجه تعداد بیشتری از کاربران را به آگهی خود جلب کنید.
نرخ کلیک خوب به چه معناست؟
این موضوع یکی از مواردی است که بحث زیادی در مورد آن شکل گرفته است.
از نقطه نظر آماری، دستیابی به نرخ کلیک بیشتر به عوامل متعددی بستگی دارد.
نرخ کلیک از هر کمپین به کمپین دیگر و حتی از هر کلیدواژه به کلیدواژهای دیگر متفاوت خواهد بود. تمام موارد دخیل در نمایش آگهی نقش مهمی را در نرخ کلیک ایفا میکنند.
اگرچه قصد دارید نرخ کلیک بالایی بالایی داشته باشید، اما باید به این موضوع نیز توجه کنید که عددی جادویی وجود ندارد. متوسط نرخ کلیک در صنایع مختلف متفاوت خواهد بود و میزان نرخ کلیک به عوامل متعددی از جمله جایگاه آگهی شما بستگی خواهد داشت.
در زیر برخی از بنچ مارکها برای نرخ کلیک متوسط در AdWords در 20 صنعت مختلف نشان داده شده است.
متوسط نرخ کلیک در AdWords برابر 1.91% برای جستجو و 0.35% برای نمایش است. اما این میزان متوسط به شمار میرود. بنابراین، به عنوان یک قاعده کلی، نرخ کلیک مناسب در AdWords برابر +4 الی +5% در شبکه جستجو یا +0.5 الی +1% در شبکه نمایش است.
به منظور ارزیابی نرخ کلیک خود، میزان کلیک و زمینه فعالیت خود را در نرم افزار زیر وارد کنید:
همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، شما قصد دارید نرخ کلیک را تا حد ممکن افزایش دهید.
اما مواردی وجود دارند که نرخ کلیک بالا برای کسبوکار شما مناسب نیست.
اگر کلیدواژه ها به کسب و کار شما مرتبط نبوده و یا منجر به افزایش فروش یا برندینگ نمیشوند، میزان کلیک زیاد تاثیر مطلوبی بر کسبوکار شما نخواهد داشت. دلیل این امر کاملا مشخص است:
- شما به ازای هر کلیک هزینه پرداخت میکنید.
- کلیک بیشتر منجر به افزایش هزینه شما میشود.
- در برخی موارد، صرف هزینه بیشتر بر روی یک کلیدواژه منجر به سودآوری نخواهد شد.
- کلیدواژه های نامرتبط و کلیک ها منجر به افزایش هزینه شما گردیده و هیچ سودی برای کسبوکارتان ندارند.
بنابراین، شما همواره به میزان کلیک بیشتر نیازی ندارد. شما به نرخ کلیک بیشتر بر روی کلیدواژههایی نیاز دارید که:
- مرتبط بوده و به متن آگهی شما، صفحه فرود یا پیشنهاد شما مربوط هستند.
- ارزش صرف هزینه دارند. اینها کلیدواژههایی هستند که مانع از سودآوری نخواهند شد.
در نتیجه، نرخ کلیک خوب به معنای هدف قراردادن کلمات مناسب و سپس ترغیب افراد برای کلیک بر روی آگهی ها میباشد.
دستیابی به نرخ کلیک بیشتر برای آگهی ها
دستیابی به نرخ کلیک بیشتر در سیستم پرداخت به ازای هر کلیک به موارد زیر بستگی دارد:
- کلیدواژه های هدفمند
- کلیک های مقرون به صرفه
- ابزارها و روش ها برای ادغام کلیدواژه ها با متن آگهی و صفحات فرود
- توانایی طبقه بندی کلیدواژه ها برای هدفمند ساختن آنها
به خاطر داشته باشید که هرچه نرخ کلیک بیشتر باشد، امتیاز کیفی شما نیز بیشتر خواهد بود و امتیازات با کیفیت بیشتر از جمله شاخص های اصلی موفقیت در سیستم پرداخت به ازای هر کلیک هستند.