چگونه لینک های غیرطبیعی به سایت خود را پیدا کنید و با آنها چه کاری باید بکنید ؟

لینک های غیرطبیعی میتوانند در یکی از این دو دسته قرار بگیرند:

همانطور که میدانید، لینک های غیرطبیعی ای وجود دارند که موتورهای جستجو با آنها برخورد میکنند: نظرات و دیدگاه های وبلاگ، شبکه های وبلاگ خصوصی (PBN)، طرح لینک (Link Schemes)، تبادل لینک ها، لینک های تزریق شده و غیره.

این نوع از بک لینک ها بدیهی است  که میتواند باعث دخالت گوگل و جریمه شدن شما شود.

سپس لینک های غیرطبیعی ای هستند که تشخیص دادن آنها سخت است – سخت تر اگر آنها را نشناسید.

پست مهمان، مطلب مطبوعاتی، sitewide footer، دایرکتوری ها و غیره.

هردو نوع میتواند منجر به جریمه ی شما توسط گوگل شود.

CognitiveSEO 1901 لینک غیرطبیعی را برای رفع کردن یک جریمه پاک کرد و تنها پس از سه هفته بعد از ارسال فایل disavow، رتبه ی سوم را در رتبه بندی ها مشاهده کرد.

و Marie Haynes پنجاه درصد از لینک های غیرطبیعی مشتریش را disavow کرد و در کمتر از یک ماه، پیشرفت خوبی را در ترافیک مشاهده کرد.

ساختن لینک های غیرطبیعی شاید در ماه اول وقتی بک لینک هایی که بدست آورده اید را به مشتری نشان میدهید، حس خوبی داشته باشد.

اما وقتی سایت شما جریمه میشود، این لینک های غیرطبیعی اوضاع شما را بهم میریزند.

شما که نمیخواهید 82% ترافیک خود را مثل این هایی که بیش از 2500 لینک غیرطبیعی ساختند، از دست بدهید.

پس برای کمک به شما در جلوگیری از این فاجعه ی ویرانگر، روش پیدا کردن لینک های غیرطبیعی به سایت شما و کاری که باید در مورد آنها بکنید را در این مقاله از یونیک مارکتینگ منتشر کردیم 

چگونه لینک های غیرطبیعی به سایت خود را پیدا کنید : 

آرزوی نهایی لینک گرفتن من برای وبسایت هایم این است که به دور از دردسر در صفحه ی اول گوگل قرار بگیرند و با بک لینک هایی از سایت هایی که اعتبار دامنه آنها بیشتر از 60 است، پر شوند.

واقعیت این است که اغلب وبسایت ها بک لینک هایی از سایت های کم کیفیت و نامناسب دارند.

اما این به معنی این نیست که بک لینک گرفتن از سایت های مناسب و با کیفیت را نتوانیم ممکن کنیم.

قدم اول، شناختن لینک های بد و لینک های غیرطبیعی و بعد پیدا کردن آنهاست.

لینک های بد یا لینک های غیرطبیعی چیست؟

لینک های غیرطبیعی، لینک های بد هستند.

هدف از استفاده ی آنها دستکاری رتبه بندی وبسایت در موتورهای جستجو است.

لینک های غیرطبیعی (یا لینک های بد) اغلب توسط اسپمرها خریداری یا ساخته میشوند.

لینک های غیرطبیعی در سال 2012 بعد از به الگوریتم پنگوئن در آوریل 2012، به خانواده ی گوگل ملحق شدند.

11 مثال از لینک های غیرطبیعی که باید بشناسید !!

در زیر 11 مثال که میتواند باعث جریمه شدن شود قرار دارد.

1 – طرح لینک (Link Schemes)

طرح لینک (که همچنین با نام های مزرعه ی لینک یا شبکه وبلاگ خصوصی نیز شناخته میشوند) روشی قدیمی برای ایجاد لینک است. در واقع شما با لینک کردن به وبسایت های دیگری که دارید، لینک ایجاد میکنید.

راه حل: سریعا استفاده از آنها را متوقف و آنها را به لیست disavow اضافه کنید.

2 – دایرکتوری های کم کیفیت و سایت های بوکمارکینگ

اشتباه برداشت نکنید – هنوز برخی از سایت های بوکمارکینگ و دایرکتوری ها مناسب هستند. سایت هایی مثل Reddit، Alltop، Manta، Yelp، Google My Bussiness و غیره، سایت های خوبی برای کاربران و موتورهای جستجو هستند.

نکته ی کلیدی، مناسب بودن این سایت ها برای کاربران است. اگر سایت های بوکمارکینگ به کاربر ارزشی نمیدهند، از کنار آنها رد شوید.

یک مورد مطالعه ثابت میکند که هنوز هم دایرکتوری ها یک برد سریع و با کیفیت برای بک لینک هستند.

3 – تبادل های لینک

تبادل های لینک اغلب مرز نامشخصی با لینک های غیرطبیعی دارند.

Segment درباره ی این لینک ها اطلاعات مفید و مناسبی برای کاربرانش تهیه کرده است. هدف، ارائه ی تجربه ی وب بهتری برای کاربران است، نه مبادله کردن لینک ها.

راه حل: اضافه کردن تبادل های لینک به لیست disavow

4 – لینک های تزریق شده

در بین لینک های غیرطبیعی، کمترین علاقه را به لینک های تزریق شده دارم. طبق مشاهده های من، لینک های تزریق شده بیشترین احتمال جریمه شدن از طرف گوگل را دارند.

لینک های تزریق شده وقتی اتفاق می افتد که از نرم افزار و اسکریپت های خودکار استفاده میکنید تا لینک ها را بدون اجازه ی تیم ناشر در داخل محتوا تزریق کنید.

راه حل: لینک های تزریق شده را به لیست disavow اضافه کنید و از مدیر وب درخواست nofollow کنید.

5 –  Sitewide Links

خب من طبعا هنوز هم این کار را انجام میدهم ولی بسیار مخالف این موضوع هستم. Sitewide links که معمولا در فوتر قرار دارند، بد هستند. 

راه حل: Sitewide linkها راdisavow  رد کنید و از مدیر وب بخواهید که آنها را پاک کند.

6 –  اطلاعیه های مطبوعاتی و محتوای سندیکا

اطلاعیه های مطبوعاتی اغلب بیش از حد بهینه سازی شده و دارای کلمات کلیدی هستند.

برای مثال، اگر Taco Bell میخواهد سس تند جدیدی وارد بازار کند، لازم نیست “سس تند” را 20 بار در کل متن تکرار کنید. و قطعا نیازی نیست “سس تند” تکیه گاه متن شما باشد.

راه حل: متن های مطبوعاتی را برای کاربر و نه برای موتورهای جستجو، بنویسید. پاک سازی کنید و disavow نکنید.

         

7 –  لینک های خریده شده

لینک های خریده شده، وبلاگ پست های اسپانسر شده، تبلیغات بنر، تبلیغات متنی و غیره هستند.

این ها لینک های غیرطبیعی نیستند اما در صورتی که کیفیت محتوا ضعیف باشد، اسپم به نظر میرسند. آنقدر اسپم که مت کاتس حتی در توییترش به آن اشاره کرد:

لینک های تصادفی جمع آوری شده در طول سالها لزوما مضر نیستند، ما مدتهاست که آنها را دیده ایم و از مدتها قبل میتوانیم همه ی گرافیکی وب های عجیب و غریب را نادیده بگیریم. لینک هایی را که واقعا برا ی آنها پرداخت شده اند، disavow کنید ( یا در غیر اینصورت غیرطبیعی قلمداد میشود). نگران صفحه های بد نباشید.

اگر اسپانسر محتوایی هستید، مطمئن شوید که مشخصه های nofollow، sponsored و ugc به لینک ها پیوست شده اند.

راه حل: nofollow را به لینک ها اضافه کنید.

 

8 – نظرات و دیدگاه های وبلاگ

اوایل دهه 2000، این جزء لیست انجام کار روزانه ی من برای لینک گرفتن بود. ناراحت کننده ولی درست است.

ایجاد بک لینک با نظرات وبلاگ، یک تکنیک رایج بود. اما این لینک ها برای کاربر ارزش ندارند.

راه حل: disavow و اضافه کردن لینک وبسایت خود به نظرات وبلاگ را متوقف کنید.

9 – انجمن ها

پاسخ های یاهو را به خاطر دارید؟ اگر به این موضوع خندیدید، پس برای مدتی از این راه لینک میگرفتید.

لینک های انجمن ها اغلب بخاطر بیوهایی که با کلیدواژه ها پر شده اند و پروفایل هایی که پستهای خودکار خوانده نشده دارند، اسپم هستند.

راه حل: ایجاد لینک با انجمن ها را متوقف کنید و این را به لیست disavow خود اضافه کنید.

10 – تغییر مسیر (redirect) دامنه ها

آیا یک دامنه ی قدیمی دارید که به دامنه ی جدید شما هدایت میشود؟

همین حالا از خواندن این متن دست بکشید.

اگر درحال redirect کردن دامنه های قدیمی خود هستید، احتمالا به دلیل لینک های غیرطبیعی جریمه میشوید.

راه حل: تغییر مسیرهای دامنه ی قدیمی خود را متوقف کنید. سپس به مدیران وب ایمیل بزنید تا بک لینک ها را به روز کنند.

5 قدم ساده برای پیدا کردن لینک های غیرطبیعی

در زیر 5 قدم ساده برای پیدا کردن لینک های غیرطبیعی قرار دارد. همچنین Dave Davies اینجا آن را عمیق تر بررسی کرده است.

قدم 1: از ابزار هایی مثل SEMrush، Ahrefs، Majestic و غیره استفاده کنید.

قدم 2: بک لینک های خود را بازبینی کنید.

در اینجا مثالی از SEMrush قرار دارد.

پیدا-کردن-بک-لینک-های-غیر-طبیعی
پیدا-کردن-بک-لینک-های-غیر-طبیعی

قدم 3: بک لینک ها را مرتب کنید.

من بک لینک های خودم را توی SEMrush بر اساس ToxicScore از 60 – 100 مرتب میکنم زیرا این ها مضرترین بک لینک ها هستند.

پیدا-کردن-لینک-های-غیر-طبیعی
پیدا-کردن-لینک-های-غیر-طبیعی

قدم 4: سایت ها را به صورت دستی بررسی کنید.

سپس سایت ها را یکی یکی باز میکنم و به صورت دستی بررسی میکنم.

حین بررسی دستی سایت ها، دنبال 11 مثال از لینک های غیرطبیعی که در بالا اشاره کردم میگردم.

پس از آن، الگوی URLها را بررسی میکنم. اگر متوجه الگوی خاصی شوم، به احتمال زیاد اسپم لینک است.

بررسی دستی سایت ها دقیقا همان کاری است که Kinsta هنگام برخورد با حمله ی سئو منفی به آنها، انجام داد. آنها تعدادی سایت با پسوند .tk را که به آنها لینک شده بود، پیدا کردند.

من لیست های خودم را به سه دسته تقسیم میکنم.

  1. اضافه کردن به disavow
  2. بررسی بیشتر
  3. رها به حال خود

اما این کار زمان بر است. 72 ساعت وقت من را برای مرتب کردن 10000 بک لینک یک سایت جریمه شده گرفت.

و فقط من نیستم.

Rezvan Gavrilas در CognitiveSEO گفت که «بررسی 2181 لینک غیرطبیعی 4-5 ساعت طول کشید» تا آنها را مرتب کند.

نکته ای که باید توجه کرد: اینکه فایل disavow خود را چگونه و چه زمانی ارسال کنم، به اندازه ی سایت شما بستگی دارد.

به عنوان مثال، اگر بخواهم بیش از 1000 لینک و مخزن های ترافیک ارگانیکم را disavow کنم، فایل disavow ام را جدا جدا انتخاب میکنم.

اما اگر ماهانه 25 – 50 سایت را به فایل disavow ام آپلود کنم، در این مدت میتوانم مراقب ترافیک باشم تا مطمئن شوم مشکل اساسی ای وجود ندارد.

 

قدم 5: فایل disavow خود را آپلود کنید.

وقتی که لیست سایت هایی که لینک های غیرطبیعی را که میخواهید disavow کنید به سایت شما میدهند را تنظیم کردید، فایل disavow خود را بسازید و در کنسول جستجوی گوگل آپلود کنید.

سپس مطمئن شوید که یادداشتی را به Google Analytics اضافه میکنید تا بتوانید نوسانات ترافیک ارگانیک را مشاهده کنید.

 

Disavow کردن یا نکردن

شکی وجود ندارد؛ لینک های غیرطبیعی میتوانند سایت شما را خراب کنند.

خوشبختانه، اگر بهترین تکنیک های لینک گرفتن را دنبال میکنید، نباید نگران چیزی باشید.

اگر بک لینک هایی میسازید که باعث پنالتی شدن شما میشود، همین حالا دست نگه دارید.

نکته مهمی که باید بدانید این است که موتورهای جستجو بهترین ها را برای تجربه ی کاربری میخواهند.

اگر اینطور نیست، فایل disavow را برای پاک کردن لینک های بد، بهترین دوست خود کنید.

پس قبل از اینکه لینک ها را بی هوا در اطراف پخش کنید، به کاربر فکر کنید.

          آیا این لینک برای کاربر مناسب است؟

          آیا این لینک چیزی به صفحه ی وب اضافه میکند؟

          آیا مشتری های من به این وبسایت سر خواهند زد؟

اگر پاسخ شما مثبت بود، پس شما در حال ساختن پروفایل بک لینک طبیعی و باکیفیتی که اول برای کاربر و بعد برای موتورهای جستجو مفید است، هستید.