بررسی تاثیر ssl بر روی سئو ( پاسخ با استفاده از داده ها )

آیا میدانستید 68% کاربران اینترنت باور دارند که قوانین حال حاضر برای محافظت از حق و حقوقشان به اندازه ی کافی خوب نیست ؟

تعحبی ندارد که گوگل موضع سفت و سختی اتخاذ کرده تا مطمئن شود که از حریم کاربرانش محافظت میکند.

پس برای اینکه جستجوی امن پیشرفته ای برای کابرانش محیا کند، غول موتور جستجو در سال 2014 از HTTPS به عنوان یک سیگنال رتبه بندی رونمایی کرد.

و از موقعی که گوگل این معرفی را انجام داده…

فروشنده های سراسر دنیا دچار آشفتگی شدند. آنها میخواهند بدانند آیا SSL برای سئو کارآمد است ؟

اگر چنین است، چه نوعی از گواهینامه ی SSL تلاششان برای بهینه سازی موتور جستجو (SEO) را تقویت میکند ؟ آیا این، تجربه ی کاربری (UX) را تسهیل میکند ؟

صحبت های زیادی پیرامون بردن وبسایت شما به سمت HTTPS وجود دارد.

اکثر مدیران وب هنوز سردرگم هستند که آیا پیاده سازی گواهینامه ی رمز شده به زحمتش می ارزد یا خیر. میپرسند چگونه بفهمیم ؟

تنها 1.9% از 1 میلیون وبسایت برتر، کاربر را به یک ورژن پیش فرض HTTPS/SSL هدایت میکنند. حتی اگر به 10,000 وبسایت برتر Quantcast نگاهی بیاندازید، فقط 4.2% به این نسخه ی امن جابجا شده اند. در کل، کمتر از 1% وبسایت های اینترنت امن هستند.

تاثیر-ssl-بر-سئو
تاثیر-ssl-بر-سئو

بعلاوه تعداد کثیری از مدیران وب حتی برای سوییچ کردن به نسخه ی امن HTTPS برنامه ای ندارند. دراینجا نتایج نظرسنجی سال 2014 که توسط Moz انجام شد، قرار داده شده است.

سئو-و-ssl
سئو-و-ssl

  در ظاهر منطقی به نظر میرسد چون تنها 1% از جستجوهای جهانی، HTTPS  را به عنوان سیگنال رتبه بندی به حساب  آورده اند.

اما معما همچنان باقی میماند…

مت مطمئنیم که شما با داده ی عینی، دوست دارید پی ببرید که سوییچ کردن به HTTPS امن آیا رتبه ی شما در موتورهای جستجو و همینطور برآمدهای کسب و کارتان را افزایش میدهد. این همان چیزیست که در این مقاله قرار است بخوانید.

اما قبل از اینکه به سراغ داده های پیرامون موضوع برویم، مطمئنم بسیاری از افراد غیرمتخصص اینجا نمیدانند HTTPS در کل راجع به چه چیزیست. چالش هایی که وبسایت ها در سوییچ کردن از HTTP دارند را کنار بگذارید. پس ابتدا اجازه بدهید مختصرا این را توضیح بدهم.

فواید سوییچ کردن وبسایتتان به  HTTPS و چالش های بالقوه ای که با آن مرتبط است.

فایده ی اصلی پروتکل انتقال فرامتنی امن (HTTPS) ایجاد اتصال امن به کاربران صفحات وبی که اطلاعات خصوصیشان را با شما به اشتراک میگذارند است. خیلی خوب است که در وبسایتتان وجود داشته باشد. اما وقتی کاربر، اطلاعات باارزشی مثل اطلاعات کارت اعتباری را به اشتراک میگذارد، HTTPS لایه های امنیتی بیشتری اضافه میکند.

شما لازم است گواهینامه ی لایه سوکت ایمن (SSL) را نصب کنید تا مطمئن شوید که دیتای بین وب سرور شما و مرورگر، امن و محرمانه باقی میماند. وقتی یک گواهینامه ی SSL روی یک وب سرور نصب میشود، مثل یک قفل و اتصال ایمنی بین وب سرور و مرورگر عمل میکند. گواهینامه ی SSL نام دامنه (یا سرور یا نام هاست)، نام شرکت و موقعیت شما را با هم ادغام میکند. اینکه گواهی SSL چگونه کار میکند، وارد جزئیاتی مثل کلید عمومی و خصوصی میشود. آنچه لازم است شما بدانید این است که حتی اگر هکری به داده ی شما نفوذ کند، کلید خصوصی را برای رمزگشایی آن ندارد.

 

اگر یک گواهینامه ی SSL نصب و روی وب سرورتان پیکربندی کرده باشید، کروم و فایرفاکس چراغ سبزی را نشان خواهند داد – دومین آیکون در تصویر زیر. بازدید کنندگان ممکن است در صفحات بخصوصی اخطار دریافت کنند و به آنها اعلام شود که از وبسایت شما خارج شوند. به عبارتی دیگر؟ گواهینامه ی SSL برای برخی از شرکت ها ضروری هستند.

سئو-و-ssl
سئو-و-ssl

 

فایده ی دیگر تعویض به HTTPS این است که مرجع دیتای شما سالم و دست نخورده باقی میماند.

چه منظوری دارم ؟

خب، وقتی از یک HTTPS ایمن به یک HTTP غیرامن میروید، دیتای مرجع شما از دست میرود. و این به شکل خط صاف در نمودارهای تحلیلی شما ظاهر میشود که ما به آن ترافیک تاریک (dark traffic) روی اینترنت میگوییم.

همچنین بخوانید : لوکال سئو چیست و چه تاثیری بر روی کسب و کار شما دارد ؟ 

 

سرانجام، گوگل اظهار کرده است که اگر همه ی فاکتورها برابر باشند، HTTPS مانند یک گره گشا در نتایج موتورهای جستجو عمل میکند. Cloudtec تقریبا رشد دوبرابری در 10 رتبه ی برتر موتورهای جستجو بعد از سویچ کردن به HTTPS مشاهده کرد.

تاثیر-سئو-بر-ssl
تاثیر-سئو-بر-ssl

 

حالا که از فوایدش آگاه شدیم، اجازه دهید 3 تا از چالش های معمول که ممکن است جلوی شما را از تعویض کردن به HTTPS بگیرد را عنوان کنم.

  1. گوگل نسخه های HTTPS صفحات را به نسخه های تکراری HTTP ترجیح داده و به این صورت طبقه بندی میکند. آیا این به معنی کمبود link juice بدلیل محسوب نشدن اشاره ی لینک ها به نسخه ی HTTP است ؟

خیر.

جان مولر  توضیح میدهد که گوگل سیگنال های جمعی را از لینک های ورودی که به هردو نسخه ی HTTP و HTTPS اشاره دارد، به حساب می آورد.

  1. هرچند شما میتوانید گواهینامه ی SSL را رایگان داشته باشید، اما اگر گواهینامه ی SSL را از سرویس دهنده هایی مثل Symantec انتخاب کنید، هزینه ها میتواند تا سالانه 1.499$ بالا برود. و اگر وبسایت شما بزرگ باشد، هزینه های حاصل از رمزنگاری دیتای جابجا شده میتواند به میزان چشمگیری به آن اضافه کند.

همچین هزینه های سنگینی برای گواهی SSL برای صاحبان کسب و کارهای کوچک با بودجه ی محدود، موجه نیست.

  1. اگر درست انجامش ندهید، ممکن است بخاطر فهرست شدن هردو نسخه ی HTTP و HTTPS از صفحه تان، با مسئله ی تکرار محتوا مواجه شوید. نسخه های مختلف از صفحه ی یکسان شما ممکن است در نتایج موتورهای جستجو نمایش داده شود که به سردرگم شدن بازدید کنندگان و تجربه ی کاربری منفی منجر شود.

حالا که مروری بر فواید و چالش های همراه با HTTPS داشتیم، بیایید به داده ها نگاهی بیاندازیم.

آیا وبسایت های HTTPS توجه بخصوصی از غول موتور جستجو در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) دریافت میکنند ؟ این جاییست که داده میگوید…

Brian Dean با SEMrush، Ahrefs، SimilarWeb و MarketMuse هم گروه شد تا یک میلیون نتیجه ی جستجوی گوگل را آنالیز کند.

او فهمید که HTTPS به طور نسبی با رتبه ی بالاتر در صفحه ی اول غول موتور جستجو مرتبط است.

تاثیر-سئو-بر-شبکه-های-اجتماعی
تاثیر-سئو-بر-شبکه-های-اجتماعی

وی به پیروی از چند نکته ی حاصل از آنالیزش تاکیید کرد:

  1. فقط به قصد SEO به HTTPS سوییچ نکنید. این یک فرایند فشرده ی منبع است و ارتباط قوی ای بین این دو وجود ندارد.
  2. اگر میخواهید وبسایت جدیدی را راه اندازی کنید، کار خوبی است که HTTPS را از لحظه ی اول داشته باشید.

پس از آن، بیایید به فاکتورهای رتبه بندی موتور جستجوی سال 2015 Moz، حاصل از آنالیز 17600 نتیجه جستجوی کلیدواژه از google.com نگاهی بیاندازیم.

دوباره Moz، تنها ارتباط کوچک مثبتی بین آدرس HTTPS و رتبه بندی ها پیدا کرد. اما آنقدر کم است که ویژگی های بی اهمیت کلیدواژه در سطح صفحه مثل استفاده از Google Analytic در صفحه، از آن سبقت میگیرد.

آنها آن را صرفا یک گره گشا نام گذاری کردند – که گوگل پیش از این اشاره کرده بود.

در آخر، بیایید به آنالیزهای Linkspy از چگونه تنظیمات HTTPS ده هزار دامنه را تحت تاثیر قرار داد نگاهی بیاندازیم.

تاثیر-ssl-روی-سئو
تاثیر-ssl-روی-سئو

همانطور که مشاهده میکنید، کمتر از یکی از 10 وبسایت در واقع تنظیمات HTTPS بی نقص دارند. و بیشتر از 60% از وبسایت ها کلا تنظیمات HTTPS ندارند. اگر خطاهای SSL را به حساب بیاوریم، این عدد به 65% میرسد.

خب، سه تحقیق بالا ما را به کجا می برند ؟

HTTPS فاکتور رتبه بندی مهمی برای موتورهای جستجو نیست، اگرچه ممکن است بعدا تاثیر بسزایی داشته باشد.

گوگل تحریک به حرکت به سمت HTTPS کرده است. و مرورگر کروم به زودی وبسایت بدون رمزگذاری شما را بخاطر سرویس دهی ناامن نسخه ی HTTP به کاربران، نشانه گذاری میکند.

اما اگر برای کسب و کارتان صرفه ی اقتصادی دارد، به HTTPS سوییچ کنید.

اگر صاحب یک وبلاگ هستید که فقط اطلاعات ایمیل را از بازدید کنندگان میخواهد، بهتر است بودجه ی مختصرتان را جای دیگری خرج کنید. بینگ (Bing) اعلام عمومی کرده است که برنامه ای برای بالا بردن رتبه ی سایتهای دارای HTTPS ندارد.

همچنین بخوانید : بررسی کامل و جامع گوگل سندباکس 

همچنین میتوانید به صورت انتخابی برای صفحات پرداخت وبسایتتان و جاهایی که درخواست اطلاعات مهم از مشتریانتان میکنید که به اتصال امن نیاز دارد، به HTTPS سوییچ کنید.

اگر تصمیم به پیاده سازی HTTPS دارید، در بخش بعدی مراحل آن را قدم به قدم به شما نشان خواهم داد.

چگونه جهش HTTPS را در 4 مرحله ی ساده انجام دهیم ؟

در 8 آگوست 2016، Buffer جزء اولین انتقال یافته ها به HTTPS بود و آنها به محض سوییچ کردن، شاهد سقوط 90% ترافیک ارگانیکشان بودند.

هرچند آنها بعد از ارتباط با John Mueller از گوگل و پی بردن به اینکه این یک مسئله ی غیرمنتظره برای غول موتور جستجو بود، ظرف 20 روز دوباره ترافیکشان را بدست آوردند.

 

همچنین Moz با مدیران وبی که بعد از پیاده سازی پروتکل HTTPS ایمن، شاهد سقوط ترافیکشان بودند، گفتگوی خصوصی داشته است.

از آنجایی که سوییچ کردن شامل تغییرات اساسی در ساختار URLهایتان میشود، باید به طور ویژه مراقب باشید. 2 مرحله ی ساده ای که باید دنبال کنید، در اینجا قرار دارد.

 

1.گواهینامه ی مناسب بخرید. (ترجیحا از سرویس دهنده ی هاستتان)

3 نوع اساسی گواهینامه ی SSL وجود دارند که میتوانید خریداری و روی وبسایتتان پیاده سازی کنید. Hosting Advice جدول خوبی از ویژگی ها و الزامات هر گواهینامه ی SSL جمع آوری کرده است.

ssl-و-سئو
ssl-و-سئو

اگر وبسایت بزرگی هستید که در درجه ی اول بر تجارت تمرکز دارید، انواع توسعه یافته ی آن را توصیه میکنم. آنها همراه با نوار ادرس سبز رنگی عرضه میشوند که باعث جلب اعتماد در اینترنت و ارتقای تجربه ی کاربری (UX) میشود.

اگر بخواهید گواهینامه ی اعتبارسنجی سازمانی را خریداری کنید، غول موتور جستجو خریدن گواهینامه ی رمزنگاری 2048-bit را پیشنهاد میدهد.

بنده اکیدا توصیه میکنم که از وب هاست خود گواهینامه ی SSL را خریداری کنید چون به این طریق آنها را به نصب رایگان آن وادار میکنید. در غیر اینصورت، باید مراحل را به صورت دستی اجرا کنید یا یک پیمانکار استخدام کنید.

 

2.همه ی لینک های وبسایتتان را به ترتیب به روز رسانی کنید و تنظیمات 301 redirects را نصب کنید.

آیا تغییراتی در سلسله مراتب محتوا یا ساختار سایتتان حس میکردید ؟

حالا زمان خوبی است که آنها را پیاده سازی کنید.

اما ابتدا…

لازم است که یک نقشه ی URL، شامل لیستی از همه ی صفحات وبسایتتان، در یک صفحه گسترده (spreadsheet) جمع آوری کنید.

اگر تا به حال از relative URLها هنگام لینک کردن استفاده نکرده اید، لازم است در دیتابیس و سایتتان همه ی URLها را به صورت دستی به روز رسانی کنید. شما نمیتوانید هیچ فیلد metadata یا URL را جا بگذارید. پیشنهاد میکنم از ابزاری برای این کوئری های به روز رسانی استفاده کنید.

در وردپرس میتوانید از ابزار رایگان search/replace database script  محصول InterconnectIT استفاده کنید.

مطمئن شوید برای همه ی فرمت های وبسایتی که در طول سالیان استفاده کرده اید این را اجرا میکنید.

  • http://yourdomain.com to https://yourdomain.com
  • http://www.yourdomain.com to https://www.yourdomain.com

 

نکته: ابتدا کوئری های به روز رسانی را روی یک سرور آزمایشی اجرا کنید. اگر نمیتوانید، اقلا از دیتابیستان نسخه ی پشتیبان تهیه کنید تا اطمینان خاطر داشته باشید. ابزاری که بالا اشاره کردم، یک گزینه ی ‘dry run’ دارد که میتوانید نتایج را قبل از اجرای ‘live run’ ببینید.

شما همچنین باید اسکریپت های مختلف و اسکریپت های هاست شخص ثالث را به نسخه ی HTTPS آنها به روز رسانی کنید.  در غیر اینصورت با اخطار محتوایی مثل ManageWP در زیر، مواجه میشوید.

تاثیر-ssl
تاثیر-ssl

نتیجه گیری

درحال حاضر HTTPS تاثیر کوچکی در رتبه بندی های جستجو دارد. اما ممکن است در آینده اثر زیادی داشته باشد.اگر کسب و کارتان بودجه ی لازم برای جابجایی به این پروتکل را دارد انجامش دهید 

 

در نظر داشته باشید که شاید فاکتورها و گزینه های دیگری وجود داشته باشند که باید ملاحظه کنید. مثلا یک گواهینامه ی Wildcard نام دامنه و هرتعداد زیردامنه ای را مثل یک گواهینامه ی SSL معمولی، حفاظت میکند.

 

سرانجام، اگر بودجه تان این اجازه را به شما میدهد، یک گواهینامه ی ایمنی، امنیت خاطر را به همراه ایجاد اعتماد و تسهیل تجربه ی کاربری به ارمغان می آورد.  

 

 

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی