پادکست مقاله :
دقیقا دیشب بود که وارد مغازه شدم که برای فیلمی که میخواستم شب ببینم چیپس با تخمه بگیرم اما از بین تمام محصولات چیپس، برند تردیلا رو انتخاب کردم حتما با خودتون میگید که چرا ؟ و اینکه چرا از بقیه بند ها محصولی رو انتخاب نکردی ؟ شب قبل از این اتفاق من ویدویی رو در صفحه اقای پاشا ناسخی اینفلوئنسر لایف استایل دیدم که تبلیغ فان و بامزه ای از چیپس تردیلا بود . صحنه های ویدیو در خاطر من موند و اقدام به خرید چیپس تردیلا در فردا اون روز کردم .
در این مقاله میخوانیم :
- اینفلوئنسر مارکتینگ چیست ؟
- آمار هایی از اینفلوئنسر مارکتینگ
- بررسی انواع انفلوئنسر ها
- چطور اینفلوئنسر مناسب را پیدا کنیم ؟
- استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ
- مثال هایی از اینفلونسر مارکتینگ
اینفلوئنسر مارکتینگ یعنی استفاده از افراد تاثیر گذار و معروف در اینستاگرام برای اثر گذاشتن بر روی مخاطبان برای خرید یک محصول ، استفاده از خدمات ، افزایش ترافیک یا برندینگ . البته موارد دیگری هم هست که میتوانید از طریق اینفلوئنسر مارکتینگ برای آن ها استفاده کنید.
اینفلوئسنر مارکتینگ این روز ها به یکی از روش های محبوب در بین کسب و کار ها تبدیل شده است زیرا که بازاریابی سنتی اثر خود را از دست داده است و از محبوبیت آن روز به روز کاسته می شود ( البته هنوز هم در بعضی از مواقع و موارد بازاریابی سنتی هنوز جواب میدهد ) . اینفلوئنسر مارکتینگ تاثیر گذار است و جواب میدهد زیرا که از تاکتیک های بازاریابی مثل اعتماد اجتماعی و قدرت کلمات و زبان استفاده میکند . مخطابان یک اینفلوئنسر معمولا به اینفوئنسر اعتماد دارند که اعتماد اجتماعی را به ارمغان میاورد و اگر او درباره خریدن چیزی یا از یک چیزی تعریف کند به حرف اینفلوئنسر گوش میدهند و به سراغ آن محصول یا خدمات میروند که استفاده از قدرت زبان و کلمات را نشان میدهد .
اینفلوئنسر مارکتینگ یک سرمایه گذاری است و برای آن باید زمان بگذارید و اینفلوئنسر های مناسب را پیدا کنید تا مطمئن شوید که برای مخطبان هدف شما جذاب باشد .
خوشبختانه آمار های بسیار زیادی هستند که نشان میدهد اینفلوئنسر مارکتینگ یک سرمایه گذاری بسیار سودمند است و بازگشت سرمایه بسیار بالایی دارد.
آمار هایی از اینفلوئنسر مارکتینگ
بیش از 80 درصد کسب و کار ها میگویند که این نوع از مارکتینگ برای کسب و کارشان تاثیر گذار بوده است و 10 درصد میگویند بسیار تاثیر گذار بوده است .
بیش از 82 درصد از مشتریان میگویند که بسیار دوست دارند محصول یا خدماتی که یک اینفلوئنسر معرفی میکند را داشته باشند .
70 درصد از دیجیتال مارکتر ها میگویند که ترافیک و مشتریانی که از طریق اینفلوئنسر مارکتینگ جذب می شوند بهتر و با کیفیت تر از بقیه کانال های تبلیغات و بازاریابی است .
امروزه 48 درصد از مشتریان برای تصمیم گیری برای خرید به حرف اینفلوئنسر های محبوبشان گوش میدهند .
دسته بندی های اینفلوئنسر ها :
میکرو اینفلوئنسر
اینفلوئنسر بزرگ
اینفلوئنسر های لول
1 – میکرو اینفلوئنسر
این نوع از اینفلوئنسر های فالوور هایی کمتر از 40 هزار نفر دارند و به خاطر همین ارتباط بسیار بالایی یا همان نرخ تعامل بالایی با مخاطبانشان دارند و این باعث می شود که هر چقدر هم که تعداد مخاطبان یک میکرو اینفلوئنسر کم باشد باز هم نرخ تعامل بالایی باشد و مخاطبانش از او پیروی بیشتری کنند .انجام اینفلوئنسر مارکتینگ در صفخات میکرو اینفلوئنسر ها بیشتر برای کسب و هایی مناسب است که قصد ارتباط بیشتر و نزدیک تری با مخاطبان خود دارند .
چطور با یک میکرو اینفلوئنسر کار کنیم ؟
شما میتوانید با ارسال عکسی از محصولتان و درخواست آنها برای نوشتن تجربه استفاده از آن محصول و خدمات در کپشن در خواست تبلیغاتتان را ارائه کنید و با توجه به قابل کنترل بودن تعداد فالوور ها و پیام ها میکرو اینفلوئنسر میتواند به سوال تمامی مخاطبان درباره خدمات و محصول شما پاسخ دهد و این برای نزدیکی و تعامل برند شما با مخاطب بسیار عالی است .
مثالی از انجام تبلیغات در صفحات میکرو اینفلوئنسر ها
پیج allyvanderwest در اینستاگرام تبلیغات برند health ade را انجام داده است این صفحه میکرواینفلوئنسر بوده و کمتر از 15 هزار فالوور دارد .
2 – اینفلوئنسر مشهور
این نوع از اینفلوئنسر ها دارای تعداد بالایی از فالوور میباشد ( بالای 400 هزار فالوور ) آنها به طور بسیار گسترده ای شناخته شده اند و و پتانسل این را دارند که بر مخطابان هدف شما تاثیر بسیار زیادی بگذارند .
چگونه با اینفلوئنسر های مشهور کار کنیم ؟
شما میتوانید با استفاده از چهره و نام آن ها برور روی بسته بندی محصولاتتان استفاده کنید یا میتوانید به آن ها کد تخفیفی با اسمشان بدهید که مخاطبان اینفلوئنسر بتوانند با آن کد از شما تخفیف بگیرند یا اینکه میتوانید از آن ها بخواهید چند وقتی از محصول شما استفاده کنند و عکس های آنرا در شبکه های اجتماعی منتشر کنند و اینفلوئنسر به مخاطبانش بگوید که چرا دارد از محصول شما استفاده میکند که آن ها نیز ترغیب به خرید و استفاده شوند . روش دیگر نیز این است که اسپانسر مالی یک یا چند اینفلوئنسر مشهور شوید البته این روش میتواند هزینه زیادی را برای شما در بر داشته باشد
مثالی از انجام تبلیغات در صفحات اینفلوئنسر های مشهور
پیج بهرام رادان هر چند وقت یک بار محصولات نوین چرم را تبلیغ میکند که نمونه ای از انجام اینفلوئنسر مارکتینگ در صفحات میکرو اینفلوئنسر است .
3 – اینفلوئنسر های لول
این نوع از اینفلوئنسر ها در حوزه خاصی مشغول به فعالیت و تولید محتوا هستند برای مثال یک اینفلوئنسر های لول فقط در حوزه آرایشی کار میکند یا فقط در حوزه ورزشی کار میکند .
چگونه با های لول ها کار کنیم ؟
اینفلوئنسر های های لول همانند میکرو اینفلوئنسر ها و اینفلوئنسر های مشهور دارای پیج ها و کانال های یوتیوب یا وبلاگ های معروف هستند که انتخاب را برای شما بازمیگذارند شما میتوانید از آنها بخواهید که یک پست review درباره محصول شما منتشر کنند یا میتوانید یک محصول را برای معرفی برای آنها ارسال کنید .
چگونه اینفلوئنسر ها را پیدا کنیم ؟؟
با سه روش مختلف میتوانید اینفلوئنسر ها را در هر جایی پیدا کنید . اولین روش از طریق سرچ گوگل است کلمات کلیدی مرتبط با محصولتان را در گوگل وارد کنید و نگاهیی بیندازید. دقت داشته باشید که به نتایج ویدویی نیز نگاهی بیندازید آن جا نیز ممکن است اینفلوئنسر های مربوط به کسب و کارتان را پیدا کنید .
دومین روش استفاده از شبکه های اجتماعی است با یک جستجو ساده میتوانید اینفلوئنسر های خوبی پیدا کنید
و آخرین روش استفاده از انواع آژانس تبلیغاتی است . آنها میتوانند مورد های خوبی را برای اینفلوئنسر مارکتینگ به شما معرفی کنند اگر نیاز به مشاوره جهت اینفلوئنسر مارکتینگ دارید میتوانید با یونیک مارکتینگ تماس بگیرید : 0936000335
چطور یک استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ بسازیم ؟
اهداف خود را مشخص کنید
اولین قدم در هر روش تبلیغات و بازاریابی ایجاد هدف است تا بعدا بتوانید میزان موفقیت خود را بسنجید به اهداف خود به صورت هوشمندانه فکر کنید یعنی اهدافی باشند که قابل اندازه گیری و قابل دستیابی باشند .
– نوع مخطبان خود را تعیین کنید
مشخص کنید دقیقا چه کسانی با چه رده سنی و جنسیتی از محصولات شما استفاده خواهند کرد سپس به دنبال اینفلوئنسر مناسب با آن بگردید به این صورت دقیقا پیامتان از طریق اینفلوئنسر مارکتینگ منتقل میشود .
– بودجه و نوع اینفلوئنسر خود را تعیین کنید
دقیقا تعیین کنید که بودجه شما برای انجام اینفلوئنسر مارکتینگ چقدر است شاید بودجه مورد نظر شما برای انجام تبلیغات در پیج های میکرو اینفلوئنسر بهتر باشد یا بر روی های لول ها .
– مطمئن شوید که اینفلوئنسر انتخابی برای تبلیغات شما خوب است
قبل از اینکه قرار داد تبلیغات را با یک اینفلوئنسر امضا کنید سوالات زیر را بپرسید
آیا لایف استایل این اینفلوئنسر مناسب برای محصول و خدمات من است ؟
آیا این اینفلوئنسر با رقیبان من کار کرده است ؟
مخاطب فعلی این کسب و کار چه کسانی هستند؟
آیا مخطابان من در این شبکه اجتماعی که این اینفلوئنسر فعالیت میکند ، فعالیت دارند ؟
آیا کار کردن با این اینفلوئنسر با بودجه ای که دارم عقلانی است ؟
آیا این اینفلوئنسر قبلا از محصولات و یا خدمات من استفاده کرده است ؟
نتایج اینفلوئنسر مارکتینگ را اندازه گیری کنید
با سه روش مختلف میتوانید موفقیت اینفلوئنسر مارکتینگ را اندازه کنید .
اولین مورد نگاه کردن به نرخ تعامل پیجتان است شما در اینستاگرام یا هر شبکه اجتماعی دیگری میتوانید ببینید که چقدر لایک ها و کامنت های شما افزایش پیدا کرده است .
مورد دوم میتوانید با استفاده از google analytics ببینید که ترافیک وب سایت شما چقدر افزایش پیدا کرده است و آیا این مخاطبان به صفحات دیگر وب سایت رفته اند یا نه ؟؟
و آخرین مورد بررسی درصد فروش است شما میتوانید اندازه گیری کنید که چند درصد فروش شما افزایش پیدا کرده است .