الگوریتم‌های جدید اینستاگرام برای اکسپلور

اینستاگرام شبکه‌ای با بیش از یک میلیارد کاربر است که طبق آمار بیش از نیمی از این افراد مخاطبین ثابت صفحه اکسپلور اینستاگرام هستند. ( یعنی رقمی بالاتر از ۵۰۰ میلیون نفر ) شگفت‌انگیز است نه؟ شاید همین آمار به تنهایی توجیح کننده تلاش تمام افراد و کسب و کارهای حاضر در اینستاگرام برای رسیدن به صفحه اکسپلور باشد. شما اینجا دریایی از مخاطبین را در اختیار دارید که کمتر جایی می‌توانید لنگه‌اش را پیدا کنید. اما اساسا چه پست‌هایی وارد اکسپلور اینستاگرام می‌شوند و چطور می‌توان در این فضای فرا رقابتی که تمام افراد و کسب و کارها می‌خواهند وارد اکسپلور شوند، حضوری موثر و مداوم در اکسپلور اینستاگرام داشته باشیم؟

چه پست‌هایی را شما در اکسپلور اینستاگرام خودتون میبیند

پست‌های مشابه اکانت‌هایی که دنبال می‌کنید.
محتواهای مختلفی که اینستاگرام پیشبینی می‌کند به آن علاقه‌مند هستید.
پست‌هایی که فالوینگ‌های شما لایک کردند.
پست‌هایی با نرخ تعامل (اینگیجمنت) بالا.
پست‌هایی که اینگیجمنت بالایی از طرف افرادی که دنبال می‌کنید دریافت کرده‌اند.

با نگاهی به موارد بالا به این نتیجه می‌رسیم که اکسپلور اینستاگرام هر شخص در واقع دریایی از محتواهای مورد علاقه همان فرد است که اینستاگرام آنها را شناسایی و به فرد نمایش می‌دهد. پس اولین قدم برای ورود به اکسپلور اینستاگرام این است که مخاطب هدف خود را پیدا کنید. این سوال را از خودتان بپرسید که محتوای من قرار است توسط چه کسی دیده شود و مورد پسند چه کسی باشد؟ بعد از اینکه جواب این سوال را به روشنی دادید، شروع می‌کنید مطابق علایق این افراد پست گذاری کردن. اما این تمام مسیر نیست.

الگوریتم ۲۰۲۲ اینستاگرام

قبل از اینکه توضیح اصلی را شروع کنم باید بدانید الگوریتم‌های اینستاگرام مجموعه‌ای از سازوکارها هستند که به رفتار مخاطبین این شبکه اجتماعی جهت می‌دهند تا امکان رسیدن به هدف مشخصی فراهم شود.

راه ورود به اکسپلور

براساس قوانین جدید اگر می‌خواهید وارد اکسپلور اینستاگرام شوید اول باید رضایت مخاطبین خودتان را جلب کنید. اینستاگرام ابتدا پست شما را به ۱۰ درصد از مخاطبین‌تان نمایش می‌دهد اگر آنها از پست شما رضایت داشته باشند و نرخ تعامل بالایی اتفاق بیفتد (لایک، کامنت، سیو و استوری) اینستاگرام پست شما را به سایر مخاطبین‌تان نیز نمایش می‌دهد و به این صورت شما بعد از دریافت نرخ تعامل بالا از مخاطبین خودتان وارد اکسپلور اینستاگرام می‌شوید.

پس اول مخاطبین خودتان را دریابید، آنها دروازه ورود شما به اکسپلور هستند.

نکته دوم: نرخ تعامل پیج‌تان را افزایش بدهید.

نرخ تعامل یا اینگیجمنت اینستاگرام چیست؟

به زبان ساده، اینگیجمنت یا نرخ تعامل نشان دهنده میزان ارتباط مخاطبین با پست شماست. هرچقدر محتوای شما درگیر کننده‌تر باشد، نرخ تعامل شما نیز بالاتر خواهد بود. فراموش نکنید که نرخ تعامل هویت پیج شماست. اگر پیج شما نرخ تعاملی پایینی داشته باشد، حتی اگر دنبال کننده فیک نداشته باشید، در نظر مخاطبین تازه پیج شما یک پیج مرده به حساب می‌آید که توان ارتباط گیری با مخاطبینش را ندارد. پس دیگر آنها دلیلی برای دنبال کردن شما ندارند. نرخ تعامل پایین روی تبلیغات گیری شما نیز تاثیر منفی می‌گذارد و احتمال دریافت تبلیغات را کاهش می‌دهد.
از آنجایی که هرچقدر نرخ تعامل شما بالاتر باشد، احتمال ورودتان به اکسپلور بیشتر است، دانستن مواردی که به افزایش نرخ تعامل شما کمک می‌کنند مستقیما تاثیر بسیار زیادی بر ورود شما به اکسپلور خواهد داشت.

راه‌های افزایش اینگیجمنت اینستاگرام

برای افزایش اینگیجمنت اینستاگرام اصلا دنبال راه‌های عجیب و غریب و هزینه‌های گزاف نباشید. راه اصلی خیلی ساده است:
محتوایی تولید کنید که مخاطب دوست داشته باشد.
به همین سادگی. زمانی که محتوای شما اول برای مخاطبین خودتان جذاب باشد، آنقدر نرخ تعامل دریافت خواهد کرد که به آسانی وارد اکسپلور شود. پس دنبال تقلید از دیگران نباشید. سعی کنید با ارزیابی کسب و کارتان، شکاف‌های موجود را شناسایی و برای پر کردن آنها وارد بازار کسب و کار شوید.

 

مخاطب‌تان را وادار به تعامل کنید
برای انجام این کار راه‌های زیادی وجود دارد. من این راه‌ها را به دو دسته افزایش تعامل در استوری و پست تقسیم‌بندی می‌کنم. افزایش تعامل در استوری کار راحت‌تری ست. اینستاگرام امکانات فراوانی از جمله کوئسشن باکس، نظر سنجی و … را در اختیار شما گذاشته‌ است که به کمک آنها می‌توانید با مخاطبین خود وارد دیالوگ شده و نرخ تعامل‌ خود را افزایش بدهید. بدایند که مهم‌ترین مطلب ارتباط گیری با مخاطب است پس ساده و صمیمی برخورد کنید. مخاطب را جزئی از کسب و کار خود بدانید نه بخشی مجزا که صرفا دریافت کننده خدمات یا محصولات شماست. حتی می‌توانید نظرسنجی‌ ترتیب بدهید و از مخاطبتان بخواهید انتخاب کند که چه محتوایی را دوست دارد و انتظار دارد در پیج شما ببیند.
در خصوص افزایش تعامل در پست گذاری، اول از همه باید کپشن نویسی شما خودمانی باشد. اگر مطلب‌تان علمی و تخصصی نیست بهتر از زبان عامیانه ( در عین رعایت قواعد نگارشی) استفاده کنید. در کپشن‌تان از مردم سوال بپرسید. بخواهید از تجربیات خودشان برای شما بگویند. فراموش نکنید که ما انسان‌ها عاشق این هستیم که در مورد خودمان حرف بزنیم پس سوال‌هایی بپرسید که مخاطبین را تشویق به صحبت در مورد خودشان کند.

تنظیم ساعت پست گذاری
بهترین زمان برای پست گذاری وقتی است که فالوورهای شما در اینستاگرام حضور دارند. با این کار شانس دیده شده پست‌تان و در نتیجه ورود به اکسپلور را افزایش می‌دهید. برای پیدا کردن بهترین ساعت پست گذاری پیشنهاد می‌کنم از ابزار Insights اینستاگرام استفاده کنید. به کمک این ابزار می‌توانید بهترین زمان برای بارگذاری پست و استوری را پیدا کنید.

محتوایی منتشر کنید که ارزش سیو کردن داشته باشد.

 

راهکارهایی برای افزایش سیو پست در اینستاگرام

یک سری از پست‌هایی که احتمال زیادی برای سیو شدن دارند، پست‎‌هایی هستند که منابع تخصصی رشته شما را معرفی می‌کنند. فرض کنید به عنوان مثال شما پزشک روان‌شناسی هستید که در اینستاگرام فعالیت می‌کند و مخاطبین زیادی دنبال کننده محتواهای شما هستند. اگر شما در یکی از پست‌هایتان به معرفی کتاب‌ها و یا سایت‌هایی که مطالب‌تان را از آنها استخراج می‌کنید، بپردازید، شک نکنید که آن پست از نرخ سیو بسیار بالایی برخوردار خواهد بود.

نکته دومی که باید در نظر داشته باشید این است که پست‌های ویدئویی بیشتر از پست‌های متنی سیو می‌شوند. در مورد پست‌های متنی معمولا پست‌هایی که دارای متن‌های کوتاه‌تر هستند شانس بیشتری برای سیو شدن دارند.

آموزش نکات پرکاربرد یکی دیگر از ترفند‌هایی ست که پست شما را تبدیل به یک پست محبوب برای سیو کردن می‌کند. باید چهارچشمی حواستان به دنیای کسب و کاری که دارید باشید و بدانید چه محتوایی برای مخاطب از بیشترین اهمیت و جذابیت برخوردار است و در راستای همان محتوا برای مخاطب‌تان تولید محتوا کنید.
سایت‌های بین المللی را دنبال کنید و سعی کنید در جریان به روزترین تحولات کسب و کارتان باشید. به روز بودن به شما خلاقیت می‌دهد تا محتواهای خلاقانه‌تری تولید کنید.

فراموش نکنید که روزانه میلیون‌ها محتوا در اینستاگرام بارگذاری می‌شود که تمام آنها می‌خواهند در صدر بهترین محتواها قرار بگیرند، وارد اکسپلور شوند و در نهایت باعث ارتقای برند و هویت شخصی صاحب پیج شوند. تنها نکته‌ای که شما را میان میلیون‌ها کاربر اینستاگرام منحصر به فرد می‌کند خودتان هستید. سعی کنید محتوایی تولید کنید که خودتان دوست داشته‌اید در پیج‌های دیگر ببینید اما تا کنون کسی روی آنها کار نکرده. شما دریایی از تجربیات و توانایی‌های شخصی هستید که هیچکس غیر از شما آنها را تجربه نکرده، پس سعی کنید آنها را وارد فضای کاری‌تان کنید و به مخاطب‌تان عرضه کنید. این عرضه باید از فیلترهای پست گذاری مناسب و استاندارد گذر کند

 

نکته سوم: برنامه‌ریزی شده پست گذاری کنید

برای اینستاگرام علاوه بر نرخ تعامل، میزان پست گذاری و فعالیت شما در این شبکه اجتماعی نیز مهم است. مانند هر بخش دیگری از کسب و کارتان باید برای فعالیت در اینستاگرام نیز برنامه‌ریزی مشخصی داشته باشید. برنامه‌ریزی که به آن تقویم محتوایی می‌گویند.

تقویم محتوایی چیست و باید چگونه می‌توان تقویم محتوایی مناسب داشت؟

تقویم محتوایی به شما اجازه می‌دهد دید همه جانبه نسبت به محتوایی که در اینستاگرام بارگذاری می‌کنید داشته باشید. تقویم محتوایی برنامه‌ای است شما بر اساس آن پست گذاری می‌کنید. یک تقویم محتوایی خوب می‌تواند شامل برنامه استوری‌های شما باشد. اساسا شما زمانی که برنامه‌ریزی می‌کنید می‌توانید تمام نقاط قوت و ضعف کسب و کارتان را مشخص و براساس آن پست گذاری کنید.

برای داشتن یک تقویم محتوایی خوب، ابتدا زمان بندی تقویم محتوایی‌تان را مشخص کنید. تقویم محتوایی ابتدایی شما لازم نیست بیشتر از ۱۵ پست اولیه شما را شامل شود. این کار به شما امکان می‌دهد تا تقویم محتوایی‌تان را آنالیز و براساس آن، تقویم‌های محتوایی بعدی را بهتر و بهتر منتشر کنید. برای نوشتن تقویم محتوایی عجله نکنید. دو یا سه روز در هفته به مدت دو ساعت برای تقویم محتوایی‌تان برنامه‌ریزی کنید و سعی کنید تقویمی همه جانبه و کامل بنویسید. قبل نوشتن تقویم، کسب و کارهای بین المللی هم سو با خودتان را رصد کنید. حتی می‌توانید سری به کسب‌ و کارهای داخلی بزنید. فقط مراقب باشید کپی کاری نکنید. محتوای اصیل خودتان را تولید کنید. این کار به شما اجازه می‌دهد هویت برندتان را پیدا کنید.

هنگام نوشتن تقویم محتوایی از آنالیز نیازهای مشتریان خود غافل نشوید. اگر نیازهای مخاطبین‌تان را به درستی شناسایی کنید می‌توانید تقویم محتوایی بنویسید که بیشترین نرخ تعامل را داشته باشد.

 

نکته چهارم: الگوریتم‌های هشتک گذاری را رعایت کنید

بهترین تعداد هشتک برای یک پست بین ۵ تا ۹ عدد است. اگر بیش از حد هشتک گذاری کنید اینستاگرام پست شما را اسپم شناسایی می‌کند و وارد اکسپلور نمی‌شوید. یادتان باشد هشتک پست‌های قبلی را کپی پیس نکنید. این هم از رفتارهایی ست که پست شما را اسپم می‌کند. سعی کنید برای هر پست به از هشتک‌های مرتبط استفاده کنید.

سعی کنید از هشتک‌های مفهومی و تخصصی استفاده کنید. از آنجایی که اینستاگرام امکان فالو کردن هشتک‌ها را در اختیار کاربران گذاشته، مطمئن باشید با هشتک گذاری مرتبط پست شما توسط کسانی که مخاطب واقعی شما هستند دیده خواهد شد. از گذاشتن هشتک‌های محبوب اما غیر مرتبط خودداری کنید. این کار هیچ نفعی برای شما ندارد. برای پیدا کردن هشتک‌های تخصصی می‌توانید نگاهی به مشتریان‌تان بیندازید و ببینید آنها بیشتر از چه هشتک‌هایی استفاده می‌کنند. آمار نشان داده استفاده از هشتک‌های تک سیلابی مثل #آموزش #اینستاگرام #اندروید و … شانس دیده شدن بیشتری دارند. در این میان مراقب باشید از هشتک‌های ممنوعه استفاده نکنید.

جمع بندی:

ساده‌ترین راه ورود به اکسپلور اینستاگرام

اولین قدم برای ورود به اکسپلور اینستاگرام، تولید محتوای جذاب است. مسیر ورود به اکسپلور را پلکانی ببینید. در قدم اول محتوای شما ابتدا باید برای دنبال کنندگان خودتان جذاب باشد و در پله‌های بعدی وارد اکسپلور شود. برای داشتن محتوای جذاب باید بتوانید نرخ تعامل بالایی در پیج‌تان ایجاد کنید. در مورد راه‌های افزایش نرخ تعامل نیز به طور مختصر توضیح دادیم. مسئله مهم و کلیدی بعدی داشتن تقویم محتوایی منظم و عمل کردن براساس آن است. تقویم محتوایی برنامه‌ای است که براساس آن تولید محتوا می‌کنید. داشتن تقویم محتوایی بکر که علیرغم استفاده (نه کپی) از نکات مثبت رقبا، ضعف‌های آنها را پوشش می‌دهد و براساس نیاز مشتری حرکت ‌می‌کند ضروری است. مسئله مهم بعدی که به آن اشاره کردیم بحث هشتک گذاری بود. در مورد هشتک گذاری فراموش نکنید بهترین تعداد هشتک برای یک پست بین ۵ تا ۹ عدد است و باید از بین هشتک‌های تخصصی هشتک‎‌های پست‌تان را انتخاب کنید. نگران نباشید مخاطب شما محتوای‌تان را پیدا خواهد کرد.
نکته طلایی آخر برای ورود به اکسپلور، پاکسازی پیج است. به این معنی که پیج‌تان را از پست‌های قدیمی که احتمالا ارتباطی با کسب و کار فعلی‌تان ندارند و سبب سردرگمی اینستاگرام می‌شوند پاک کنید.

زمانی که از اکسپلور اینستاگرام حرف می‌زنیم از دریای بی پایانی صحبت می‌کنیم که هرکسی می‌خواهد سهم بیشتری از آن داشته باشد. در این میان شما باید به روز باشید. از همه نظر. مراقب الگوریتم‌های جدید اینستا باشید و مطابق آنها رفتار کنید. کسب و کاری که در آن فعالیت می‌کنید را بشناسید و سعی کنید یک قدم جلوتر از بازار حرکت کنید. ارتباط‌تان را با مشتریان تقویت کنیم. در این خصوص گفتیم تولید محتوای شما باید صمیمی و دوستانه باشد و جا برای تعامل با مخاطب داشته باشد.( مثل سوال پرسیدن و …) برای مواردی از کسب و کارتان که امکانش وجود دارد نظرسنجی کنید و نظر مخاطبین را اعمال کنید. بگذارید آنها ببینید که در کسب و کار شما سهیم‌اند.