ریلز اینستاگرام
ریلز نام خدمت جدید اینستاگرام است که به شما کمک میکند تا هویت برندتان را نزد مخاطبان ارتقا دهید و با ایجاد ارتباط صمیمی با مخاطب، شانس موفقیت خود را افزایش دهید. مزیت ریلز این است که هنوز مثل سایر خدمات اینستاگرام اشباع نشده و اگر شما حضور به موقع و خلاقانهای در آن داشته باشید، شانس موفقیتتان بالا خواهد بود. اگر تمایل به استفاده از ریلز دارید، پیشنهاد میکنم تا انتهای این مقاله مهمان من باشید.
ریلز اینستاگرام (Instagram Reels) دقیقا چه کاری انجام میدهد؟
بعد از موفقیت شبکه اجتماعی تیکتاک، اینستاگرام به فکر ایجاد نمونه مشابهی برای آن افتاد. فضایی که امکان بارگذاری ویدئوهای خلاقانه و سرگرم کننده با مدت زمان حداکثر ۶۰ ثانیه را برای مخاطبان به وجود بیاورد. اینجا بود که ریلز متولد شد. به زبان سادهتر، ریلز همان کاری را انجام میدهد که شبکه اجتماعی تیکتاک را به موفقیت رساند. یکی از دلایلی که میتواند منجر به موفقیت ریلز در ایران شود، عدم دسترسی به نرم افزار تیکتاک در داخل کشور است. از سمت دیگر، در دنیای پر شتاب امروز، اگر شما بتوانید در مدت زمان کوتاه به شکل جذابی خدمت یا کالای خودتان را به مخاطب عرضه کنید، شانس موفقیت شما بسیار بالا خواهد بود. براساس آمار، ویدئوهایی که از مدت زمان کوتاهتری برخوردار هستند شانس دیده شدن بیشتری دارند و نرخ تعامل پیجشما را ارتقا میدهند.
چطور ریلز میتواند به کسب درآمد شما کمک کند؟
تصور کنید بعد از یک روز کاری سراغ اینستاگرام رفتهاید تا اندکی استراحت کنید. آنجا دو ویدئو پیشروی شما قرار دارد. ویدئو اول، زمان طولانیای دارد و توضیحات کاملی را در مورد محصول یا خدماتی که به آن علاقهمند هستید در اختیار شما میگذارد. ویدئو دوم، مدت زمان کوتاهتری دارد. اما به شکلی سرگرم کننده با تدوینی جذاب که خستگی را از یاد شما خواهد برد. شما کدام یک را برای تماشا انتخاب میکنید؟
دلیل موفقیت ریلز به همین سادگی است. رلیز دقیقا همان مسیری را طی میکند که جامعه سریع و ماشینی امروز در حال پیمودن آن است. خوشبختانه اینستاگرام حساب ویژهای روی ریلز باز کرده و قطعا برنامههای ویژهای برای آن در نظر خواهد داشت. این مسئله میتواند تضمین دیگری برای ورود به این فضا باشد. چندی پیش آدام موسری، مدیرعامل اینستاگرام گفته بود این اپلیکیشن برای رلیز برنامههای ویژهای در نظر دارد و این قابلیت هنوز در ابتدای مسیر خود قرار دارد. اصلا بعید نیست که در بلند مدت ریلز تبدیل به قابلیت اصلی اینستاگرام شود. برای موفقیت در ریلز، اول از همه باید با الگوریتمهای آن آشنایی پیدا کنید.
الگوریتمهای ریلز اینستاگرام چطور کار میکنند؟
پاسخ به این سوال دشوار است. اینستاگرام اطلاعات زیادی از چگونگی کارکرد الگوریتمهای ریلز منتشر نکرده است. آنچه میدانیم این است که هدف اینستاگرام از ایجاد ریلز تولید محتوای و سرگرم کننده است به نحوی که مخاطب بتواند با آن تعامل برقرار کند. هر ویدئویی که در این زمینه موفقتر عمل کند شانس برای دیده شدن خواهد داشت. منظور از تعامل مخاطب با ویدئو در اینجا این است که :
⦁ مخاطب پست شما را تا انتها دنبال کند
⦁ آن را لایک کند
⦁ کامنت مثبت بگذارد. بگوید که پست شما برای او جذاب و سرگرم کننده بود
⦁ چالشی باشد. به این معنا که مخاطب را تحریک کند تا ریلز خودش را بسازد.
به عنوان نکته پایانی در نظر داشته باشید که اینستاگرام قابلیت شناسایی پیکسلی ویدئو شما را دارد. به این معنا که اگر ریلزهایی با یک موضوع خاص، به عنوان مثال حیوانات را، بیشتر نگاه کنید اینستاگرام نیز ویدئوهای بیشتری در این زمینه به شما نشان خواهد داد.
علیرغم اینکه قوانین ریلز اینستاگرام هنوز تا حدودی ناشناخته هستند اما شما میتوانید با پیروی از اصول ایجاد محتوای خلاقانه، حرفهای زیادی برای گفتن در ریلز داشته باشید و بتوانید از این قابلیت جدید به نفع کسب و کار خودتان استفاده کنید.
پیشنهاداتی برای تولید محتوای خلاقانه در ریلز اینستاگرام
در اینجا قصد دارم چند اصل ساده اما مهم در زمینه تولید محتوای خلاقانه را به شما معرفی کنم که به شرط رعایت آن، شانس موفقیت خود را افزایش خواهید داد.
آیا شما هم با این نظر موافقید که اینستاگرام اشباع شده است؟ هر محتوایی که شما قصد تولیدش را داشته باشید پیش از شما توسط افراد دیگری کار شده و شما شانسی برای موفقیت در این فضا ندارید؟
اجازه دهید با این نظر مخالفت کنم. زمانی که پای خلاقیت انسان در میان باشد حرف از اشباع شدن بیهوده است. هرکسی میتواند از زاویه دید خودش به یک موضوع بپردازد، در آن زمینه تولید محتوا کند و به شرط اصولی عمل کردن به موفقیت برسد. پیش نیاز اصلی موفقیت شما همین است. بتوانید تجربیات، دیدگاهها و سلایق خودتان را با اصول اصلی موفقیت در این زمینه هماهنگ کنید تا محتوایی را تولید کنید که منحصر به فرد است و راه موفقیت شما را هموار کند.
برای موفقیت در این زمینه این اصول را در نظر داشته باشید:
اصل اول: تشکیل اتاق فکر
فراموش نکنید هدف ما، تولید محتوای جذاب و سرگرم کننده است. پس داشتن اتاق فکر خلاق که ایدههای تازه در آن به بحث گذاشته شود و ایدههای قبلی که اجرا شدهاند مورد ارزیابی قرار بگیرد، ضروری است. اهمیت ایجاد اتاق فکر در آن است که الگوریتمهای ریلز اساسا بر پایه ساخت و بارگذاری ویدئوهای سرگرم کننده شکل گرفتهاند. اگر پست شما منحصر به فرد باشد، شانس موفقیت شما بیشتر خواهد بود. پس داشتن اتاق فکری که خروجی آن محتوای سرگرم کننده باشد ضروری است.
اصل دوم: نگاهی تازه به محصول یا خدمتی که ارائه میدهید
محصول یا خدمتی که شما ارائه میدهید دارای چه ویژگیهایی است که تا به حال به آن توجه نکردهاید؟
نیاز روز مخاطبین به چه طریقی با خدمت شما در ارتباط است؟
محصول شما چه نیازی از مخاطبین را برطرف میکند که رقبا توان برطرف کردن آن را ندارند.
و…
سوالاتی از این دست میتواند راهگشای خلاقیت شما در ارائه محتوای خلاقانه باشند. زمانی که بتوانید نکته تازه در محصولتان پیدا کنید وقت آن میرسد تا محتوای خلاقانهای نیز تولید کنید.
لازم است توضیح دهم شما میتوانید مزایایی که قبل به آن پرداختهاید را بهم به شکل تازهای به مخاطب نشان دهید و الزامی ندارد که حتما دنبال مزایای جدید باشید.
اصل سوم: رقبا را آنالیز کنید
وقتی شما در حال تماشای محتوای رقبا هستید در واقع در حال دریافت ایدههای تازه برای کار خودتان میباشید. به این شرط که دیدگاه آنالیزی داشته باشید و به بررسی نقاط ضعف و قوت رقبا برپردازید. شما باید نقاط ضعف آنها را پوشش و از نقاط قوتشان الهام بگیرید. دقت کنید، منظور من کپی کردن ایده دیگران نیست. این کار به شدت به ضرر شما تمام خواهد شد و هویت شما را از بین خواهد برد. مقصود ایده گرفتن از فعالیتهای دیگران و بعد شخصی سازی آنهاست.
اصل چهارم: با اصول ساخت ویدئو خلاقانه آشنا شوید
ساخت و ادیت ویدئو کار تخصصی است. توصیه میکنم حتما یک نفر نیروی مختصص در این حوزه را در تیم خود داشته باشید. این فرد باید علاوهبر تسلط بر فیلمبرداری و تدوین، دیدگاه خلاقانهای هم داشته باشد. مدیوم کار شما ایجاب میکند به سمت ویدئوهایی با ضرب آهنگ بالا و تدوین سریع بروید. استفاده از موسیقی در پست ریلز شما میتواند در وایرال شدن آن تاثیر به سزایی داشته باشد. اما نگران نباشید. اگر نیروی شما فرد خلاقی باشد از پس فیلمبرداری خلاقانه هم به آسانی برخواهد آمد.
اگر امکان استخدام نیروی متخصص را ندارید، جای نگرانی نیست. میتوانید با نصب نرمافزارهای ساده اما کاربردی این حوزه به خوبی نیاز خود را برطرف کنید. از جمله این نرمافزارها میتوان به inshot، KineMaster، Camtasia برای موبایل و Filmora Video Editor، iMovie و Adobe Premiere برای ویندوز، اشاره کرد.
جمع بندی:
ریلز قابلیتی است که اینستاگرام در پاسخ به محبوبیت روزافزون تیکتاک در اختیار کاربران خود قرار داده است. به نظر میرسد اینستاگرام حساب ویژهای روی این قابلیت تازه باز کرده است و به زودی حتما خبرهای تازهای از آن خواهیم شنید و قابل پیشبینی است که در آیندهای نزدیک، ریلز تبدیل به قابلیت محبوب و اصلی اینستاگرام شود.
برای حضور موفق در این بستر تازه باید با اصول و الگوریتمهای آن آشنا باشید. گفتیم که اساس الگوریتمهای ریلز بر پایه محتوای خلاقانه و سرگرم کننده شکل گرفته است و شما به شرط تولید محتوای خلاقانه، امکان موفقیت بالایی در آن خواهید داشت. تولید محتوای خلاقانه کاری زمانبر و نیازمند آزمون و خطاست. به همین دلیل به شما توصیه میکنیم تیم اتاق فکر خودتان را تشکیل بدهید و با نگاهی نو به خدمت یا کالایی که ارائه میدهید سعی در تولید محتوای خلاقانه داشته باشید. پیشنهاد دوم ما آنالیز فعالیت رقبا بود. به گونهای که بتوانید از نقاط قوت آنها به نفع کسب و کارتان استفاده(نه کپی برداری) کنید. فراموش نکنید که ساخت ویدئو کار تخصصی و حرفهای است. برای داشتن فردی مسلط به فیلمبرداری و تدوین در تیمتان هزینه کنید و اگر این امکان برایتان ممکن نیست سعی کنید خودتان به وسیله اپلیکیشنهایی که معرفی کردیم این کار را دست بگیرید.آزمون و خطا در راه رسیدن به موفقیت ضروری است. فعالیت در ریلز را آغاز کنید. فعالیتتان را آنالیز کنید و سعی کنید به بهترین خروجی ممکن برسید.