طراحی استراتژی اینستاگرام میتواند، باعث ایجاد تغییر و تحول چشم گیری در بازاریابی و افزایش درآمد شما شود. کافیست شما پرسونای مشتری خود را به طور کامل بشناسید، در نهایت میتوانید از همه ظرفیتهای اینستاگرام استفاده کنید. شبکه اجتماعی اینستاگرام برای کسب و کار شما مزیتهای بسیار زیادی دارد.
شما میتوانید از صفحه اینستاگرام خود به عنوان ویترین مغازه یا فروشگاهتان استفاده کنید و یا در آن اطلاعات و تصاویر سایت خود را در قالب یک کاتالوگ به نمایش بگذارید. برای این که بتوانید از مزیتهای اینستاگرام بهره مند شوید باید به فکر طراحی یک استراتژی دقیق و منظم باشید. یعنی تمامی کارهایی را که میخواهید در اینستاگرام انجام دهید را برنامه ریزی کنید و پس از به اتمام رسیدن، به ارزیابی آنها بپردازید. با یونیک مارکتینگ همراه باشید.
چگونه بهترین استراتژی اینستاگرام را طراحی کنیم؟
پیشنهاد میکنیم برای این که بتوانید از ابتدا استراتژی با کیفیت و دقیقی را طراحی کنید، یک کاغذ و قلم بردارید و تمامی فرآیند تدوین و استراتژی برای اینستاگرام را طراحی کنید. البته میتوانید آنها در قالب یک فایل دیجیتال ارائه کنید، اما توسط کاغذ یا دفترچه میتوانید به محض این که ایدههای متفاوت به ذهنتان میرسد را یادداشت کنید. بنابراین اگر میخواهید استراتژی حرفهای و با کیفیتی را برای اینستاگرام خود طراحی کنید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.
تا جایی که امکان دارد، مخاطبان خود را بشناسید
در اولین مرحله استراتژی اینستاگرام باید جامعه هدف خود را پیدا کنید، ببینید چه کسانی به محصولات شما علاقهمند هستند و شما با تولید چه نوع محتواهایی میتوانید رضایت مخاطبان را جلب کنید. بازاریابی شبکههای اجتماعی شما در صورتی موفقیت آمیز خواهد بود که شما بازار هدف خود را بشناسید. بدانید که برای چه کسانی تبلیغات میکنید. اگر شما اطلاعاتی درباره خواستههای و علایق مخاطب نداشته باشید، نمیتوانید با محتواها و محصولات خود به مشکلات و نیازهای او پاسخ دهید.
شناخت ویژگیهای مختلف مخاطب در استراتژی اینستاگرام
شما میتوانید اطلاعات مشتریان خود را به چند طریق به دست آورید. یعنی اگر شما یک شرکت توسعه یافته و پیشرفته هستید، میتوانید، به پایگاه داده یا Data base مراجعه نمایید و اطلاعات مشتریان را از این طریق جمع آوری کنید. در صورتی کسب و کار شما کوچکتر و جزئیتر میباشد، باید خودتان اقدام به جمع آوری اطلاعات مخاطبان کنید، این کار را میتوانید از طریق راههای ارتباطی و بر قراری تعامل انجام دهید.
ممکن است شما کسب و کار خود را تازه شروع کرده باشید، به همین دلیل برای شناخت مخاطب راهی جز بازدید از پیج رقبا ندارید. شما با مراجعه به صفحه آنها میتوانید از چگونگی ارتباط کاربران با آن برند و تعداد فالوور ها و فالوئینگ های آنها اطلاعات خوبی کسب کنید. در آخرین مرحله برای شناخت مخاطب خود باید به سراغ Insight بروید و بفهمید تعداد کاربرانی که به صفحه شما آمدند چقدر است و آنها چه مشخصاتی دارند.
به طور کامل خود را معرفی کنید
یکی از فعالیتهای پیرامون استراتژی اینستاگرام که میتواند بسیار تأثیر گذار باشد، معرفی برند و ارائه اطلاعات کامل در مورد آن است. از این طریق مخاطبان میتوانند بخشهای مختلف کسب و کار شما را مشاهده کنند. وقتی که شما فعالیتهای شرکت را به کاربران نشان میدهید، باعث میشود آنها نسبت به شما اعتماد بیشتری داشته باشند. شما میتوانید اخبار و اطلاعات جدید مرتبط با برند خود را در کنار سایر مطالب به اشتراک بگذارید. تبلیغات فرهنگ مختص به برند خود و اعضای تیم میتواند، اعتماد و رضایت آنها جلب کند.
با مشتریان خود وارد تعامل شوید
دومین هدف شما از طراحی استراتژی اینستاگرام، ایجاد ارتباط و تعامل با مشتریان است. برای این کار باید تولید محتوای با کیفیت و جذابی ارائه کنید که مشتریان را به تعامل با شما وادار کند. وقتی که محتوای شما کیفیت و جذابیت خوبی داشته باشد، باعث میشود مخاطب پس از خواندن، سایر پستهای شما را ببیند و در نهایت شما را دنبال کند. بنابراین یکی از راههای بر قراری ارتباط با مشتریان به اشتراک گذاری پستها و مطالب جذاب است.
فروش محصولات
سومین هدف شما از حضور در شبکههای اجتماعی و طراحی استراتژی اینستاگرام، رسیدن به درآمد مورد نظرتان است. شما میتوانید تصاویر محصولات خود را علاوه بر تجربه استفاده از آن را به نمایش بگذارید. توجه داشته باشید که برای روش فروش محصولات خود را در اینستاگرام انتخاب کنید. یعنی مشتریان از طریق اینستاگرام، برای خرید وارد سایت شما شوند و یا فرآیند خرید را از طریق روشهای دیگر انجام دهند. بنابراین شما در طراحی فرآیند خرید را باید به گونهای انجام دهید، که مشتری بعد از انجام خرید از برند شما احساس رضایت داشته باشد.
ارائه اطلاعات کامل و تخصص در استراتژی اینستاگرام
اغلب کسب و کارهای موفق در اینستاگرام، بخشهای مختلف کار خود را به صورت محتواهای آموزشی در اختیار کاربران قرار میدهند. با توجه به این که کاربران فضای مجازی به مطالب و فیلمهای آموزشی علاقهمند هستند، قطعاً محتواهای آموزشی شما را دنبال خواهند کرد. این عملکرد باعث میشود مخاطبان برای پاسخ سؤالات و چالشهای خود، با اطمینان کامل تنها به شما مراجعه کنند.
بهترین روشهای تبلیغاتی را ارائه کنید
شما میتوانید در اولین اقدام خود یک بنر تبلیغاتی طراحی کنید. اما مطمئناً این تنها روش تبلیغات در اینستاگرام نیست. راهکارهای بسیار متنوعی برای تبلیغات در اینستاگرام وجود دارد. شما میتوانید تبلیغات خود را در صفحات پر طرفدار و مرتبط به کسب و کار خود به نمایش بگذارید. اما باید در انتخاب این روش توجه داشته باشید که در میان صفحات شلوغ و پر فالوور، صفحات بی کیفیت و به اصطلاح زرد هم وجود دارند که اصلاٌ مناسب تبلیغات برند شما نخواهند بود.
یکی از روشهای تبلیغاتی در استراتژی اینستاگرام، همکاری با اینفلوئنسرها میباشد. اینفلوئنسرهای افراد تأثیر گذار و پر طرفدار در اینستاگرام هستند که فالوورهای بسیار زیادی دارند. به جرئت میتوان گفت بهترین روش تبلیغات در اینستاگرام؛ اینفلوئنسر مارکتنیگ است. تجربه تبلیغات از این طریق، قطعاً نتایج موفقیت آمیز را برای شما به همراه خواهد داشت.
بعد از آن میتوانید به سراغ سایر روشهای تبلیغاتی، یعنی برگزاری مسابقه یا کمپینهای بزرگ تبلیغاتی بروید. با برگزاری کمپینهای بزرگ، پستهای صفحه شما توسط کاربران به اشتراک گذاشته میشود. در آخرین روش تبلیغات میتوانید از فراخوان عمل یا Call To Action استفاده کنید. در این روش شما از فالوور های پیج خود میخواهید تا به خواسته شما عمل کنند. حالا خواسته شما میتواند لایک کردن، کامنت گذاشتن، استوری کردن پستهای شما و … باشد.
جمع بندی
در این مقاله به مهمترین نکات پیرامون طراحی استراتژی اینستاگرام اشاره کردیم. شما میتوانید با بهره گیری از این مطالب بهترین استراتژی را برای صفحه اینستاگرام خود طراحی کنید. فقط توجه داشته باشید که در پایان مراحل باید تمامی عملکرد خود را تحلیل و بررسی کنید.