راهنمای جامع LinkedIn ـ از مبتدی تا پیشرفته در 9 مرحله ساده
امروزه ایجاد شبکه و ارتباط با سایرین بسیار مهمتر از گذشته است. فقط 15% مشاغل موجود به صورت آگهی و تبلیغات معرفی میشوند و این بدین معناست که بیش از 85% مشاغل باید از طریق شبکهها و ارتباط با آنها پیدا شوند. در این میان، LinkedIn به یکی از ابزارهای مهم کاریابی تبدیل شده است. در ابتدای مقاله قصد داریم آماری در مورد این شبکه به شما ارائه دهیم:
- LinkedIn بیش از 500 میلیون عضو در 200 کشور دارد.
- 94% کارفرمایان از LinkedIn برای استخدام کارکنان خود استفاده میکنند.
- 93% مدیران استخدامکننده قبل از مصاحبه به پروفایل شبکههای اجتماعی متقاضی شغل مراجعه میکنند.
- آگهیهای شغلی موجود در سراسر جهان بیش از 6.5 میلیون، کانادا بیش از 90 هزار و آمریکا بیش از 3.3 میلیون.
بنابراین، ضروری است پروفایل خوبی در LinkedIn داشته باشید تا بتوانید به فرصتهای شغلی فوقالعاده دست یابید. در ادامه مراحل ساخت یک پروفایل عالی در LinkedIn را به شما آموزش خواهیم داد.
- آپلود یک عکس حرفهای
- افزودن صنعت و موقعیت مکانی
- شخصیسازی آدرس LinkedIn خود
- نوشتن یک خلاصه
- شرح تجربه
- افزودن 5 یا بیش از 5 مهارت
- ثبت اطلاعات تحصیلی
- ارتباط با بیش از 50 مخاطب
- فعالسازی “اعلام آمادگی برای همکاری”
در ادامه به بررسی هر یک از مراحل فوق پرداخته و سوالات متداولی که در کارگاههای آموزشی پرسیده شدهاند را به همراه پاسخ ارائه خواهیم داد.
1 – آپلود یک عکس حرفه ای
عکس میتواند تعداد بازدید از پروفایل را 14 برابر افزایش دهد. علاوه بر افزایش تعداد بازدید، عکس اولین چیزی است که کارفرما با آن مواجه میشود. همانطور که ضربالمثلی قدیمی میگوید: یک عکس بهتر از هزار کلمه است. اگر با مهارتهای عکاسی آشنا نیستید، هرگز به منظور صرفه جویی در هزینه خودتان عکاسی نکرده و به یک آتلیه مراجعه کرده و عکسی حرفهای بگیرید. برخی افراد میتوانند با استفاده از تلفنهمراه خود نیز تصاویر بسیار خوبی تهیه کنند. نورپردازی اصلیترین عاملی است که یک عکس حرفهای را از عکس متوسط متمایز میکند. در بررسی عکس، همواره برند و مخاطبین خود را ملاک قرار دهید. من شخصا از عکاسی حرفهای درخواست کردم تا تصویری برای پروفایل من تهیه کند. تصویر من با حرفهام کاملا مطابقت دارد، اما اگر یک سرمایهگذار بانکی بودم، تصویری در یک استودیوی عکاسی با کت و شلوار و کراوات برای پروفایلم انتخاب میکردم. مدیریت پیج اینستاگرام
2 – افزودن صنعت و موقعیت مکانی
ضروری است صنعت و موقعیت مکانی خود را نیز ثبت کنید، زیرا هر دو از جمله فیلترهایی است که کارفرمایان برای جستجوهای خود اعمال میکنند. بر روی آیکن قلم کلیک کرده و گزینه Edit Intro را انتخاب کنید.
اکنون زمینه فعالیت و موقعیت مکانی خود را همانند تصویر زیر انتخاب کنید.
موقعیت مکانی یکی از 5 فیلد مهمی است که LinkedIn آنها را در جستجو اولویت بندی میکند. 5 فیلد عبارتند از: نام، عنوان، موقعیت، خلاصه و تجربه.
3 – شخصی سازی آدرس لینکدین خود
بعد از ایجاد حساب کاربری در وبسایت LinkedIn شما آدرسی برای خود خواهید داشت که URL شما نامیده میشود. افراد میتوانند با این لینک به شما دسترسی داشته باشند. آدرس URL شما منحصربفرد بوده و اگر آن را تغییر ندهید از نام و نام خانوادگی و عددی تصادفی به همراه خط تیره تشکیل خواهد شد. برای مثال:
اگر به آدرس من دقت کنید، مشاهده خواهید کرد که اعداد و خط تیره در آن وجود ندارند:
من همواره به افراد توصیه میکنم که آدرس خود را تغییر داده و از آن در رزومه، کارت ویزیت، امضای ایمیلی و … استفاده کنند. برای ویرایش آدرس URL خود بر روی گزینه Edit your public profile کلیک کنید.
در گوشه بالای سمت راست، شما میتوانید URL خود را تغییر دهید. اگر نام و نامخانوادگی شما توسط فرد دیگری در LinkedIn استفاده نشوند، شما میتوانید آنها را در URL خود استفاده کنید. توجه کنید این محیط تفاوت بسیار زیادی با فیسبوک دارد، بنابراین بهتر است از نام مستعار یا اعداد برای URL خود استفاده نکنید. شما میتوانید حرفی را بین نام و نامخانوادگی خود قرار داده و یا عنوان شغلی یا تحصیلات خود را به انتهای نام و نامخانوادگی خود اضافه کنید.
4 – نوشتن یک خلاصه
در زیر تصویر، نام، موقعیت مکانی، شرکت و اطلاعات تحصیلی، شما میتوانید خلاصهای از خودتان بنویسید. این فرصت فوقالعادهای برای ارتباط با انتقال اطلاعاتی در مورد برند خود با استفاده از چندین کلیدواژه میباشد. به عنوان نقطه آغاز، من به افراد توصیه میکنم که بخشی از رزومه خود را در بخش خلاصه قرار دهند.
برای مثال، رزومه من بدین صورت است:
مربی شغلی با بیش از 15 سال سابقه حمایت از کارشناسان، رهبران، مدیران و کارآفرینان در صنعت نفت و گاز، فناوری اطلاعات، انرژیهای تجدیدپذیر، پزشکی، آموزش، رفاه، سلامت ذهنی، تولید، حمل و نقل، لجستیک و ساخت و ساز. متخصص ارائه راهحلهایی برای پیشرفت شغلی، خلاقیت، تاثیرگذاری و موفقیت. سابقه فعالیت در شش قاره در سراسر جهان.
متن را از سوم شخص (قالب استاندارد رزومه) به اول شخص تغییر دهید. برای مثال:
من یک مربی شغلی با بیش از 15 سال سابقه حمایت از کارشناسان، رهبران، مدیران و کارآفرینان در صنعت نفت و گاز، فناوری اطلاعات، انرژیهای تجدیدپذیر، پزشکی، آموزش، رفاه، سلامت ذهنی، تولید، حمل و نقل، لجستیک و ساخت و ساز هستم…..
شایان ذکر است که برخی از صنایع رسمی بوده و از این قاعده مستثنی هستند. بنابراین، اگر شما نیز در این صنایع فعالیت دارید، میتوانید از قالب سوم شخص استفاده کنید. شما همچنین میتوانید پروفایل سایر افرادی که در زمینه شغلی شما فعالیت میکنند را بررسی کرده و رایجترین روش را انتخاب کنید. برای مثال، من عنوان “مربی شغلی” را جستجو کرده و پروفایل 20-40 نفر را بررسی کرده و سپس تصمیمگیری میکنم. به طور کلی، LinkedIn یک محیط شبکه p2p است و در نتیجه اصول فرهنگی خاصی برای استفاده از آن وجود ندارد. بنابراین، پیشنهاد من این است که متن خود را در قالب اول شخص بنویسید.
شما میتوانید متنی تا 2000 کاراکتر در بخش خلاصه بنویسید، بنابراین به دلیل محدودیت تعداد کاراکتر ضروری است از قدرت تخیل خود استفاده کرده و خلاقانه از این فضا بهرهمند شوید. متنی که من در بخش خلاصه پروفایلم نوشتهام توجه بسیاری را جلب کرده است. البته برخی افراد معتقدند که این متن اندکی طولانی است…. نظر شما چیست؟ خلاصه من را میپسندید؟ آیا خیلی طولانی است؟
5 – شرح تجربه
در این بخش باید اطلاعاتی در مورد سمتهای پیشین و کنونی خود بنویسید. ضروری است از کلیدواژههای مربوط به مهارت خود در این بخش استفاده کنید. برای مثال، اگر شما واژه “حسابدار” را سه بار در بخش تجربه نوشته باشید، اما من این عبارات را 37 بار استفاده کرده باشم، امتیاز من در نتایج جستجوها بیشتر از شما خواهد بود. در کارگاههای آموزشی برخی از افراد اعلام میکنند که تکرار یک کلمه در متن اندکی ناشیانه بنظر میرسد. اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که ما قصد داریم افراد ما را بر اساس مهارتها و تواناییهایمان پیدا کنند. اما واقعیت این است که زمانی که افراد متقاضی استخدام برای شغل آگهیشده درخواستی ارسال میکنند، باید سه چالش را پشت سر بگذارند.
کامپیوتر اولین چالش است: کامپیوترها به حدی هوشمند نیستند که جزئیات جمله را تشخیص دهند و صرفا به دنبال کلیدواژه هستند. برخی افراد با تعریف کلیدواژه آشنا نیستند، بنابراین اجازه دهید قبل از ادامه این موضوع را به طور واضحتر بررسی کنیم. کلیدواژه به کلمهای اشاره دارد که یک مهارت یا تجربه را شرح میدهد. برای تعیین کلیدواژهها کافی است نگاهی به رزومه خود انداخته و تمام کلماتی که مهارتها و تواناییهای شما را شرح میدهند را هایلایت کنید. سپس از LinkedIn استفاده کرده و کلیدواژههایی که همکاران شما در بخش مهارتهای خود ثبت کردهاند را بررسی نمایید. در مرحله سوم، به 5-10 آگهی مربوط به زمینه شغلی خود مراجعه نموده و کلیدواژههای آنها را پیدا کنید. با استفاده از این سه مرحله شما میتوانید 20-40 کلیدواژه برتر را انتخاب کرده و رزومه خود را بر اساس آنها بنویسید.
انتخاب توسط کارشناس منابع انسانی یا کارفرما به منظور مصاحبه دومین چالش میباشد: کارفرمایان معمولا صدها یا حتی هزاران نامزد شغلی را بررسی کرده و در نهایت فرد یا افرادی را انتخاب میکنند. بنابراین، ضروری است قدرت بیان خوبی داشته و رزومه بسیار خوبی را در پروفایل خود ثبت کنید که ارزش مطالعه داشته باشد. کارفرمایان به دنبال نمایی کامل از شما و مهارتهای شما هستند. به منظور تاثیرگذاری بر کارفرمایان باید سه زمینه را پوشش دهید: زمینه، اقدامات و نتایج. در شرایط ایدهآل، بخش تجارب با زمینه فعالیت شروع میشود: شرکت شما چه اقداماتی انجام میدهد؟ وسعت شرکت شما چقدر است؟ تمرکز اصلی سمت شما چیست؟ چه موانعی را رفع کردهاید؟ چه هدفی دارید؟ اقداماتی که انجام دادهاید را با جزئیات شرح دهید. اگر فعالیتی را به صورت گروهی انجام دادهاید، در آن گروه چه نقشی داشتید؟ بسیاری از افراد تجارب خود را با تمام جزئیات شرح داده و در نتیجه ممکن است برای خواننده خستهکننده باشند. ضروری است نتایج فعالیتهای خود را به طور مختصر و در عین حال کامل شرح دهید تا در مقایسه با سایر افراد به مزیت رقابتی دست یابید.
ترغیب مدیر استخدام برای دیدار با شما آخرین چالش است: به طور معمول، مدیران استخدام فقط با برخی از برترین نامزدهای شغلی ملاقات کرده و جزئیات فنی و مهارتهای آنها را مورد بررسی قرار میدهند. اگر تمام این چالشها را پشت سربگذارید، شما به مصاحبه دعوت خواهید شد.
6 – افزودن 5 یا بیش از 5 مهارت
LinkedIn شما را قادر میسازد تا 50 مهارت را در پروفایل خود ثبت کنید و توصیه من این است که 40 الی 50 مورد از مهارتهای خود را ثبت نمایید. هرچه تعداد مهارت بیشتری داشته باشید، درخواست برای سمتهای شغلی بیشتر خواهد بود. در ابتدا با کلیدواژهها آغاز کنید. بسیاری از کلیدواژهها مربوط به مهارتهای اصلی شما هستند. ضروری است تمام روشهایی که شرکتهای مختلف مهارتهای شما را شرح میدهند را در نظر بگیرید. برای مثال، یک از شرکتها ممکن است مهارت شما را “فروش” و شرکتی دیگر “توسعه کسب وکار” نامگذاری کند. بنابراین، ضروری است هر دو مورد را در فهرست مهارتهای خود ذکر کنید.
برای افزودن، حذف، انتقال یا به طور کلی مدیریت مهارتهای خود بر روی لینک Add a new skill کلیک کنید. حذف مهارت با کلیک بر روی آیکن قلم در سمت راست لینک Add a new skill امکانپذیر است. با کلیک بر روی علامت X میتوانید مهارت را از لیست حذف کنید. برای جابجا کردن مهارتها بر روی آیکن سمت راست کلیک کنید.
افراد ممکن است مهارتهایی را به شما پیشنهاد کنند که تاکنون آنها را به فهرست مهارتهای خود اضافه نکردهاید، بنابراین شما میتوانید در آینده نیز مهارتهایی را اضافه کرده و یا آنها را جابجا کنید.
در افزودن مهارتها، توصیه میشود مهارت را جستجو کرده و سپس تمام مهارتهای مرتبط را انتخاب کنید. برای مثال، با جستجوی عبارت “مهندس” شما میتوانید تمام مهارتهای مربوط به آن را نیز اضافه کنید.
شما همچنین میتوانید مهارتهای دیگری را که تاکنون سایر افراد استفاده نکردهاند را به عنوان مهارت ثبت کنید.
7 – ثبت اطلاعات تحصیلی
این مرحله کاملا واضح و مشخص است. اما به چند نکته زیر توجه کنید:
- در ثبت نام دانشگاه محل تحصیل، از منوی کشویی استفاده کنید تا با جستجوی نام دانشگاه بتوانید لوگوی دانشگاه را نیز رزومه خود درج کنید. لوگو منجر به افزایش جذابیت ظاهری و اعتبار میشود. این امر در مورد بخش تجربه نیز صدق میکند. اگر شرکتهایی که پیشتر با آنها کار کردهاید، لوگو دارند، لوگو را در کنار سوابق خود درج کنید.
- مهارتهای خود را با تکرار کلیدواژه ها در این بخش نیز ذکر کنید.
8 – ارتباط با بیش از 50 مخاطب
LinkedIn تعداد مخاطبین شما را تا بیش از 500 مورد نمایش میدهد.
برخی از روشهای ایجاد شبکه به شرح زیر هستند:
- در بالای صفحه بر روی گزینه My Network کلیک کنید.
- اگر ایمیل Gmail، Yahoo یا Hotmail دارید، میتوانید به LinkedIn اجازه دهید تا به مخاطبین ایمیلی شما دسترسی داشته باشد. از این طریق در صورتی که مخاطبین شما حساب LinkedIn داشته باشند، میتوانید با آنها از طریق LinkedIn نیز در ارتباط باشید. شما همچنین میتوانید تمام مخاطبین خود را مشاهده کرده و افرادی که قصد ندارید دعوتنامه دوستی ارسال کنید را از فهرست حذف نمایید. افرادی را در فهرست مخاطبین خود قرار دهید که احتمال همکاری داشته باشید.
- شما همچنین میتوانید درخواست افراد برای ارتباط در LinkedIn را بپذیرید. به پیکان آبی رنگ در پایین صفحه توجه کنید. زمانی که قصد دارید شبکهای برای خود ایجاد کنید، دو فلسفه وجود دارد: محتاطانه و آزاد. فلسفه محتاطانه بدین صورت است که صرفا افراد مورد اعتماد و همکاران خود را در فهرست مخاطبین LinkedIn خود داشته باشید. این در حالی است که در فلسفه آزاد ،شما تمام افرادی که احتمال همکاری آتی وجود خواهد داشت را در فهرست مخاطبین خود قرار میدهید. در زمینه فروش، هرچه تعداد مخاطبین شما بیشتر باشد، شما میتوانید به نتایج بهتری دست یابید. من از فلسفه آزاد (لیبرال) استفاده میکنم. با این حال، من تمام درخواستها را قبول نمیکنم و صرفا به دنبال افرادی هستم که بتوانم در آینده همکاری داشته باشم.
- شما همچنین میتوانید به بخش People you may know مراجعه کرده و افرادی که LinkedIn به شما معرفی میکند را بررسی کنید. برای مراجعه به این بخش به پیکان زرد نمایش داده شده در تصویر زیر توجه کنید.
سایر شبکههای اجتماعی از جمله فیسبوک نیز میتوانند منبع خوبی برای پیدا کردن مخاطبین هستند.
9 – فعال سازی اعلام آمادگی برای همکاری
اگر پروفایل خود را به منظور پیدا کردن شغل موردنظر به روز رسانی میکنید، باید به کارفرمایان اطلاع دهید که به دنبال شغل هستید. روشهای نادرست متعددی وجود دارند که نتایج خوبی ارائه نمیدهند که از جمله آنها میتوان به نوشتن جمله “به دنبال فرصتهای جدید” در بخش عنوان پروفایل اشاره کرد. بهترین روش کلیک بر روی گزینه Jobs و سپس انتخاب Career interest است.
اکنون میتوانید بر روی گزینه Let recruiters know you’re open کلیک کرده و در بخش note جزئیات شغل موردنظر را در بخش note یادداشت کنید. در این بخش میتوانید زمان مدنظر برای شروع کار، سمت موردنظر، موقعیت جغرافیایی، نوع شغل، اندازه شرکت و … را وارد نمایید.
ممنون که با مقاله آموزش لینکدین از آژانس دیجیتال مارکتینگ یونیک همراه بودید