راهنمای جامع LinkedIn ـ از مبتدی تا پیشرفته در 9 مرحله ساده

امروزه ایجاد شبکه و ارتباط با سایرین بسیار مهم­تر از گذشته است. فقط 15% مشاغل موجود به صورت آگهی و تبلیغات معرفی می­شوند و این بدین معناست که بیش از 85% مشاغل باید از طریق شبکه­ها و ارتباط با آنها پیدا شوند. در این میان، LinkedIn به یکی از ابزارهای مهم کاریابی تبدیل شده است. در ابتدای مقاله قصد داریم آماری در مورد این شبکه به شما ارائه دهیم:

  1. LinkedIn بیش از 500 میلیون عضو در 200 کشور دارد.
  2. 94% کارفرمایان از LinkedIn برای استخدام کارکنان خود استفاده می­کنند.
  3. 93% مدیران استخدام­کننده قبل از مصاحبه به پروفایل شبکه­های اجتماعی متقاضی شغل مراجعه می­کنند.
  4. آگهی­های شغلی موجود در سراسر جهان بیش از 6.5 میلیون، کانادا بیش از 90 هزار و آمریکا بیش از 3.3 میلیون.

بنابراین، ضروری است پروفایل خوبی در LinkedIn داشته باشید تا بتوانید به فرصت­های شغلی فوق­العاده دست یابید. در ادامه مراحل ساخت یک پروفایل عالی در LinkedIn را به شما آموزش خواهیم داد.

  1. آپلود یک عکس حرفه­ای
  2. افزودن صنعت و موقعیت مکانی
  3. شخصی­سازی آدرس LinkedIn خود
  4. نوشتن یک خلاصه
  5. شرح تجربه
  6. افزودن 5 یا بیش از 5 مهارت
  7. ثبت اطلاعات تحصیلی
  8. ارتباط با بیش از 50 مخاطب
  9. فعالسازی “اعلام آمادگی برای همکاری”

در ادامه به بررسی هر یک از مراحل فوق پرداخته و سوالات متداولی که در کارگاه­های آموزشی پرسیده شده­اند را به همراه پاسخ ارائه خواهیم داد.

1 – آپلود یک عکس حرفه ای

آموزش-لینکدین
آموزش-لینکدین

عکس می­تواند تعداد بازدید از پروفایل را 14 برابر افزایش دهد. علاوه بر افزایش تعداد بازدید، عکس اولین چیزی است که کارفرما با آن مواجه می­شود. همانطور که ضرب­المثلی قدیمی می­گوید: یک عکس بهتر از هزار کلمه است. اگر با مهارت­های عکاسی آشنا نیستید، هرگز به منظور صرفه ­جویی در هزینه خودتان عکاسی نکرده و به یک آتلیه مراجعه کرده و عکسی حرفه­ای بگیرید. برخی افراد می­توانند با استفاده از تلفن­همراه خود نیز تصاویر بسیار خوبی تهیه کنند. نورپردازی اصلی­ترین عاملی است که یک عکس حرفه­ای را از عکس متوسط متمایز می­کند. در بررسی عکس، همواره برند و مخاطبین خود را ملاک قرار دهید. من شخصا از عکاسی حرفه­ای درخواست کردم تا تصویری برای پروفایل من تهیه کند. تصویر من با حرفه­ام کاملا مطابقت دارد، اما اگر یک سرمایه­گذار بانکی بودم، تصویری در یک استودیوی عکاسی با کت و شلوار و کراوات برای پروفایلم انتخاب می­کردم. مدیریت پیج اینستاگرام 

2 – افزودن صنعت و موقعیت مکانی

ضروری است صنعت و موقعیت مکانی خود را نیز ثبت کنید، زیرا هر دو از جمله فیلترهایی است که کارفرمایان برای جستجوهای خود اعمال می­کنند. بر روی آیکن قلم کلیک کرده و گزینه Edit Intro را انتخاب کنید.

آموزش-لینکدین
آموزش-لینکدین

اکنون زمینه فعالیت و موقعیت مکانی خود را همانند تصویر زیر انتخاب کنید.

آموزش-صفر-تا-صد-لینکدین
آموزش-صفر-تا-صد-لینکدین

موقعیت مکانی یکی از 5 فیلد مهمی است که LinkedIn آنها را در جستجو اولویت بندی می­کند. 5 فیلد عبارتند از: نام، عنوان، موقعیت، خلاصه و تجربه.

3 – شخصی سازی آدرس لینکدین خود

بعد از ایجاد حساب کاربری در وب­سایت LinkedIn شما آدرسی برای خود خواهید داشت که URL شما نامیده می­شود. افراد می­توانند با این لینک به شما دسترسی داشته باشند. آدرس URL شما منحصربفرد بوده و اگر آن را تغییر ندهید از نام و نام خانوادگی و عددی تصادفی به همراه خط تیره تشکیل خواهد شد. برای مثال:

 

اگر به آدرس من دقت کنید، مشاهده خواهید کرد که اعداد و خط تیره در آن وجود ندارند:

من همواره به افراد توصیه می­کنم که آدرس خود را تغییر داده و از آن در رزومه، کارت ویزیت، امضای ایمیلی و … استفاده کنند. برای ویرایش آدرس URL خود بر روی گزینه Edit your public profile کلیک کنید.

آموزش-کار-با-لینکدین
آموزش-کار-با-لینکدین

در گوشه بالای سمت راست، شما می­توانید URL خود را تغییر دهید. اگر نام و نام­خانوادگی شما توسط فرد دیگری در LinkedIn استفاده نشوند، شما می­توانید آنها را در URL خود استفاده کنید. توجه کنید این محیط تفاوت بسیار زیادی با فیسبوک دارد، بنابراین بهتر است از نام مستعار یا اعداد برای URL خود استفاده نکنید. شما می­توانید حرفی را بین نام و نام­خانوادگی خود قرار داده و یا عنوان شغلی یا تحصیلات خود را به انتهای نام و نام­خانوادگی خود اضافه کنید.

4 – نوشتن یک خلاصه

در زیر تصویر، نام، موقعیت مکانی، شرکت و اطلاعات تحصیلی، شما می­توانید خلاصه­ای از خودتان بنویسید. این فرصت فوق­العاده­ای برای ارتباط با انتقال اطلاعاتی در مورد برند خود با استفاده از چندین کلیدواژه می­باشد. به عنوان نقطه آغاز، من به افراد توصیه می­کنم که بخشی از رزومه خود را در بخش خلاصه قرار دهند.

برای مثال، رزومه من بدین صورت است:

مربی شغلی با بیش از 15 سال سابقه حمایت از کارشناسان، رهبران، مدیران و کارآفرینان در صنعت نفت و گاز، فناوری اطلاعات، انرژی­های تجدیدپذیر، پزشکی، آموزش، رفاه، سلامت ذهنی، تولید، حمل و نقل، لجستیک و ساخت و ساز. متخصص ارائه راه­حل­هایی برای پیشرفت شغلی، خلاقیت، تاثیرگذاری و موفقیت. سابقه فعالیت در شش قاره در سراسر جهان.

متن را از سوم شخص (قالب استاندارد رزومه) به اول شخص تغییر دهید. برای مثال:

من یک مربی شغلی با بیش از 15 سال سابقه حمایت از کارشناسان، رهبران، مدیران و کارآفرینان در صنعت نفت و گاز، فناوری اطلاعات، انرژی­های تجدیدپذیر، پزشکی، آموزش، رفاه، سلامت ذهنی، تولید، حمل و نقل، لجستیک و ساخت و ساز هستم…..

شایان ذکر است که برخی از صنایع رسمی بوده و از این قاعده مستثنی هستند. بنابراین، اگر شما نیز در این صنایع فعالیت دارید، می­توانید از قالب سوم شخص استفاده کنید. شما همچنین می­توانید پروفایل سایر افرادی که در زمینه شغلی شما فعالیت می­کنند را بررسی کرده و رایج­ترین روش را انتخاب کنید. برای مثال، من عنوان “مربی شغلی” را جستجو کرده و پروفایل 20-40 نفر را بررسی کرده و سپس تصمیم­گیری می­کنم. به طور کلی، LinkedIn یک محیط شبکه p2p است و در نتیجه اصول فرهنگی خاصی برای استفاده از آن وجود ندارد. بنابراین، پیشنهاد من این است که متن خود را در قالب اول شخص بنویسید.

شما می­توانید متنی تا 2000 کاراکتر در بخش خلاصه بنویسید، بنابراین به دلیل محدودیت تعداد کاراکتر ضروری است از قدرت تخیل خود استفاده کرده و خلاقانه از این فضا بهره­مند شوید. متنی که من در بخش خلاصه پروفایلم نوشته­ام توجه بسیاری را جلب کرده است. البته برخی افراد معتقدند که این متن اندکی طولانی است…. نظر شما چیست؟ خلاصه من را می­پسندید؟ آیا خیلی طولانی است؟

5 – شرح تجربه

در این بخش باید اطلاعاتی در مورد سمت­های پیشین و کنونی خود بنویسید. ضروری است از کلیدواژه­های مربوط به مهارت خود در این بخش استفاده کنید. برای مثال، اگر شما واژه “حسابدار” را سه بار در بخش تجربه نوشته باشید، اما من این عبارات را 37 بار استفاده کرده باشم، امتیاز من در نتایج جستجوها بیشتر از شما خواهد بود. در کارگاه­های آموزشی برخی از افراد اعلام می­کنند که تکرار یک کلمه در متن اندکی ناشیانه بنظر می­رسد. اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که ما قصد داریم افراد ما را بر اساس مهارت­ها و توانایی­هایمان پیدا کنند. اما واقعیت این است که زمانی که افراد متقاضی استخدام برای شغل آگهی­شده درخواستی ارسال می­کنند، باید سه چالش را پشت سر بگذارند.

کامپیوتر اولین چالش است: کامپیوترها به حدی هوشمند نیستند که جزئیات جمله را تشخیص دهند و صرفا به دنبال کلیدواژه هستند. برخی افراد با تعریف کلیدواژه آشنا نیستند، بنابراین اجازه دهید قبل از ادامه این موضوع را به طور واضح­تر بررسی کنیم. کلیدواژه به کلمه­ای اشاره دارد که یک مهارت یا تجربه را شرح می­دهد. برای تعیین کلیدواژه­ها کافی است نگاهی به رزومه خود انداخته و تمام کلماتی که مهارت­ها و توانایی­های شما را شرح می­دهند را هایلایت کنید. سپس از LinkedIn استفاده کرده و کلیدواژه­هایی که همکاران شما در بخش مهارت­های خود ثبت کرده­اند را بررسی نمایید. در مرحله سوم، به 5-10 آگهی مربوط به زمینه شغلی خود مراجعه نموده و کلیدواژه­های آنها را پیدا کنید. با استفاده از این سه مرحله شما می­توانید 20-40 کلیدواژه برتر را انتخاب کرده و رزومه خود را بر اساس آنها بنویسید.

انتخاب توسط کارشناس منابع انسانی یا کارفرما به منظور مصاحبه دومین چالش می­باشد: کارفرمایان معمولا صدها یا حتی هزاران نامزد شغلی را بررسی کرده و در نهایت فرد یا افرادی را انتخاب می­کنند. بنابراین، ضروری است قدرت بیان خوبی داشته و رزومه بسیار خوبی را در پروفایل خود ثبت کنید که ارزش مطالعه داشته باشد. کارفرمایان به دنبال نمایی کامل از شما و مهارت­های شما هستند. به منظور تاثیرگذاری بر کارفرمایان باید سه زمینه را پوشش دهید: زمینه، اقدامات و نتایج. در شرایط ایده­آل، بخش تجارب با زمینه فعالیت شروع می­شود: شرکت­ شما چه اقداماتی انجام می­دهد؟ وسعت شرکت شما چقدر است؟ تمرکز اصلی سمت شما چیست؟ چه موانعی را رفع کرده­اید؟ چه هدفی دارید؟ اقداماتی که انجام داده­اید را با جزئیات شرح دهید. اگر فعالیتی را به صورت گروهی انجام داده­اید، در آن گروه چه نقشی داشتید؟ بسیاری از افراد تجارب خود را با تمام جزئیات شرح داده و در نتیجه ممکن است برای خواننده خسته­کننده باشند. ضروری است نتایج فعالیت­های خود را به طور مختصر و در عین حال کامل شرح دهید تا در مقایسه با سایر افراد به مزیت رقابتی دست یابید.

ترغیب مدیر استخدام برای دیدار با شما آخرین چالش است: به طور معمول، مدیران استخدام فقط با برخی از برترین نامزدهای شغلی ملاقات کرده و جزئیات فنی و مهارت­های آنها را مورد بررسی قرار می­دهند. اگر تمام این چالش­ها را پشت سربگذارید، شما به مصاحبه دعوت خواهید شد.

6 – افزودن 5 یا بیش از 5 مهارت

LinkedIn شما را قادر می­سازد تا 50 مهارت را در پروفایل خود ثبت کنید و توصیه من این است که 40 الی 50 مورد از مهارت­های خود را ثبت نمایید. هرچه تعداد مهارت بیشتری داشته باشید، درخواست برای سمت­های شغلی بیشتر خواهد بود. در ابتدا با کلیدواژه­ها آغاز کنید. بسیاری از کلیدواژه­ها مربوط به مهارت­های اصلی شما هستند. ضروری است تمام روش­هایی که شرکت­های مختلف مهارت­های شما را شرح می­دهند را در نظر بگیرید. برای مثال، یک از شرکت­ها ممکن است مهارت شما را “فروش” و شرکتی دیگر “توسعه کسب­ وکار” نامگذاری کند. بنابراین، ضروری است هر دو مورد را در فهرست مهارت­های خود ذکر کنید.

برای افزودن، حذف، انتقال یا به طور کلی مدیریت مهارت­های خود بر روی لینک Add a new skill کلیک کنید. حذف مهارت با کلیک بر روی آیکن قلم در سمت راست لینک Add a new skill امکان­پذیر است. با کلیک بر روی علامت X می­توانید مهارت را از لیست حذف کنید. برای جابجا کردن مهارت­ها بر روی آیکن سمت راست کلیک کنید.

آموزش-کار-با-لینکدین
آموزش-کار-با-لینکدین

افراد ممکن است مهارت­هایی را به شما پیشنهاد کنند که تاکنون آنها را به فهرست مهارت­های خود اضافه نکرده­اید، بنابراین شما می­توانید در آینده نیز مهارت­هایی را اضافه کرده و یا آنها را جابجا کنید.

در افزودن مهارت­ها، توصیه می­شود مهارت­ را جستجو کرده و سپس تمام مهارت­های مرتبط را انتخاب کنید. برای مثال، با جستجوی عبارت “مهندس” شما می­توانید تمام مهارت­های مربوط به آن را نیز اضافه کنید.

آموزش-لینکدین
آموزش-لینکدین

شما همچنین می­توانید مهارت­های دیگری را که تاکنون سایر افراد استفاده نکرده­اند را به عنوان مهارت ثبت کنید.

7 – ثبت اطلاعات تحصیلی

آموزش-لینکدین
آموزش-لینکدین

این مرحله کاملا واضح و مشخص است. اما به چند نکته زیر توجه کنید:

  1. در ثبت نام دانشگاه محل تحصیل، از منوی کشویی استفاده کنید تا با جستجوی نام دانشگاه بتوانید لوگوی دانشگاه را نیز رزومه خود درج کنید. لوگو منجر به افزایش جذابیت ظاهری و اعتبار می­شود. این امر در مورد بخش تجربه نیز صدق می­کند. اگر شرکت­هایی که پیشتر با آنها کار کرده­اید، لوگو دارند، لوگو را در کنار سوابق خود درج کنید.
  2. مهارت­های خود را با تکرار کلیدواژه­ ها در این بخش نیز ذکر کنید.

8 – ارتباط با بیش از 50 مخاطب

LinkedIn تعداد مخاطبین شما را تا بیش از 500 مورد نمایش می­دهد.

برخی از روش­های ایجاد شبکه به شرح زیر هستند:

  1. در بالای صفحه بر روی گزینه My Network کلیک کنید.
آموزش-لینکدین
آموزش-لینکدین

 

  1. اگر ایمیل Gmail، Yahoo یا Hotmail دارید، می­توانید به LinkedIn اجازه دهید تا به مخاطبین ایمیلی شما دسترسی داشته باشد. از این طریق در صورتی که مخاطبین شما حساب LinkedIn داشته باشند، می­توانید با آنها از طریق LinkedIn نیز در ارتباط باشید. شما همچنین می­توانید تمام مخاطبین خود را مشاهده کرده و افرادی که قصد ندارید دعوتنامه دوستی ارسال کنید را از فهرست حذف نمایید. افرادی را در فهرست مخاطبین خود قرار دهید که احتمال همکاری داشته باشید.
  2. شما همچنین می­توانید درخواست افراد برای ارتباط در LinkedIn را بپذیرید. به پیکان آبی رنگ در پایین صفحه توجه کنید. زمانی که قصد دارید شبکه­ای برای خود ایجاد کنید، دو فلسفه وجود دارد: محتاطانه و آزاد. فلسفه محتاطانه بدین صورت است که صرفا افراد مورد اعتماد و همکاران خود را در فهرست مخاطبین LinkedIn خود داشته باشید. این در حالی است که در فلسفه آزاد ،شما تمام افرادی که احتمال همکاری آتی وجود خواهد داشت را در فهرست مخاطبین خود قرار می­دهید. در زمینه فروش، هرچه تعداد مخاطبین شما بیشتر باشد، شما می­توانید به نتایج بهتری دست یابید. من از فلسفه آزاد (لیبرال) استفاده می­کنم. با این حال، من تمام درخواست­ها را قبول نمی­کنم و صرفا به دنبال افرادی هستم که بتوانم در آینده همکاری داشته باشم.
  3. شما همچنین می­توانید به بخش People you may know مراجعه کرده و افرادی که LinkedIn به شما معرفی می­کند را بررسی کنید. برای مراجعه به این بخش به پیکان زرد نمایش داده شده در تصویر زیر توجه کنید.

سایر شبکه­های اجتماعی از جمله فیسبوک نیز می­توانند منبع خوبی برای پیدا کردن مخاطبین هستند.

9 – فعال سازی اعلام آمادگی برای همکاری

اگر پروفایل خود را به منظور پیدا کردن شغل موردنظر به روز رسانی می­کنید، باید به کارفرمایان اطلاع دهید که به دنبال شغل هستید. روش­های نادرست متعددی وجود دارند که نتایج خوبی ارائه نمی­دهند که از جمله آنها می­توان به نوشتن جمله “به دنبال فرصت­های جدید” در بخش عنوان پروفایل اشاره کرد. بهترین روش کلیک بر روی گزینه Jobs و سپس انتخاب Career interest است.

آموزش-صفر-تا-صد-لینکدین
آموزش-صفر-تا-صد-لینکدین

اکنون می­توانید بر روی گزینه Let recruiters know you’re open کلیک کرده و در بخش note جزئیات شغل موردنظر را در بخش note یادداشت کنید. در این بخش می­توانید زمان مدنظر برای شروع کار، سمت موردنظر، موقعیت جغرافیایی، نوع شغل، اندازه شرکت و … را وارد نمایید.

آموزش-کامل-لینکدین
آموزش-کامل-لینکدین

ممنون که با مقاله آموزش لینکدین از آژانس دیجیتال مارکتینگ یونیک همراه بودید 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی