راهنمای جامع آپدیت پاندای گوگل

پاندا نام رسمی یکی از آپدیت­ های الگوریتم گوگل است که به منظور کاهش شیوع محتوای بدون کیفیت در نتایج جستجو به کار برده شده و محتوای برتر را ترویج می­کند.

در زمان عرضه این آپدیت، شکایات کاربران مبنی بر افزایش تاثیر مزارع محتوا به شدت افزایش یافت.

الگوریتم پاندای شرکت گوگل رتبه ­ای را برای هر یک از صفحات اختصاص داده و سپس از آن به عنوان یک عامل رده­ بندی استفاده می­کند.

وب­سایت­ ها به منظور بهره ­مندی هرچه بیشتر از این به روز رسانی محتوای بی کیفیت خود را حذف کرده و به جای آن محتوای باکیفیتی تولید کرده و تبلیغات غیرضروری را حذف کرده و از این طریق تجربه کاربران را بهبود می­بخشند.

دلیل عرضه الگوریتم پاندا توسط گوگل

در سال 2010، افت کیفیت نتایج گوگل و افزایش مزارع محتوا منجر شد این شرکت به دنبال تغییر روش باشد.

آمیت سینگال در مصاحبه با TED در اواخر سال 2009 اعلام کرد که آپدیت کافئین به منظور افزایش سرعت گوگل در ایندکس کردن وب­سایت­ ها ارائه شد، اما این آپدیت منجر به افزایش شیوع محتوای نامناسب نیز گردید. مت کاتس نیز اعلام کرد که مشکل مربوط به محتوا یک مشکل اسپم نبود.

وی همچنین خاطر نشان کرد که دو مورد از برترین مزارع محتوا (Demand Media و Answers.com) فعالیت بسیار گسترده­ای داشته و روزانه 7000 محتوا تولید می­کردند. آنها محتوایی ایجاد می­کردند که صرفا هدف آنها جذب کاربر و لینک و افزایش رتبه در موتورهای جستجو بود. در این میان نیز برخی از وب­سایت توانستند از طریق جذب مخاطب و تبلیغات سرمایه بسیاری کسب کردند.

در ژانویه سال 2011، Business Insider نیز مقاله­ای با عنوان “الگوریتم گوگل نابود شد” منتشر نمود.

در مقاله­ای دیگر، آنها اعلام کردند که:

Demand Media از اکوسیستم گوگل استفاده می­کند. این شرکت با هزاران فریلنسر در ارتباط بوده و هزاران محتوای بی کیفیت تولید می­کنند و موضوعات آنها بر اساس عناوینی که بیش از سایرین توسط کاربران جستجو می­شوند، انتخاب می­شود. الگوریتم گوگل محتوای Demand را مورد تائید قرار داده و این امر منجر به افزایش رتبه سایت می­شود.

این عناوین تاثیر به سزایی بر گوگل داشتند و این امر منجر به عرضه الگوریتم پاندا توسط گوگل شد.

عرضه آپدیت پاندا

پاندا برای اولین بار در 23 فوریه سال 2011 عرضه شد.

در 24 فوریه، گوگل مطلبی در مورد این آپدیت منتشر کرد و اعلام نمود که الگوریتم بسیار بزرگی عرضه کرده است که بر 11.8% جستجوها تاثیر دارد. هدف اصلی این بروز رسانی به شرح زیر بود:

این آپدیت به منظور کاهش رتبه سایت­ های بی کیفیت که محتوای خود را از سایت دیگر کپی­ برداری کرده اند ایجاد شده است. در این میان، این الگوریتم رتبه وب سایت هایی که محتوای با کیفیتی عرضه می­کنند را افزایش می­دهد. این الگوریتم تحلیل­ های دقیقی از وب­سایت ­ها انجام داده و گزارشات دقیقی ارائه می­دهد.

دانی سولیوان یکی از فعالان در زمینه موتورهای جستجو اعلام کرد که این آپدیت با عنوان “فارمر” عرضه شده بود، اما گوگل بعدها اعلام کرد که نام این آپدیت از نام فردی گرفته شده است که این الگوریتم را طراحی کرده است.

تحلیل­های انجام شده توسط Search Metrics و SISTRIX نشان دادند که سایت­هایی که بیشترین ضربه را از سوی این الگوریتم دریافت کردند مواردی بودند که بسیاری از کارشناسان سئو با آنها آشنا بودند. از جمله این سایت­ها می­توان به .comezinearticles.com، suite101.com و … اشاره کرد.

مزارع محتوا از جمله eHow و wikiHow بعد از این آپدیت توانستند رتبه بهتری دریافت کنند. آپدیت­های بعدی نیز ممکن است تاثیر نامطلوبی بر این مزارع محتوا داشته باشند.

بدترین تاثیر بر صنعت سئو مربوط به بازاریابی مقالات است. کارشناسان سئو سعی دارند با تولید محتوای بی کیفیت در سایت­هایی نظیر ezinearticles.com اقدام به تولید لینک نموده و از این طریق رتبه وب­سایت خود را افزایش دهند.

مشخص است که طراحی نامناسب، افزایش تبلیغات، تعداد کلمات، استانداردهای نامناسب ویراستاری، استفاده از کلمات تکراری، تحقیقات نامناسب و … منجر به کاهش رتبه سایت ها خواهد شد.

اطلاعات ما در مورد الگوریتم پاندا

زمانی که گوگل از این الگوریتم رونمایی کرد، سینگال اعلام کرد که این الگوریتم همانند دریافت تائیدیه از سایر افراد به منظور افزایش رتبه یک وب­سایت می­باشد.

کاتس نیز اعلام کرد که مجموعه­ای از سوالات طراحی شده اند که وب­سایت با توجه به آن سوالات ارزیابی می­شود که از جمله آنها می­توان به این موارد اشاره کرد: آیا وب­سایت تبلیغات زیادی دارد؟ آیا محتوای وب­سایت برای یک مجله مناسب هستند؟

طبق این مصاحبه، آنها الگوریتمی ایجاد کردند که چندین معیار را برای تعیین رتبه کیفی وب­سایت استفاده می­کرد. سینگال اعلام کرد که این الگوریتم برای تمایز بین وب سایت های خوب و بد به کار برده می شود.

سینگال سپس  23 سوال زیر را به عنوان مبنای الگوریتم اعلام نمود:

  1. آیا به اطلاعات ارائه شده در این مقاله اعتماد دارید؟
  2. آیا مقاله توسط کارشناس با سوادی نوشته شده است یا اطلاعات موجود در مقاله عمق چندانی ندارد؟
  3. آیا سایت مقالات مشابهی با کلیدواژه های متفاوت دارد؟
  4. آیا به حد کافی به این وب سایت اعتماد دارید تا اطلاعات کارت بانکی خودتان را به آن ارائه دهید؟
  5. آیا این مقاله ایرادات املایی یا نگارشی دارد؟
  6. آیا موضوعات ارائه شده توجه مخاطبین را جلب می­کنند یا صرفا به منظور افزایش رتبه سایت ارائه شده اند؟
  7. آیا مقاله محتوای اصیلی ارائه می­دهد؟
  8. آیا وب­سایت در مقایسه با سایر سایت­های مشابه مزایای بهتری ارائه می­دهد؟
  9. محتوا به چه میزان از نظر کیفی کنترل می­شوند؟
  10. آیا مقاله هر دو جنبه را مورد بررسی قرار می­دهد؟
  11. آیا سایت در زمینه موردنظر تبحر کافی دارد؟
  12. آیا محتوای تولیدی برون سپاری شده و توسط افراد متعددی نوشته شده اند؟
  13. آیا مقاله به خوبی ویراستاری شده است؟
  14. آیا به اطلاعات ارائه شده در این وب سایت در ارتباط با عبارت جستجو شده اعتماد دارید؟
  15. آیا این سایت را به عنوان منبع می­توانید معرفی کنید؟
  16. آیا مقاله توضیحی کامل از موضوع ارائه می­دهد؟
  17. آیا این مقاله تحلیلی از اطلاعات ارائه می­دهد؟
  18. آیا این صفحه­ ای است که قصد دارید با دوستانتان به اشتراک بگذارید؟
  19. آیا این صفحه حاوی تبلیغات زیادی است که شما را از مشاهده محتوای اصلی منصرف می­کند؟
  20. آیا تمایل دارید محتوای این صفحه را در مجلات نیز مشاهده کنید؟
  21. آیا مقالات کوتاه بوده و اطلاعات خاصی ندارند؟
  22. آیا مقالات با توجه کافی به جزئیات نوشته­ شده­اند؟

همچنین ضروری است به معیارهایی که کارکنان گوگل در نظر دارند نیز توجه شود. به مثال زیر توجه کنید:

بسیاری از دانش ­آموزان مجبورند مقالاتی را برای مدرسه یا کالج خود بنویسند. برخی از دانش ­آموزان از روش ­های زیر به عنوان میانبر استفاده می­کنند:

  • خرید مقالات به صورت آنلاین
  • سرهم بندی کردن مقالات
  • نگارش سریع بدون بازبینی یا ویرایش
  • ارائه گزارش با قراردادن تصاویر بزرگ یا محتوای نامناسب به منظور پرکردم حجم مقاله
  • استفاده از حقایقی که همه افراد از آنها مطلع هستند (آرژانتین یک کشور است. مردمانی در آرژانتین زندگی می­کنند. آرژانتین مرزهایی با کشورهای دیگر دارد.”
  • استفاده از ایده­های تکراری.

در مارس سال 2011، شرکت SEO by The Sea بیسوانات پاندا را به عنوان مهندس این الگوریتم معرفی نمود. وی اصول الگوریتم های یادگیری ماشینی را مورد بررسی قرار داد و طبقه بندی خاصی در مورد صفحات فرود انجام داد.

اگرچه این مقاله در مورد الگوریتم پاندا نیست، نویسندگان بر این باورند که پاندا نیز یک الگوریتم یادگیری ماشینی است.

بسیاری از افرادی که در زمینه سئو فعالیت دارند بدین نتیجه رسیده اند که این آپدیت نیز با یادگیری ماشینی عمل کرده و کیفیت محتوا را ارزیابی می­کند.

بازیابی گوگل پاندا

مسیر بازیابی از پاندا مستقیم و در عین حال دشوار است.

از آنجایی که پاندا عملکرد سایت­ های دارای محتوای خوب را بهبود می­بخشد، بهترین راه ­حل افزایش کیفیت و بی همتایی مقالات است.

اگرچه گفتن این امر بسیار ساده ­تر از عملی کردن آن است، بررسی ­ها نشان می­دهند که روش­ های مناسب و آسانی برای این اقدام وجود دارند.

فلیکس تارکومنیکو توانست یک سایت را با حذف محتوای بی کیفیت بازیابی کند. وی تمام محتوای بی کیفیت را حذف کرده و سپس محتوای با کیفیتی را جایگزین کرد و از این طریق توانست رتبه سایت را به طور بهینه بازیابی کند.

آلن بلیوس نیز با بازنویسی 100 صفحه توانست سایت خود را احیا کند.

WiredSEO نیز با تغییر اصول تولیدمحتوا توسط کاربران توانست خود را از تاثیر آپدیت پاندا رها کند. این سایت قبل از ارسال پست مهمان سوالاتی را از فرد می­پرسد تا از ارسال پست­ های تکراری جلوگیری کند.

SEOMaverick نیز با ایندکس مجددا صفحات و ترکیب چندین صفحه که موضوع مشترکی داشتند توانست رتبه خود را بهبود بخشد.

باورهای نادرست در مورد گوگل پاندا

پاندا در مورد محتوای تکراری نیست

رایج­ترین باور نادرست در مورد پاندا این است که این آپدیت به محتوای تکراری مربوط است. جان مولر اعلام کرد که محتوای تکراری مستقل از پاندا هستند. کارمندان گوگل نیز بارها تکرار کرده اند که گوگل قصد دارد تولید محتوای خاص و غیرتکراری را ترغیب کند. پاندا به دنبال اطلاعاتی است که ارزش خاصی را برای کاربران ارائه می­دهد.

مولر در مصاحبه با یکی از وبلاگ­ ها اعمال کرد که حذف محتوای تکرار از جمله اولویت های جزئی این آپدیت است.

منبع اصلی سردرگمی افراد و باور بر اینکه الگوریتم  پاندا مربوط به محتوای تکرار است به سوال سینگال مربوط می­شود: “آیا سایت مقالات تکراری یا مشابه دارد؟”

این سوال به تکرار مربوط نیست، بلکه منظور از این سوال وجود محتوای زاید است.

آیا ضرورتی برای حذف محتوا به منظور رفع مشکل پاندا وجود دارد؟

پاسخ به این سوال اندکی دشوار است، زیرا افراد دیدگاه های مختلفی در این زمینه دارند.

در سال 2011، مایکل ویسزومیرسکی به وب­مسترها اعلام کرد که محتوای نامناسب و بی کیفیت را حذف کنند:

آپدیت اخیر ما به منظور کاهش رتبه سایت­ هایی است که محتوای بی کیفیتی دارند. بدین منظور ما از معیارهای متعددی برای ارزیابی محتوا استفاده می­کنیم. کپی برداری از محتوای سایر سایت ها منجر به کاهش رتبه سایت می شود. وب مسترها نیز باید به این موضوع توجه داشته باشند که محتوای بی کیفیت رتبه سایت را کاهش می دهد. بنابراین، با حذف صفحات بی کیفیت یا انتقال آنها به دامنه دیگر، افراد می­توانند رتبه سایت خود را بهبود بخشند.

در سال 2017 این موضوع اندکی تغییر یافت.

گری الیس در تویتر خود نوشت: “ما توصیه نمی­کنیم که به منظور بهبود رتبه بعد از فعالسازی آپدیت پاندا محتوای خود را حذف کنید، بلکه توصیه ما این است که محتوای با کیفیتی را به وب سایت خود اضافه کنید.

جان مولر نیز در ویدئویی در یوتیوب اعلام کرد:

کیفیت محتوای سایت باید افزایش داده شود تا ما بتوانیم به آن سایت اعتماد کنیم. بنابراین، در تامین محتوا از سایت های دیگر یا ارائه امکان پست مهمان باید دقت بیشتری داشته باشید. شما می­توانید همچنان این مقالات را در وب سایت خود نگه دارید، اما ضروری است تغییراتی در آنها اعمال کنید تا بتوانید رتبه سایت خود را افزایش دهید.

گوگل همواره به دنبال این است که ایندکس سایت ها را بهبود بخشد و ضروری است محتوا نیز ارتقا داده شوند. هرگز نیازی به حذف کامل محتوا وجود ندارد. حدف شما باید ایجاد صفحات با کیفیت باشد. ما به دنبال سایت هایی هستیم که محتوای با کیفیتی ارائه دهند.

بنابراین، حذف محتوایی که مربوط به برندینگ سایت شما هستند، گزینه مناسبی نیست.

پاندا و محتوای تولیدی توسط کاربران

پاندا به طور مستقیم محتوای تولیدی توسط کاربران را هدف قرار نمی دهد. اگرچه پاندا می­تواند محتوای تولیدی توسط کاربران را هدف قرار دهد، اما این امر می­تواند تاثیر بسیار زیادی بر رتبه سایت ها داشته باشد.

نیازی به حذف محتوای تولیدی توسط کاربران وجود ندارد. پاندا به بررسی انجمن ها، نظرات و … نمی­پردازد. تعامل بیشتر کاربران در وب سایت شما به نوعی مزیت مثبت به شمار رفته و امتیاز آن را افزایش می دهد.

تعداد کلمات از جمله معیارهای ارزیابی نیست

تعداد کلمات مقاله نیز اغلب یکی از مواردی است که توسط کارشناسان سئو به اشتباه تعبیر شده است. بسیاری از سایت ها قانونی تعیین کرده اند که محتوای دارای کمتر از 250 یا 350 کلمه را منتشر نمی کنند. سایت های بسیار زیادی وجود دارند که محتوای بسیار کوتاهی ایجاد کرده و در عین حال رتبه بسیار خوبی دارند. برخی از مطالب در اینترنت مشاهده می شوند که فقط 60 کلمه دارند، با این حال رتبه بالایی کسب کرده و کاربران زیادی از آن استفاده می کنند. بنابراین، به دنبال افزایش تعداد کلمات مقالات سایت خود نباشید.

اگرچه تعداد کلمات می­تواند معیار مناسبی برای برخی از سایت ها باشد، اما گوگل پاندا به هیچ عنوان این معیار را برای ارزیابی صفحات استفاده نمی کند.

لینک های اشتراکی و تبلیغات به طور مستقیم دخیل نیستند

لینک های اشتراکی و تبلیغات به طور مستقیم توسط گوگل مورد ارزیابی قرار نمی گیرند. یکی از کارکنان گوگل در مصاحبه با TheSEMPost گفت:

زمانی که سایت یک تبلیغ را منتشر کرده و یا لینکی به سایت دیگر ارائه می­دهد و محتوای مقصد ارزش بالایی نداشته باشند، رتبه سایت کاهش می یابد.

به عبارت دیگر، سایت هایی وجود دارند که افراد به دلیل مشاهده مطالب یا لینک هایی به آنها مراجعه می کنند، اما سایت محتوای مناسبی نداشته و در نتیجه رتبه سایت مبدا کاهش می یابد.

سئوی فنی نقشی در پاندا ایفا نمی کند

پاندا صرفا به بررسی محتوا می­پردازد و استفاده یا عدم استفاده از تگ های H1 یا سرعت بازگشایی صفحه از جمله موارد مورد توجه پاندا نیستند.

با این حال، سئوی فنی از جمله بخش های ضروری سئو و رتبه دهی است و نباید نادیده گرفته شود.

اما سئوی فنی به طور کلی تاثیری بر پاندا ندارد.