آپدیت پنگوئن گوگل
پادکست مقاله :
آپدیت پنگوئن یکی از به روز رسانی های الگوریتم رتبه بندی گوگل است که برای اولین بار در سال 2012 ارائه شد. در آن زمان، این آپدیت تاثیر قابل توجه ای بر بسیاری از وبسایت ها داشت. گوگل قصد داشت با این آپدیت با اسپم ها مقابله کند. امروزه، آپدیت پنگوئن بخشی از یکی از الگوریتم های اصلی موتور جستجوی گوگل است. به روز رسانی های الگوریتم پنگوئن به طور مداوم عرضه میشوند.
هدف آپدیت پنگوئن
آپدیت پنگوئن با هدف مقابله با اسپم های اینترنتی و بهینه سازی نتایج جستجو برای کاربران عرضه شد. این آپدیت منجر به افزایش عملکرد بسیاری از وبسایت ها و همچنین تولید محتوای با کیفیت گردید.
زمان عرضه آپدیت پنگوئن
- اولین نسخه این آپدیت در 24 آوریل سال 2012 عرضه شد. این نسخه Penguin 1.0 نام داشت. دو تغییر عمده در اواخر سال 2012 به این نسخه اضافه شدند و دیگر نیازی به تغییر الگوریتم نبود و فقط تغییراتی در دیتابیس الگوریتم اعمال شد.
- در 22 می سال 2013 نیز دومین نسخه این آپدیت عرضه شد که Penguin 2.0 نام داشت چهار ماه بعد نیز گوگل مجددا تغییراتی در دیتابیس اعمال نمود.
- در 17 اکتبر 2014، گوگل از نسخه سوم (Penguin 3.0) رونمایی کرد. تا زمان عرضه این نسخه، تمام آپدیتها به صورت دستی اعمال میشدند.
- با عرضه نسخه چهارم (Penguin 4.0) در پاییز سال 2016، این آپدیت به بخشی از الگوریتم اصلی گوگل تبدیل شد. بعد از نسخه چهارم، تمام آپدیت ها به طور خودکار اعمال شدند.
همچنین بخوانید : تاثیر آپدیت مرغ مگس خوار گوگل
عواقب تغییر الگوریتم برای وبمستر ها
وبسایتهایی که از اصول گوگل پیروی نمیکنند، به واسطه این آپدیت از دور رقابت خارج میشوند. در نسخه های اولین، این آپدیت تمام دامنه های حاوی اسپم را از نتایج جستجوها حذف میکرد. این امر منجر شد که برخی از سایت ها دیگر توسط گوگل بررسی نشوند. امروز فیلتر پنگوئن بر اساس URL کار میکند و در صورتی که URL حاوی اسپم باشد، رتبه صفحات وبسایت کاهش یافته و وبسایت در صفحات ابتدایی جستجوی گوگل نشان داده نخواهد شد.
با به روز رسانی های مداوم، برخی از مشکلات این آپدیت رفع شد. زمانی که آپدیت ها به صورت دستی اعمال میشدند، مشکلات متعددی برای برخی از سایت ها ایجاد میشد، اما آپدیت خودکار تمام این مشکلات را رفع کرد.
آپدیت پنگوئن تاثیر زیادی بر دنیای سئو داشت. کارشناسان سئو در گذشته همواره به دنبال ایجاد لینک و دریافت بک لینک از طریق تبادل لینک یا ایجاد لینک های مهمان بودند، اما با عرضه آپدیت پنگوئن، ایجاد لینک نیز برای کارشناسان سئو دشوارتر شد. اکنون کارشناسان سئو به دنبال تولید محتوای باکیفیت هستند تا تبادل داوطلبانه لینک به وبسایت شما را افزایش دهند. در این میان، روش های دیگر بازاریابی از جمله شبکه های اجتماعی نیز به منظور افزایش محبوبیت سایت و همچنین دریافت بک لینک و ترافیک مورد استفاده قرار میگیرند.
آپدیت پنگوئن با چه نوع از وب اسپم ها مقابله میکند؟
بر اساس اصول کیفی شرکت گوگل، انواع مختلفی از وباسپمها وجود دارند. در ادامه به برخی از روش های ایجاد وب اسپم اشاره خواهیم کرد:
- لینکهای غیرطبیعی: این بکلینک ها با خرید لینک یا اجاره لینک از مزارع لینک ایجاد میشوند.
- لینک های مصنوعی: اگر لینکهای مبتنی بر کلید واژه در وبسایت وجود داشته باشند، احتمال وجود وب اسپم در سایت افزایش مییابد.
- رشد سریع لینک: اگر یک وبسایت به سرعت لینک های ورودی دریافت کند، گوگل ممکن است وبسایت را به عنوان اسپم شناسایی کند.
وبمسترها و کارشناسان سئو که وبسایت آنها به واسطه آپدیت پنگوئن با مشکل مواجه شده است، چه اقدامی میتوانند انجام دهند؟
این دسته از افراد باید بلافاصله به بررسی ساختار لینک بپردازند. لینکهای دریافتی از کاتالو گهای اینترنتی یا مزارع لینک میتوانند منجر به کاهش رتبه وبسایت در موتورهای جستجو شوند. گوگل فیلتر پنگوئن را فعالسازی کرده است تا در صورت شناسایی لینک های غیرطبیعی اعلانی از طریق کنسول جستجوی گوگل به وبمسترها ارسال شود.
بنابراین، ضروری است قبل از ایجاد لینک، لینک باید به طور کامل بررسی شود تا عواقب آپدیت پنگوئن به حداقل برسد.
گزینه دیگری که وبمستر ها میتوانند استفاده کنند این است که با وبسایت هایی که تبادل لینک داشته اند، در تماس بوده و از آنها درخواست کنند تا بکلینک حذف شود. گوگل ابزاری به نام Disavow Tool نیز عرضه کرده است. با استفاده از این ابزار، بکلینکها را میتوانید به طور مستقیم نامعتبر اعلام کنید.
تفاوت پاندا و پنگوئن
از آنجایی که دو مورد از اصلیترین آپدیتهای گوگل برای مقابله با وب اسپم ها ایجاد شده و به بخشی از الگوریتم اصلی تبدیل شدهاند، وبمست رها و کارشناسان سئو به ندرت میتوانند به روز رسانی ها را تشخیص دهند. این امر منجر شده است که وبمسترها و کارشناسان سئو نتوانند از روش های چند سال پیش برای ارتقای رتبه وبسایت خود استفاده کنند.
گوگل دو آپدیت پنگوئن و پاندا را با هدف تولید محتوایی بهتر برای کاربران عرضه کرده است. پیش از این دو آپدیت، وبمسترها و کارشناسان سئو صرفا از روشهایی برای بهبود رتبه وبسایت در موتورهای جستجو استفاده میکردند، اما امروزه آنها به دنبال تولید محتوای باکیفیت و وبسایتهای بینقص هستند. روشهای کوتاه مدت سئو یا تکنیک های بلک هت اثر بخشی خود را از دست داده و دیگر توسط کارشناسان سئو به کار برده نمیشوند.