آپدیت پنگوئن گوگل

آپدیت-پنگوئن
آپدیت-پنگوئن

پادکست مقاله : 

 

آپدیت پنگوئن یکی از به روز رسانی­ های الگوریتم رتبه ­بندی گوگل است که برای اولین بار در سال 2012 ارائه شد. در آن زمان، این آپدیت تاثیر قابل­ توجه ای بر بسیاری از وب­سایت­ ها داشت. گوگل قصد داشت با این آپدیت با اسپم ­ها مقابله کند. امروزه، آپدیت پنگوئن بخشی از یکی از الگوریتم ­های اصلی موتور جستجوی گوگل است. به روز رسانی­ های الگوریتم پنگوئن به طور مداوم عرضه می­شوند.

هدف آپدیت پنگوئن

آپدیت پنگوئن با هدف مقابله با اسپم­ های اینترنتی و بهینه­ سازی نتایج جستجو برای کاربران عرضه شد. این آپدیت منجر به افزایش عملکرد بسیاری از وب­سایت­ ها و همچنین تولید محتوای با کیفیت گردید.

زمان عرضه آپدیت پنگوئن

  • اولین نسخه این آپدیت در 24 آوریل سال 2012 عرضه شد. این نسخه Penguin 1.0 نام داشت. دو تغییر عمده در اواخر سال 2012 به این نسخه اضافه شدند و دیگر نیازی به تغییر الگوریتم نبود و فقط تغییراتی در دیتابیس الگوریتم اعمال شد.
  • در 22 می سال 2013 نیز دومین نسخه این آپدیت عرضه شد که Penguin 2.0 نام داشت چهار ماه بعد نیز گوگل مجددا تغییراتی در دیتابیس اعمال نمود.
  • در 17 اکتبر 2014، گوگل از نسخه سوم (Penguin 3.0) رونمایی کرد. تا زمان عرضه این نسخه، تمام آپدیت­ها به صورت دستی اعمال می­شدند.
  • با عرضه نسخه چهارم (Penguin 4.0) در پاییز سال 2016، این آپدیت به بخشی از الگوریتم اصلی گوگل تبدیل شد. بعد از نسخه چهارم، تمام آپدیت­ ها به طور خودکار اعمال شدند.

همچنین بخوانید : تاثیر آپدیت مرغ مگس خوار گوگل 

عواقب تغییر الگوریتم برای وب­مستر ها

وب­سایت­هایی که از اصول گوگل پیروی نمی­کنند، به واسطه این آپدیت از دور رقابت خارج می­شوند. در نسخه­ های اولین، این آپدیت­ تمام دامنه­ های حاوی اسپم را از نتایج جستجوها حذف می­کرد. این امر منجر شد که برخی از سایت­ ها دیگر توسط گوگل بررسی نشوند. امروز فیلتر پنگوئن بر اساس URL کار می­کند و در صورتی که URL حاوی اسپم باشد، رتبه صفحات وب­سایت کاهش یافته و وب­سایت در صفحات ابتدایی جستجوی گوگل نشان داده نخواهد شد.

با به روز رسانی­ های مداوم، برخی از مشکلات این آپدیت رفع شد. زمانی که آپدیت­ ها به صورت دستی اعمال می­شدند، مشکلات متعددی برای برخی از سایت­ ها ایجاد می­شد، اما آپدیت خودکار تمام این مشکلات را رفع کرد.

آپدیت پنگوئن تاثیر زیادی بر دنیای سئو داشت. کارشناسان سئو در گذشته همواره به دنبال ایجاد لینک و دریافت بک­ لینک از طریق تبادل لینک یا ایجاد لینک­ های مهمان بودند، اما با عرضه آپدیت پنگوئن، ایجاد لینک نیز برای کارشناسان سئو دشوارتر شد. اکنون کارشناسان سئو به دنبال تولید محتوای باکیفیت هستند تا تبادل داوطلبانه لینک به وب­سایت شما را افزایش دهند. در این میان، روش ­های دیگر بازاریابی از جمله شبکه ­های اجتماعی نیز به منظور افزایش محبوبیت سایت و همچنین دریافت بک­ لینک و ترافیک مورد استفاده قرار می­گیرند.

آپدیت پنگوئن با چه نوع از وب­ اسپم­ ها مقابله می­کند؟

بر اساس اصول کیفی شرکت گوگل، انواع مختلفی از وب­اسپم­ها وجود دارند. در ادامه به برخی از روش ­های ایجاد وب­ اسپم اشاره خواهیم کرد:

  • لینک­های غیرطبیعی: این بک­لینک ­ها با خرید لینک یا اجاره لینک از مزارع لینک ایجاد می­شوند.
  • لینک­ های مصنوعی: اگر لینک­های مبتنی بر کلید واژه در وب­سایت وجود داشته باشند، احتمال وجود وب­ اسپم در سایت افزایش می­یابد.
  • رشد سریع لینک: اگر یک وب­سایت به سرعت لینک­ های ورودی دریافت کند، گوگل ممکن است وب­سایت را به عنوان اسپم شناسایی کند.

وب­مسترها و کارشناسان سئو که وب­سایت آنها به واسطه آپدیت پنگوئن با مشکل مواجه شده است، چه اقدامی می­توانند انجام دهند؟

این دسته از افراد باید بلافاصله به بررسی ساختار لینک بپردازند. لینک­های دریافتی از کاتالو گ­های اینترنتی یا مزارع لینک می­توانند منجر به کاهش رتبه وب­سایت در موتورهای جستجو شوند. گوگل فیلتر پنگوئن را فعالسازی کرده است تا در صورت شناسایی لینک­ های غیرطبیعی اعلانی از طریق کنسول جستجوی گوگل به وب­مسترها ارسال شود.

بنابراین، ضروری است قبل از ایجاد لینک، لینک باید به طور کامل بررسی شود تا عواقب آپدیت پنگوئن به حداقل برسد.

گزینه دیگری که وب­مستر ها می­توانند استفاده کنند این است که با وب­سایت­ هایی که تبادل لینک داشته اند، در تماس بوده و از آنها درخواست کنند تا بک­لینک حذف شود. گوگل ابزاری به نام Disavow Tool نیز عرضه کرده است. با استفاده از این ابزار، بک­لینک­ها را می­توانید به طور مستقیم نامعتبر اعلام کنید.

تفاوت پاندا و پنگوئن

از آنجایی که دو مورد از اصلی­ترین آپدیت­های گوگل برای مقابله با وب­ اسپم ­ها ایجاد شده­ و به بخشی از الگوریتم اصلی تبدیل شده­اند، وب­مست رها و کارشناسان سئو به ندرت می­توانند به روز رسانی­ ها را تشخیص دهند. این امر منجر شده است که وب­مسترها و کارشناسان سئو نتوانند از روش­ های چند سال پیش برای ارتقای رتبه وب­سایت خود استفاده کنند.

گوگل دو آپدیت پنگوئن و پاندا را با هدف تولید محتوایی بهتر برای کاربران عرضه کرده است. پیش از این دو آپدیت، وب­مسترها و کارشناسان سئو صرفا از روش­هایی برای بهبود رتبه وب­سایت در موتورهای جستجو استفاده می­کردند، اما امروزه آنها به دنبال تولید محتوای باکیفیت و وب­سایت­های بی­نقص هستند. روش­های کوتاه­ مدت سئو یا تکنیک­ های بلک هت اثر بخشی خود را از دست داده و دیگر توسط کارشناسان سئو به کار برده نمی­شوند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی