آیا قصد دارید کارشناس سئو شوید، اما نمیدانید باید از کجا شروع کنید؟
به دلیل افزایش نیاز به کارشناس سئو و هزینه بالا ، بسیاری از افراد قصد دارند به کارشناس سئو تبدیل شوند. اما هیچ کالج و دانشگاهی دوره های سئو برگزار نمیکند، بنابراین، بر عهده خود شماست که در پا در این مسیر گذاشته و به یک کارشناس سئو ی حرفهای تبدیل شوید. در این راهنما، شما را با هشت مرحله آشنا خواهیم کرد که با استفاده از آنها میتوانید به یک کارشناس حرفه ای سئو تبدیل شوید.
منظور ما از کارشناس سئو چیست؟
کارشناس سئو یک عبارت عامیانه است که برای اشاره به افرادی به کار برده میشود که در زمینه سئو اطلاعات بیشتری دارند. اما هرچه اطلاعات شما در مورد سئو بیشتر باشد، فرد دیگری وجود خواهد داشت که اطلاعات وی بیشتر از شماست. بدین دلیل، هدف شما نباید صرفا تبدیل شدن به کارشناس سئو باشد، بلکه شما باید اطلاعات کافی در این زمینه کسب کنید تا بتوانید به هدف موردنظر خود دست یابید.
8 گام برای تبدیل شدن به کارشناس سئو
از این فرایند ساده استفاده کنید تا از یک فرد مبتدی به یک کارشناس حرفه ای سئو تبدیل شوید.
- آشنایی با نحوه عملکرد موتورهای جستجو
- آشنایی با سه عامل کلیدی رتبه دهی
- آشنایی با چهار زمینه اصلی سئو
- شروع یک وبسایت
- Niche down
- ایجاد سیستمها
- عدم توقف یادگیری
- صبور باشید
1 – آشنایی با نحوه عملکرد موتور های جستجو
ایندکس گوگل حاوی تریلیون ها صفحه وب است که با بررسی وب ایجاد شده اند. زمانی که عبارتی را در گوگل تایپ میکنید، گوگل تمام صفحات دارای عبارت جستجو شده را نشان میدهد.
از آنجایی که اغلب میلیونها نتیجه مرتبط وجود دارد، الگوریتم گوگل آنها را بر اساس صدها فاکتور طبقه بندی میکند. هیچ فردی با تمام این فاکتورها آشنا نیست، اما ما از برخی از آنها مطلع هستیم.
2 – آشنایی با سه عامل کلیدی رتبه دهی
بسیاری از افراد اقدام به بهینه سازی عواملی میکنند که اهمیت چندانی ندارند. بنابراین، قبل از آغاز هرگونه بهینه سازی، به بررسی این سه مورد بپردازید.
ارتباط
این فاکتور به میزان ارتباط صفحه شما با عبارت جستجو شده اشاره دارد.
اگر فردی عبارت “نحوه ساخت روغن اسطوخودوس” را در گوگل تایپ کند، گوگل اطلاعاتی در مورد خودرو ارائه نخواهد داد، زیرا این دو موضوع هیچگونه ارتباطی ندارند.
اما ارتباط امری بیش از این است. صفحه شما باید با نوع محتوایی که افراد قصد دارند، مشاهده کنند، سازگاری داشته باشد.
برای مثال، فردی که به دنبال “نحوه ساخت روغن اسطوخودوس” است به دنبال یک محتوای آموزشی میباشد. آنها به دنبال خرید روغن اسطوخودوس آماده نیستند. بدین دلیل است که تمام نتایج نمایش داده شده در صفحه اول مربوط به وبلاگها بوده و صفحات فروش محصول نیستند.
اعتبار
این موضوع به بکلینک ها مربوط میشود.
گوگل لینک ها را به عنوان نشان اعتماد قلمداد میکند. هرچه بکلینک های با کیفیت بیشتری داشته باشید، رتبه شما بیشتر خواهد بود.
برترین بکلینک ها دو ویژگی کلیدی دارند: اعتبار و ارتباط.
- اعتبار به قدرت وبسایت لینک شده و صفحه وب بستگی دارد. در Ahrefs ما به دو معیار برای ارزیابی این موضوع نیاز داریم: رتبه دامنه و رتبه URL. لینک هایی قدرت بالایی دارند که از صفحاتی با رتبه URL بیشتر گرفته شده اند. همچنین میتوانید از سنجش اعتبار دامنه وب سایت moz استفاده کنید
- ارتباط نیز به موضوع ارتباط وبسایت و صفحه وب بستگی دارد. برای مثال، اگر پستی در مورد نحوه ساخت روغن اسطوخودوس دو بک لینک داشته باشد که یکی از آنها از یک وبسایت مربوط به فناوری و دیگری از یک وبسایت مربوط به سلامت باشد، مطلب وبسایت مربوط به سلامت ارتباط بیشتری خواهد داشت. شایان ذکر است که اگر مطلب منتشر شده در وبسایت فناوری مربوط به نحوه تولید روغن اسطوخودوس بوده و مطلب موجود در وبسایت سلامت مربوط به استفاده از این روغن در بدنسازی باشد، وبسایت فناوری ارتباط بیشتری خواهد داشت.
کاربرد
گوگل قصد دارید بهترین نتایج را نشان دهد. این بدین معناست که هدف گوگل صرفا ارتباط عبارت جستجو با مطلب موجود در وبسایت نیست. محتوای شما باید رتبه بالایی داشته باشد.
اما چه چیزی منجر به ایجاد کیفیت و کمیت میگردد، به عبارت مورد جستجو بستگی دارد. بنابراین، بهترین اقدام بررسی صفحات با رتبه بالا میباشد.
برای مثال، این ماشین حساب عملکرد خوبی بر روی کامپیوترهای دسکتاپ دارد، اما از آن نمیتوان بر روی تلفن همراه استفاده کرد:
3 – آشنایی با چهار زمینه اصلی سئو
سئو را همانند یک پازل در نظر بگیرید که چندین تکه دارد. درک نحوه تطابق آنها با یکدیگر برای تمام صنایع ضروری است.
چهار تکه این پازل به این صورت هستند:
- تحقیق در مورد کلیدواژه
- سئو در صفحه
- ایجاد لینک
- سئوی فنی
در این قسمت به بررسی هر یک از آنها خواهیم پرداخت:
تحقیق در مورد کلیدواژه
تحقیق در مورد کلیدواژه به پیدا کردن واژه ها و عباراتی که افراد در موتورهای جستجو نظیر گوگل تایپ میکنند مربوط است.
به طور کلی، شما باید کلیدواژههایی را هدف قرار دهید که:
- پتانسیل ترافیک دارند
- ارزش تجاری دارند
- بسیار رقابتی نیستند
به منظور پیدا کردن کلیدواژه هایی که ارزش خوبی دارند، میتوانید از کلمات پیشنهادی خود گوگل یا گوگل ترند استفاده کنید یا میتوانید از moz keyword exploer استفاده کنید
برای هر کلیدواژه، چند معیار را در نظر بگیرید:
- حجم جستجو: تعداد متوسط افرادی که در ماه کلیدواژه را جستجو میکنند.
- دشواری کلیدواژه: دشواری کلیدواژه ها در صفحه اول گوگل در مقیاسی از 0-100 سنجیده میشود.
- کلیک: تعداد کلیک ها در نتایج جستجوها بر روی یک کلیدواژه
بهترین کلیدواژه ها مواردی هستند که پتانسیل ترافیک بالا، ارزش تجاری بالا و دشواری پایینی دارند.
سئو در صفحه
سئوی در صفحه به معنای بهینه سازی صفحات وب به منظور بهبود رتبه و جذب ترافیک از سوی موتورهای جستجو است.
از جمله این اقدامات میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- بهینه سازی هدف جستجو
- استفاده از کلیدواژه در تگ عنوان
- نوشتن عناوین و توضیحات ترغیب کننده
- استفاده از تگ های توصیفی برای تصاویر
- ارتباط داخلی صفحاتی که قصد دارید رتبه آنها را افزایش دهید
ایجاد لینک
ایجاد لینک به معنای دریافت بکلینک های جدید از وبسایت های دیگر است. آنها رتبه شما را افزایش داده و ترافیک داخلی شما را افزایش میدهند.
سئوی فنی
سئوی فنی به بهینهسازی وبسایت اشاره دارد تا موتورهای جستجو بتونند محتوای شما را به طور بهینه بررسی کرده و کاربران نیز میتوانند تجربه کاربری مثبتی داشته باشند.
برخی از این موارد به شرح زیر هستند:
- بهبود سرعت صفحه
- حذف لینکهای شکسته (داخلی و خارجی)
- استفاده از تگهای canonical برای جلوگیری از تکرار محتوا
- افزودن تگهای hreflang برای محتوای چندزبانی
- بهینهسازی txt برای بهبود بررسی
- Noindex کردن محتوای بیارزش
4 – شروع یک وب سایت
حتی اگر هزاران کتاب در مورد گلف مطالعه کرده باشید، تا زمانی که به صورت عملی تمرین نکنید، نمیتوانید به مهارت دست یابید. این موضوع در مورد سئو نیز صادق است. شما به توضیحات تئوری نیاز دارید، اما ضروری است دست به کار شده و تمام دانش خود را بر روی وبسایت پیاده کنید.
برای شروع پروژه به موارد زیر نیاز دارید:
- انتخاب موضوعی که به آن علاقه دارید
- خرید دامنه و هاست
- راه اندازی یک وبسایت ساده
- آغاز تولید محتوا
در این مرحله باید دانش سئوی خود را با بهینهسازی محتوا به کار ببرید. لینکهای ایجاد کرده و اطمینان حاصل کنید که وبسایت از نظر سئو در سطح مطلوبی قرار دارد.
هیچ روشی بهتر از این دانش شما در مورد سئو را افزایش نمیدهد.
این روند به اندکی زمان نیاز دارد و تولید محتوا بیشتر از سایر موارد زمانبر خواهد بود. بنابراین، در صورت تمایل میتوانید محتوا را برونسپاری کنید. دستورالعمل کاری را به طور کامل به نویسنده شرح دهید تا محتوای بهینهای به منظور افزایش رتبه وبسایت ارائه دهد.
آیا میخواهید پیشنهادات کاری دریافتی از سوی مشتریان را بپذیرید؟
تصور کنید که شما مالک یک کسبوکار هستید و قصد دارید یک کارشناس سئو استخدام کنید. آیا تمایل دارید فردی را استخدام کنید که تا بحال تجربه رتبه بندی وبسایت نداشته است؟ بدون شک، خیر. بدین دلیل اگرچه در ابتدا ممکن است تمایلی به فریلنسینگ داشته باشید، اما هرگز این ریسک را انجام ندهید.
اگر قصد دارید سرعت فرایند یادگیری را افزایش دهید، پیشنهادات کاری ساده را بپذیرید.
5 – محدوده مشخصی تعیین کنید
هرگز نمیتوانید در همه زمینه ها مهارت داشته باشید. در ابتدای یادگیری شما اطلاعات زیادی در مورد سئو کسب میکنید، اما عمق دانش شما بسیار کم است. به تدریج این مشکل رفع خواهد شد. اما دو روش برای رفع سریع آن وجود دارد:
الف. تبحر در یک مهارت سئو
از آنجایی که سئو گستره وسیعی دارد، شما نمیتوانید در همه زمینه ها از جمله ایجاد لینک و سئوی فنی به مهارت برسید. همپوشانی اندکی نیز بین این دو مهارت وجود دارد و یادگیری یک روش تاثیری بر روش دیگر ندارد.
شما باید اطلاعاتی در تمام زمینه های سئو داشته و در یک زمینه تبحر داشته باشید.
ماری هاینس یکی از افرادی است که در تمام زمینه های سئو اطلاعاتی دارد، اما مهارت اصلی وی بازیابی خسارت گوگل و مشاوره الگوریتم است. وی لینک ایجاد نمیکند. وی برای صفحات سئو ایجاد نمیکند. وی وبسایت ها را بررسی کرده و دلیل کاهش ترافیک را شناسایی کرده و به مالک وبسایت در زمینه رفع این مشکل کمک میکند.
Seeker Digital نیز سازمانی است که در زمینه افزایش دسترسی افراد به وبسایت شما مهارت دارد.
ب) تبحر در سئو برای یک صنعت
انجام سئو برای مشاورین املاک با سئو برای تجارت الکترونیک تفاوت دارد.
در سئو برای گروه اول، اولویت هایی نظیر ایجاد پروفایل تجاری گوگل و … اهمیت دارد. این در حالی است که برای فروشگاه های آنلاین، بهینه سازی محصول از اهمیت بیشتری برخوردار است.
مهارت در سئو برای یک صنعت بهترین روش برای بهبود مهارت ها و ارائه خدمات بهتر به مشتریان است.
برای مثال، یک شرکت فقط با 15 کارمند قادر است خدمات سئو را به شرکتهای حقوقی ارائه داده و از این طریق بیش از 275 هزار دلار درآمد ماهیانه داشته باشد
اگرچه میتوانید با ارائه خدمات سئو برای انواع مختلفی از شرکت ها درآمد خوبی کسب کنید، اما اگر بر یک زمینه تمرکز داشته باشید، میتواند مهارت تخصصی بیشتری در مقایسه با سایرین داشته و از این طریق درآمد خود را به طور چشمگیری افزایش دهید.
زمینه ای را انتخاب کنید که شرکتهای زیادی به آن نیاز دارند تا بتوانید درآمد خوبی کسب کنید. علاقه به زمینه انتخابی نیز اهمیت زیادی برخوردار است. برای مثال، اگر به مشاوراملاک علاقه دارید، شما میتوانید خدمات سئو را برای شرکت های مشاوراملاک ارائه دهید. شرکتهای متعددی در این صنعت در حال فعالیت هستند و به کمک شما نیاز دارند تا بتوانند شرکت خود را توسعه دهند.
6 – ایجاد سیستم ها و محول کردن برخی امور به دیگران
هرچه اطلاعات شما در مورد سئو بیشتر باشد، بدین نتیجه خواهید رسید که ساعات کافی در طول روز برای انجام تمام اقدامات وجود ندارد. اما اگر زمان کافی نیز داشته باشید، انجام تمام اقدامات به تنهایی به هیچ عنوان روش مناسبی نیست.
کارشناسان سئو میدانند که افرادی وجود دارند که در برخی زمینه ها اطلاعات بیشتری دارند. محول کردن برخی وظایف به افراد مناسب میتواند زمان آزاد شما را آزادتر کند، تا بتوانید به امور دیگر خود بپردازید.
برای مثال، اگر در جستجوی کلیدواژه و تولید محتوا مهارت دارید، شما باید زمان خود را در این زمینه سپری کنید. شما میتوانید فرد دیگری را استخدام کنید تا در زمینه ایجاد لینک و سئوی فنی به شما کمک کند.
علاوه بر این، مشتریان شما نیز خدمات بهتری دریافت خواهند کرد، زیرا افرادی حرفهای بر روی هر یک از بخشهای سئوی آنها کار خواهد کرد.
با این حال، بسیاری از افراد تمایل دارند از شاخهای به شاخه دیگر پریده و در نتیجه در زمینه های مختلف فعالیت میکنند که این امر میزان موفقیت آنها را کاهش میدهد.
ایجاد سیستم ها بهترین روش مدیریت است. این بدین معناست که چکلیستی برای سئو ایجاد نمایید تا از آن در هر پروژه استفاده کرده و موارد را مدیریت کنید.
عدم توقف یادگیری
سئو با سرعت بالایی در حال پیشرفت است. در سال 2018، گوگل اعلام کرد که بیش از 3200 الگوریتم را به روز رسانی کرده است.
اگرچه بسیاری از این به روز رسانیها جزئی هستند، با این حال میتوان بدین نتیجه رسید که اقدامات سئو با سرعت بسیار بالایی در حال تغییر و پیشرفت هستند. سعی در پیگیری تمام این تغییرات امری بیهوده است، بنابراین، توصیه میشود بر روی اصول پایه تمرکز کنید.
به عبارت دیگر، به جای پیگیری تغییرات الگوریتم، به بررسی نقش خود الگوریتم پرداخته و بهترین و مرتبطترین محتوا را به کاربران ارائه دهید. در این صورت، دیگر نیازی به نگرانی در مورد به روز رسانی ها وجود نخواهد داشت.
اما آیا این بدین معناست که نباید استراتژی های ارزشمند جدید را پیگیری کنید؟ خیر. در زیر به روش هایی اشاره شده است که باید آنها را در برنامه خود قرار دهید:
- در جلسات کارشناسان سئو شرکت کنید.
- در کنفرانسهای سئو شرکت کنید.
- با سایر کارشناسان سئو در LinkedIn در ارتباط باشید.
- کارشناسان سئو را در تویتر دنبال کنید.
- در انجمنهای Slack عضو شوید.
- در گروههای فیسبوک عضو شوید.
- وبلاگهای سئو را مطالعه کنید.
- ویدئوهای مرتبط تماشا کنید.
- به پادکستهای مربوط به سئو گوش دهید.
مواردی که به آنها علاقه دارید را انتخاب کنید. 80 درصد زمان خود را صرف کار و 20 درصد زمان خود را برای یادگیری اختصاص دهید.
8 – صبور باشید
اندرز اریکسون در نظریه خود اعلام کرد که یادگیری یک مهارت جدید به 10000 ساعت زمان نیاز دارد. آیا میتوان یک مهارت را در کمتر از این مدت زمان یاد گرفت؟ بله. اما باید به این مساله توجه داشته باشید که تبدیل شدن به یک کارشناس سئو یک شبه اتفاق نمیافتد.
اگر محتوای شما در عرض چند هفته در صفحه اول نتایج گوگل نشان داده نشود، نگران نباشید.
تحقیقات ما نشان میدهند که این اتفاق غیرمحتمل است:
با این حال، اگر محتوای خوبی ایجاد کرده، صفحات را بهینه سازی کرده، تحقیقات خوبی انجام داده و لینک های با کیفیتی ایجاد کنید، رتبه صفحات شما افزایش خواهد یافت.
بنابراین، صبور بوده و هرگز از تلاش غافل نشوید.