در میان دوستان و اطرفیان خود، چند نفر را میتوانید پیدا کنید که در هیچ شبکه اجتماعی عضویت نداشته باشند و یا اصلا موبایل هوشمند نداشته باشند؟ این روزها که حتی مادربزرگها و پدربزرگها هم موبایل هوشمند و اکانت اینستاگرام دارند، شما میتوانید با استفاده تمام ظرفیت بازاریابی شبکه های اجتماعی به فکر یک فعالیت جدید در دنیای مجازی باشید!
شما میتوانید با کمترین هزینه و کمترین میزان سرمایه گذاری در دنیای مجازی، کاری کنید که رسانههای اجتماعی به خوبی برای شما بازاریابی کنند و شما به سمت کسب درآمدهای بالا گام بردارید! بله! درست حدس زدید! الان هم دیر نیست و شما میتوانید با کمک بازاریابی شبکه های اجتماعی درآمد خود را از چند برابر کنید.
فروش و بازاریابی شبکه های اجتماعی
با کمی تحقیق در رابطه با فرآیند کسب و کارها در شبکههای اجتماعی میتوانید متوجه شوید که تمامی کسب و کارها با تولید و یا به اشتراک گذاری محتواهای خود در فضای مجازی قادر هستند که ترافیک بیشتری جذب خود کنند که نتیجه آن، افزایش فروشاست. رسانههای اجتماعی تنها به خاطر افزایش ترافیک سایت شما مناسب نیستند، بلکه ظرفیتهای بسیار بالاتری دارند که بهتر است به آنها از نو نگاه کنید.
با بازاریابی شبکه های اجتماعی بیشتر آشنا شوید!
Social Media Marketing که به فارسی آن را بازاریابی شبکه های اجتماعی ترجمه میکنیم، در واقع یکسری فعالیت و استراتژی است که در آن سعی میکنیم، فروش خود را افزایش دهیم! خیلی از افراد تصور میکنند که سوشیال مدیا مارکتینگ در واقع همان ساخت اکانت اینستاگرام و گذاشتن عکس از محصول است که میتواند باعث فروش آن شود!
در اصول و استانداردهای بازاریابی شبکه های اجتماعی ، شما میتوانید بخوانید که پایگاه اصلی کسب و کار شما، سایت است و شما با کمک شبکههای اجتماعی خود میتوانید فعالیتهای زیر را به انجام برسانید:
- جذب مخاطبان جدید
- رشد ترافیک سایت
- برندسازی در میان اعضای جامعه و مخاطبان هدف
- افزایش فروش
- و …
اگر بخواهیم به صورت خیلی عامیانه از پیج و یا اکانت شما در سوشیال مدیا یک تعریف ارائه کنیم، باید بگوییم که پیج شما در اکانتهای اجتماعی در واقع همان مغازه ای است که برای اجاره آن هزینه ای نمیدهید و میتوانید با کمک آن به افراد مختلف دسترسی داشته باشید، اما چطور میتوانیم دامنه فعالیت خود را گسترده تر کنیم و به افراد بیشتری دسترسی داشته باشیم؟
با این روش، فعالیت خود را در فضای مجازی گسترش دهید!
با کمی جستجو در رابطه با شبکههای اجتماعی و فعالیتهایی که در این حوزه انجام میشود، میتوانید متوجه شوید که شما میتوانید به شخصه با کمک فعالیت و تولید محتوا در شبکههای اجتماعی مختلف مانند اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین و توئیتر به خیل بیشتری از مخاطبان دسترسی داشته باشید و آنها را دعوت به خرید محصولات و یا خدمات خود کنید.
اگر در اینستاگرام اکانت شخصی دارید و یا افراد واینر و یا همان اینفلوئنسرها را دنبال میکنید، میتوانید متوجه شوید که چگونه بسیاری از کسب و کارهای کوچک که در گذشته حتی یک نفر هم آنها را نمیشناخت با کمک بازاریابی شبکه های اجتماعی چگونه توانستهاند برای خود اسم و رسمی دست و پا کنند!
چرا باید در شبکههای اجتماعی حضور داشته باشم؟
در تاریخ بشریت و پیشرفتهای او، باید به شما بگوییم که سوشیال مدیا سریعترین و بیشترین رشد را داشتهاست! استفاده از سوشیال مدیا و شبکههای اجتماعی سرعت حتی بسیار بیشتری از گرفتن کاربر برای اینترنت داشتهاست! معمولا هر کسی که وارد اکانت خود میشود تا عکس دوستان، خانواده و یا افرادی که دنبال میکند را مشاهده کند با میل خود وارد میشود، اما با میل آن شبکه اجتماعی اجازه خروج از حساب کاربری خود را میگیرد!
شما میتوانید نگاهی به خودتان بیندازید! روزانه چند ساعت در شبکههای اجتماعی فعالیت میکنید؟ در چند مورد از شبکههای اجتماعی اکانت دارید و یا فعالیت میکنید؟ چند ساعت از زمان گرانبهای خود را به خاطر لایک کردن توئیتها، عکسها و پستهای دیگران میگذارید؟
حقیقت این است که برقراری ارتباطات جدیدتر به واسطه شبکههای اجتماعی بیش از اندازه جذاب بودهاست و همین موضوع نشان میدهد که اگر میخواهیم در این شبکه اجتماعی موفق عمل کنیم، نیازمند این هستیم که قبل از هر اقدامی برای حساب کاربری خود هم در این شبکه حسابی فکر کنیم!
شما با ساخت اکانت اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین یا توئیتر برای کسب و کار خود، میتوانید به عنوان یک بیزینس در شبکههای اجتماعی با مشتریان خود وارد تعامل شوید، نیازهایشان را شناسایی کنید تا محصول و خدمات خود را بهبود ببخشید، برند خود را از نو بسازید و یا ترافیک سایت خود را بهبود ببخشید! مشتریان بالقوه جدیدی پیدا کنید و فروش خود را تا حدی که میتوانید افزایش دهید.
همه این دلایل به هر کسی کمک میکند که عزم خود را برای حضور در این شبکههای اجتماعی جزم کند و آماده بازاریابی شبکه های اجتماعی باشد، اما اگر شما هم تابحال در این زمینه بی تجربه بودهاید، احتمالا میپرسید که چگونه بازاریابی شبکه های اجتماعی را باید انجام داد؟ بهترین شیوه برای این کار به چه صورت است؟
چگونه بازاریابی شبکه های اجتماعی انجام دهیم؟
اگر به دنبال راهکار یک شبه هستید که سریع فروش شما را چند برابر کند وبرندتان را بر سر زبانها بیندازد،باید به شما بگوییم که بهتر است بیخیال بازاریابی شبکه های اجتماعی شوید! شما نمیتوانید با کمک شبکههای اجتماعی به صورت لحظه ای، فروش و یا برندینگ خود را راه اندازی کنید، بلکه میتوانید در این زمینه عملکرد مناسبی از خود نشان دهید! برای بازاریابی شبکه های اجتماعی لازم است که اقدامات زیر را به ترتیب انجام دهید:
طراحی استراتژی برای تولید محتوا و بازاریابی
شما بدون برنامه نمیتوانید به هیچ هدفی برسید و فروش در شبکههای اجتماعی هم یک هدف است که باید آن را محقق کنید. شما بدون برنامه خوب و قوی نمیتوانید کاری کنید که محصولا و خدمات شما در شبکههای اجتماعی به فروش برسند و مخاطبان شما با استفاده از آن، با برند و نوع کسب و کار شما آشنا شوند. برای تهیه استراتژی حتما باید قبل از هر اقدامی در رابطه با هدف خود به جمع بندی برسید و تعیین کنید که کدام شبکه اجتماعی مناسب کسب و کار شماست!
بعد از تعیین هدف، انتخاب شبکه اجتماعی مناسب برای کسب و کار و … لازم است که در مورد محتوای انتشاری در اکانت خود هم تصمیمگیری کنید. برای این کار میتوانید به خصوصیات و کاراکترهای مخاطبان احتمالی خود نگاهی بیندازید و از آنها کمک بگیرید. شما با طراحی یک پرسونای مخاطب از یک مشتری بالقوه برای طراحی استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی خود بدون شک موفق تر عمل خواهید کرد.
محتوا تولید و منتشر کنید!
یک استراتژی بی نظیر بدون تولید محتوا و انتشار اصولی آن در شبکههای اجتماعی هیچ گاه ثمره نخواهد داشت! شما برای بازاریابی شبکه های اجتماعی نیاز دارید که حتما در زمینه تولید محتوا هم به خوبی عمل کنید. توصیه میکنیم که بعد از انتشار هر محتوا با کمک ابزارهای شبکههای اجتماعی و یا نرم افزارهای واسطه در مورد این موضوع که محتوای شما چه میزان تاثیرگذار بودهاست، تحقیق کنید! اینستاگرام درون خود ابزاری دارد که این اطلاعات را با شما به اشتراک میگذارد.
شما با بررسی این اطلاعات و بررسی گزارشات، میتوانید محتوای بهتری تولید کنید تا در شبکههای اجتماعی با موفقیت بیشتری حضور داشته باشید. با شناخت مخاطبان و بررسی این موضوع که به کدام پستهای شما علاقه بیشتری نشان میدهند، میتوانید محتوای تولیدی خود را به شکل بهتری انتخاب و بررسی کنید.
لحظه به لحظه نتایج را بررسی کنید و برای تبلیغات آماده شوید!
در مسیر بازاریابی شبکه های اجتماعی لازم است که عملکرد خود را لحظه به لحظه بررسی کنید و به دنبال این باشید که چگونه میتوان تاثیرگذارتر بود؟ همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، شبکههای اجتماعی و یا ابزارهای مرتبط با آن ابزارهایی در اختیار شما قرار میدهند که کمک میکند، شما در رابطه با این موضوع که کدام شبکه بهتر است، تصمیم گیر یکنید.
شما میتوانید با کمک پلتفرمها و شبکههای اجتماعی مختلف، راجع به این موضوع تصمیمگیری کنید و برای تولید محتوای بهتر تصمیمگیری کنید. در نهایت توصیه میکنیم که حتما برای تبلیغات هم برنامه ریزی کنید تا قادر باشید، مخاطبان جدیدتری را با سرعت بیشتری جذب کنید.
نظر شما در مورد بازاریابی شبکه های اجتماعی و مدیریت پیج اینستاگرام چیست؟ اگر در این زمینه تازه کار هستید و سوالی دارید، میتوانید در بخش نظرات سوال خود را از کارشناسان یونیک مارکتینگ بپرسید. همچنین اگر در این زمینه تجربه دارید، میتوانید مطالب خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.