سئوی محلی چیست؟
هر شرکت کوچک یا چند-مکانی میتواند با استفاده از استراتژیهای سئوی محلی، تجارت خود را توسعه دهد و مشتریهای بیشتری را به خود جذب کند. در این راهنمای سئوی محلی، برایتان توضیح میدهیم که بهینهسازی جستجوی محلی چیست و چرا استفاده از یک شرکت سئو ی محلی میتواند دیده شدن شما در فضای اینترنت را افزایش دهد. با آموزش سئو از یونیک مارکتینگ همراه باشید
بازاریابی سئوی محلی به چه شکل است؟
سئوی محلی یا همان بهینهسازی محلی موتورهای جستجو، که گاهی به آن بازاریابی موتور جستجوگر محلی هم گفته میشود، روشی فوقالعاده مؤثر برای بازاریابی مشاغل شما به صورت آنلاین است. این روش به تبلیغ محصولات و خدمات برای مشتریان محلی، درست در همان زمانی که در اینترنت به دنبال آن میگردند، کمک میکند.
این هدف، از طریق روشهای مختلفی به دست میآید كه بعضی از آنها با چیزی كه در سئوی استاندارد انجام میشود، خیلی متفاوت است. در بعضی از این روشها، استفاده از ابزارهای محلی سئو به آسانتر شدن روند کار کمک زیادی میکند و رسیدن به این هدفها، گاهی ممکن است نیاز به خدمات سئوی خاص محلی داشته باشد.
همچنین پیشنهاد می شود این مقاله را نیز بخوانید : 18 مورد از بهترین ابزار های سئو
جستجوی محلی به چه چیزی گفته میشود؟
ابتدا، بیایید نگاهی بیندازیم به تفاوتهای بین یک جستجوی استاندارد اطلاعاتی و چیزی که به عنوان جستجوی محلی شناخته میشود.
آیا می دانستید براساس گوگل، 46٪ جستجوها دارای “هدف محلی” هستند؟!
هر کسی در هر کجای جهان، با سئوی قدرتمند و اعتبار دامنه و صفحهی خوب، میتواند برای یک عبارت جستجو مانند “چگونه لولههای مسدود شده را تخلیه کنیم؟” در رتبههای بالای گوگل قرار گیرد. اما وقتی که جستوجو با قصد خرید محصول یا خدمات باشد، تبدیل به “لولهکشیهای نزدیک من” یا “بهترین لولهکش در شهر من” میشود و وقت آن است که روش سئوی خود را عوض کنیم.
این مدل عبارتهای جستوجو، بعضی مواقع شامل یک موقعیت مثل شهر یا محله، یا کلمات کلیدیای مثل “نزدیک من” هستند. با این حال، لازم نیست حتماً از چنین عباراتی استفاده شود، چونه گوگل بیشتر اوقات موقعیت مکانی شما را میداند و خود به خود، در منطقهای که هستید به دنبال خدمات میگردد. اگر جستوجو در نقشههای گوگل (Google Maps) انجام شود که دیگر اصلا نیازی به چنین کلمات کمکیای نخواهد بود. موتورهای جستوجو خودشان تشخیص میدهند که فرد جستوجوگر به دنبال پیشنهادهای خدماتی یا لیستهایی بر اساس محل واقع شدن خدماتدهندهها است و این دقیقاً همان چیزی است که در صفحات محلی نتایج موتور جستوجو (SERP) به مخاطب نشان داده میشود. این تفاوت رفتاری و نتیجه، همان دلیل اصلی اهمیت سئوی محلی و ارزش بالای سرمایهگذاری در آن، در کنار سئوی استاندارد است.
صفحات نتایج موتور جستوجو (SERP) محلی چیست؟
جواب این سوال ساده است: همان چیزی است که مشاغل محلی بیشتر از هر چیز دیگر، برای افزایش ترافیک ورودی به وب سایت یا محل کار خود به آن نیاز حیاتی دارند! در واقع خواستهی ما این است که برای خود جایی در میان نتایجی که به عنوان «گروه محلی» یا «گروه سهتایی» شناخته میشوند، باز کنیم. این بلوک، شامل سه محل تجاری یا خدماتی است که بالاتر از سایر نتایج، پس از جستجوی گوگل با هدف محلی در زیر نقشه ظاهر میشوند.
با کمی دقت در این نوع نتایج، متوجه میشوید که اطلاعات و جزئیاتشان، با آنچه در موارد معمول میبینیم تفاوت زیادی دارد. در اینجا رتبهبندی بر اساس رایهای نظرسنجی، عکس و آدرس بیزنس شما مستقیماً در معرض نمایش است. اگرچه گوگل به اندازه کافی باهوش هست و میتواند این اطلاعات را مستقیماً از وب سایت شما بیرون بکشد؛ معمولاً بدون سئوی محلی قوی چنین اتفاقی نمیافتد. اگر میخواهید در میان این نتایج موثر (که به آنها نتایج صفر هم میگویند، چون بالاتر از اولین سایتهای معمول نمایش داده میشوند) قرار بگیرید، باید به سراغ راههایی فراتر از سئوی استاندارد بروید.
سایتیشن یا ارجاع چیست؟
یک سایتیشن، جایی است که کسبوکار شما با اطلاعات نام، آدرس، شماره تماس و نشانی وب سایت به صورت یک جا، در اینترنت ظاهر شده است. ارجاع (استناد) معمولاً در یک فهرست راهنمای آنلاین یا سایتهای لیست کردن کسبوکارها انجام میشود.
به طور خاص، اهمیت بسیار زیادی دارد که برای سئوی محلی، سایتیشنهای کسبوکار خود را افزایش دهید. اگر در لیستهایی که مخاطبان در آنها به دنبال بیزنسهای مشابه شما میگردند حضور نداشته باشید، رقابت را از پیش باختهاید.
دو نوع اصلی ارجاع وجود دارد: بدون ساختار و ساختارمند. سایتیشن ساختارمند، معمولاً در فهرستهای شغلی به چشم میخورد و برای قرار گرفتن در آنها، باید اطلاعات خود را در در فیلدهای مشخصی که این سایتهای فهرستبندی ارائه دادهاند، وارد کنید. استنادهای بدون ساختار، اصولاً ناشی از نتایج خبرگذاریها و شبکههای اجتماعیای هستند که در آنها اطلاعات کامل شما مانند آدرس، شمارهی تلفن، نام و نشانی سایتتان آمده است و روی یک وبسایت یا صفحه قرار گرفته است، اما ساختار و شکل مرتب و یکدستی ندارد.
به دست آوردن سایتیشن برای یک کسبوکار محلی، نه تنها بسیار مهم است، بلکه عموماً به عنوان تنها برگ برنده شناخته میشود که در صورت نداشتن آن، از رقابت حذف میشوید. اگر در بهینهسازی جستوجوی محلی، نتوانید به سایتیشن دست پیدا کنید، نمیتوانید در بازی بمانید. به عنوان یک پایهی اساسی از استراتژی سئوی محلی، باید با ساختن سایتیشن در مرتبط ترین و کارآمدترین سایتها و لیستها، خود را ارتقا دهید. اما علاوه بر این، تحقیقات نشان میدهند که اگر به صورت مداوم و مرتب این ارجاعات را بهروزرسانی و تروتمیز نکنید، باید عواقب جدی آن را هم بپذیرید.
آیا میدانستید 68 درصد مخاطبان میگویند اگر اطلاعات غلط دربارهی یک کسبوکار در فهرستی ببینند، استفاده از خدمات آن کسبوکار را متوقف میکنند؟
چگونه در رتبهبندیهای جستوجوی محلی بالا بیاییم؟
حالا که میدانیم سئوی محلی به چه چیزی گفته میشود، احتمالا میخواهید بفهمید چطور در آن به موفقیت دست مییابید. در قدم اول توصیهی ما این است که با سه عنصر مرکزی رتبهبندی در جستوجوی محلی آشنا شوید:
- فاصله: جستوجوگر چقدر با محل کسبوکار فاصله دارد؟
- مرتبط بودن: میزان ارتباط بین عبارت جستوجو شده و خدمات و محصولاتی که شما ارائه میدهید چقدر است؟
- شهرت و اعتبار: استفادهکنندگان از خدمات شما چه نظری دربارهی آن دارند؟
اصلیترین خدمات سئوی محلی چیست؟
با توجه به پیشرفت و تغییر و تحولات همه روزهی موتورهای جستوجویی مانند گوگل، سئوی محلی میتواند کار زیادی ببرد و برای اینکه به خوبی از آن نتیجه بگیرید، باید زمان و زحمت زیادی روی آن بگذارید و قواعد و روشهای آن مدام عوض میشود. به همین دلیل است که مشاوران و آزانسهای سئو، روی یادگیری سئوی محلی بیشتر از سئوی استاندارد سرمایهگذاری و هزینه میکنند. قوانین بازی در سئوی محلی، بسیار متفاوت با سئوی معمول است، چرا که اهداف و خواستههای متفاوتی نیز دارید. به عنوان مثال، یکی از خواستههای شما که با سئوی خوب به آن میرسید، این است که مخاطبان به صورت حضوری به محل کسبوکار شما مراجعه کنند، نه اینکه فقط وارد سایتتان شوند.
در ادامه تعدادی از موارد کلیدی برای کمک به رسیدن به موفقیت در سئوی محلی را آوردهایم که میتوانند به تفاوت چشمگیر در رونق کسبوکار شما ایجاد کنند.
محلی کردن وب سایت:
محلی کردن وب سایت به این معنی است که شهر، منطقه، محدوده و آدرس خود را به طور ضمنی در قسمتهای مختلف سایت خود بیاورید. برای کسبوکارهایی که دارای چندین موقعیت هستند، این میتواند شامل ساختن صفحات متعدد یا زیردامنههای محتوایی گوناگون برای هر یک از این محلها باشد. روشها و تاکیکهای دیگری که به کار میآیند، شامل مشارکتکردن در رویدادهای اجتماعی محلی و انتشار مقالات و اطلاعات دربارهی آنها روی وب سایت است.
ساخت سایتیشن و ارجاعات:
اطمینان حاصل کنید که وب سایت و کسبوکار شما در فهرستهای اینترنتی مشاغل و خدمات وجود داشته باشد. این، نه تنها به مخاطبان کمک میکند که کسبوکار شما را پیدا کنند، بلکه با ارائه دادن اطلاعات کامل شامل تلفن تماس، نشانی دقیق، نام شرکت، آدرس وبسایت و حتی توضیحی مختصر دربارهی شما، میتواند به بالا آمدنتان در جستوجوهای گوگل هم منجر شود.
مدیریت رتبهبندیها، نمرات و نظرها:
نظرات واقعی و صادقانه، هم برای نشان دادن کیفیت بالای خدت و محصول شما، و هم برای بالابردنتان در میان نتایج گوگل بسیار موثر است و به موتورهای جستوجو نشان میدهد که شما و سایتتان مورد اعتماد و اطمینان هستید و بالا آوردنتان میتواند تاثیرگذار و رضایتبخش باشد. تعداد نظراتی که دریافت میکنید، کیفیت عمومی آنها و اعتبار افراد و سایتهایی که این نظرات را مینویسند، همه و همه میتواند در رتبهبندی شما در لوکال سئو موثر باشد.
گرفتن بکلینکهای باکیفیت و مرتبط:
بکلینکهایی که به صورت طبیعی و بدون دخالت شما از وبسایتهای معتبر به دست آمده باشند، باعث میشوند که موتورهای جستوجو به سایت شما به چشم یک منبع قابل اعتماد از اطلاعات نگاه کنند و این مسئله اعتبار و شهرت خوب سایتتان را بالا میبرد که یکی از موارد مهم در الگوریتمهای سئوی محلی است.
پیشنهاد می شود بخوانید : راهنمای جامع الگوریتم پاندا
9 دلیل برای آن که سئوی محلی میتواند در جذب مشتری به شما کمک کند:
- مخاطبان محلی برای پیدا کردن کسبوکارهای اطراف خود، از طریق تلفن همراه و رایانه به اینترنت مراجعه میکنند.
دوران دفتر تلفنهای کاغذی و چاپ شده دیگر گذشته است. همه روزه مردم بیشتری روی به سمت اینترنت میگردانند تا اطلاعاتی دربارهی کسبوکارها، خدمات و مراکز اداری و تجاری اطراف خود به دست آورند.
بیایید نگاهی به آمار این موضوع بیندازیم:
- 96% دارندگان رایانهی خانگی، جستوجوهای محلی انجام میدهند.
- 46% تمامی جستوجوهای صورت گرفته در گوگل، جستوجوی محلی هستند
- 64% مصرفکنندگان محلی، برای پیدا کردن کسبوکارهای نزدیک خود از جستوجو در موتورهایی مانند گوگل و یا فهرستهای اینترنتی استفاده میکنند.
- 50% جستوجوکنندگان محلی از طریق موبایل، به دنبال اطلاعات تجاری مانند شماره تلفت یا آدرس یک کسبوکار هستند.
- 78% جستوجوهای محلی در تلفن همراه، به خرید حضوری یا غیراینترنتی منجر میشود.
بازار جستوجوهای محلی به شدت هدفمند و زودبازده است.
دلیل اصلی این که افراد اقدام به جستوجوی محلی میکنند، پیدا کردن یک کسبوکار در نزدیکی موقعیتشان است. دومین دلیل رایج برای این جستوجوها، یافتن محصول یا خدمات است. تعدادی از مخاطبان، دقیقاً به دنبال یک کسبوکار خاص هستند، اما بیشتر اوقات، جستوجو کننده تنها قصد یافتن یک مورد مناسب در یک حیطهی کاری را دارد و با یک جستوجوی عمومی شکار برای اولین مورد خوب را شروع میکند.
با استفاده از یادگیری روشهای بازاریابی سئوی محلی، میتوانید موقعیت تجاری خود را بهبود بخشید با ارتقای آن چه برای ارائه به مخاطبان محلی زمانی که به دنبال خدمات شما میگردند دارید، جایگاه خود را تثبیت میکنید.
جستوجوی محلی، بیشترین نسبت کاربر موثر به بازدید را در میان تمامی روشهای تبلیغ محلی دارد.
اگر میخواهید یک نتیجهی سریع برای دلیل اهمیت سئوی محلی ببینید، این همان نتیجه است. فهرستهای آنلاین که مثالهای متعددی از آن در تمامی حیطهها وجود دارد، نام بیزنس، آدرس محل واقع شدن دفتر یا فروشگاه، شماره تماس و گاهی اوقات اطلاعات اضافی مانند منو یا توضیحات خدمات را ارائه میکنند. این فهرستها، بخش عمدهای از صفحات اول نتایج لوکال سئو را پوشش میدهند. بازاریابی فهرستهای محلی که یکی از استراتژیهای متعدد حوزهی لوکال سئو است، نرخ کاربر موثر به بازدید بیشتر از روشهای تبلیغات سنتی دارد و میتواند تا بیشتر از 50 درصد هم باشد. این مسئله، به آن معنا است که اگر به درستی لیست کردن بیزنس خود را در فهرستهای باکیفیت اینترنتی انجام داده باشید، میتوانید از هر دو جستوجوگر، یکی را به مشتری سودده تبدیل کنید و این نسبت شگفتانگیز است.
اینترنت همراه در حال گسترش یافتن است.
همه روزه کاربران بیشتری به استفاده از تلفنهای همراه هوشمند و تبلتها روی میآورند و از آنها برای یافتن مشاغل و کسبوکارهای محلی در حیطهی موقعیت جغرافیایی خود استفاده میکنند. در حقیقت، در بسیاری از کشورها، استفاده از تلفن همراه برای جستوجو، به مراتب بیشتر از رایانههای خانگی و لپتاپ شده است. سئوی محلی هم روز جستوجوهای موبایل و هم روی رایانه جواب میدهد، که تضمین میکند مشتریهای احتمالی را در هیچیک از این دو وسیله از دست نخواهید داد.
سئوی محلی بازگشت فوقالعادهی سرمایه را نتیجه میدهد.
بر خلاف روشهای سنتی تبلیغات، مانند روزنامههای منطقه، نشریات، مجلههای تبلیغاتی، تراکت و…، با استفاده از سئوی محلی، هدررفت خاصی ندارید. میتوانید به سادگی به بیشتر مشتریان بالقوهی خود دست پیدا کنید، حتی زمانی که دیگر به صورت فعالانه تبلیغات را ادامه نمیدهید. این مسئله، سئوی محلی را هم از نظر بازده، و هم صرفهی مالی، یک انتخاب هوشمندانه کرده است.
بسیاری از بهترین فرصتهای سئوی محلی تقریباً رایگان هستند.
موتورهای جستوجو امکانات رایگان زیادی برای نشان کردن موقعیت شما در منطقه، در اختیارتان میگذارند و صدها فهرست آنلاین شغلی وجود دارد که میتواند به سرعت سئوی سایت و کسبوکارتان را قوی کند.
تنها 20% بزرگسالان، اخبار را از طریق روزنامهها و نشریات دریافت میکنند.
روشهای سنتی تبلیغات، تقریباً منسوخ شده است. در حقیقت، هر روز از تعداد افرادی که روزنامهی شهر یا منطقه را میخوانند کاسته میشود. بررسیهای اخیر نشان داده است که در بیست سال اخیر و از ابتدای قرن 21، روزنامهها، بیش از 80 درصد مخاطبان و خوانندههای خود را از دست دادهاند. اما چرا؟ علت آن است که مردم هر روز بیش از قبل، برای امور خود به اینترنت که به خوبی در دسترس است مراجعه میکنند و اطلاعات مورد نیاز خود را از این طریق به دست میآورند.
نظرات مثبت، میتواند تمایل مصرفکننده، به استفاده از کسبوکار شما را تا 91% افزایش دهد.
یک نظر یا توضیح قوی از کسبوکار شما در پروفایتان، عنصری اصلی در موفقیت بسیاری از کسبوکارهای محلی است. پس برای افزایش دادن سریع اعتبار و شهرت خود در اینترنت، از کاربران و مشتریان وفادار خود بخواهید که دربارهی کسبوکارتان به صورت آنلاین نظراتی بنویسند و به شما در سامانههای مخصوص، امتیاز بالا دهند.
مصرفکنندگان محلی، برای به دست آوردن اطلاعات دربارهی کسبوکار شما به اینترنت اتکا میکنند.
این روزها، مردم برای بیشتر کارهای خود به اینترنت وابسته هستند و یافتن اطلاعات دربارهی کسبوکارها هم از این قاعده مستثنی نیست. انواع محصولات و خدمات از طریق اینترنت میتوانند وارد چرخهی زندگی جامعه شوند، چه از طریق جستوجوی سنتی و معمول، و چه در حالت اصلی و رایجتر، از طریق جستوجوی محلی. اگر کاربران نتوانند شما را در نتایج جستوجوهای محلی پیدا کنند، بخش عظیمی از مشتریان بالقوهی خود را از دست خواهید داد. به کارگیری انواع و اقسام استراتژیهای سئوی محلی برای بیزنس شما، میتواند یک نقشهی آنلاین عالی برای مشتریان آیندهتان بسازد.
با استفاده از سئوی محلی، کسبوکار خود را گسترش دهید.
ترندهای بازاریابی سئوی محلی، بسیار قدرتمند هستند و به مرور زمان میتوانند حتی از این هم قدرتمندتر شوند و در آیندهای نه چندان دور، به مراتب مهمتر و مشخصتر از امروز خواهند بود. به خصوص با در نظر گرفتن این حقیقت که گوگل تمایل دارد تجربهی جستوجوی محلی را خارج از وبسایت شما نگه دارد.
اکنون زمان آن فرا رسیده است که از سئوی محلی برای ارتقای کسبوکار و خدمات خود استفاده کنید، قبل از آن که رقبا شما را از میدان رقابت بیرون بیندازند. همهی کسبوکارهای محلی از لولهکشها و ساختمانسازها گرفته تا هنرمندان و حسابداها، میتوانند کسبوکار خود را با سئوی محلی گسترش دهند و به درآمد بالاتری دست پیدا کنند. پس همین امروز شروع کنید!