الگوریتم E-A-T

چگونه از داده های ساخت یافته برای پشتیبانی از الگوریتم EAT استفاده کنیم؟

 اگر سئوکار باشید یا اینکه به حوزه سئو علاقه داشته باشید حتماً خیلی خوب می دانید که گوگل هر از چندگاهی یک سری تغییرات در الگوریتم های جستجوی خود ایجاد می کند. یکی از این الگوریتم ها ، الگوریتم EAT است. واژه EAT از کلمه های تخصص، معتبر بودن و قابل اعتماد بودن گرفته شده است. حالا این الگوریتم به بحث داغ محافل سئو تبدیل شده و هر کسی بنابر تجربه ای که دارد درباره اش صحبت می کند. یکی از سوالات مهمی که درباره این الگوریتم وجود دارد این است که آیا این گزینه فاکتور رتبه بندی مستقیمی برای گوگل محسوب می شود یا خیر. با وجود همه این بحث ها و سوال ها، گوگل درباره نقشی که EAT  در کیفیت نتایج جستجو ایفا می کند مصمم است و در این باره می گوید: الگوریتم های گوگل سیگنال هایی را درباره صفحات مختلف شناسایی می کنند. این سیگنال ها معتبر بودن و قابل اعتماد بودن صفحات را می سنجند و بر اساس آن رتبه ای به سایت ها می دهند.  گوگل اخیرا اعلام کرده است که EAT خودش به تنهایی یک فاکتور رتبه بندی نیست بلکه چارچوبی است که سیگنال های مختلفی دارد و گوگل از این سیگنال ها برای ارزیابی و رتبه بندی محتواهای برتر استفاده می کند.  در این مقاله می خواهیم بیشتر درباره EAT بدانیم و ببینیم این گزینه را چگونه می توانیم بهینه سازی کنیم.

 اگر EAT برای گوگل مهم است چگونه می توان محتوا را برایش بهینه سازی کرد؟

سوال خوبی است. پاسخ های رسمی که گوگل در این باره ارائه می کند نتوانسته است سئوکاران را قانع کند. با اینحال روش های مختلفی جود دارد که به کمک آن ها نه تنها می توان EAT را بهبود بخشید بلکه می توان عملکرد کلی سایت در نتایج طبیعی را بهتر کرد. یکی از این روش ها استفاده از داده های ساخت یافته است.

 چگونه می توانیم از داده های ساختار یافته برای بهبود EAT استفاده کنیم؟

 استفاده درست از داده های ساختار یافته می تواند به شیوه های مختلف به الگوریتم EAT کمک کند.  با استفاده از داده های ساختار یافته شما می توانید بین دارایی های مختلف ارتباط برقرار کنید. گوگل می گوید با استفاده از نشانگرهای مرتبط می توان معنای یک صفحه را دقیق تر  نشان داد. به کمک داده های ساختار یافته می توان توانایی گوگل برای ارزیابی EAT را بهبود بخشید. این داده ها به دقیق شدن اطلاعاتی که موتورهای جستجو نیاز دارند کمک می کنند.  اگر موتور جستجو نداند محتوای موجود در یک صفحه درباره چیست و چه اطلاعاتی در آن گنجانده شده است نمی تواند مواردی همچون تخصصی بودن، معتبر بودن و قابل اعتماد بودن صفحه را بسنجد.  در چنین شرایطی است که داده های ساختار یافته وارد میدان می شوند و به موتورهای جستجو کمک می کنند اطلاعات بیشتری درباره یک صفحه داشته باشند و راحت تر محتوای موجود را ارزیابی کنند.

 استفاده از داده های ساختار یافته برای EAT:

 خوب حالا که متوجه شدیم چرا وجود داده های ساختار یافته برای الگوریتم EAT  مفید است باید ببینیم چگونه می توانیم از آن استفاده کنیم. برای استفاده از داده های ساختار یافته روش های مختلفی وجود دارد.  گوگل هم اخیرا سندی برای اضافه کردن داده های ساختار یافته به کمک جاوا اسکریپت و گوگل تگ منیجر ایجاد کرده است. اگر از سایت وردپرسی استفاده می کنید  همان افزونه یواست می تواند در این مسیر کمک تان کند. برای بهبود EAT موتورهای جستجو باید اطلاعات زیادی درباره شهرت، اعتبار، تخصص نویسنده محتوا و شرکتی که این محتوا را ارائه کرده است داشته باشند.  الگوریتم EAT علاوه بر همه مواردی که بیان کردیم از شهرت برند و تجربه کاربران بر روی سایت هم استفاده می کند. همه این جوانب را می توان در صورت نیاز با اسکیما نشان داد.  علاوه بر این استفاده درست از اسکیما نیز بسیار مهم است چون موتورهای جستجو از آن برای درک ویژگی های یک صفحه و ارتباط آن با سایر صفحات استفاده می کنند.

 از چه نوع اسکیمایی(Schema) می توان برای بهبود EAT استفاده کرد؟

الگوریتم-eat
الگوریتم-eat

 حالا به بخش جذاب ماجرا رسیده ایم. انواع مختلفی از اسکیماها و property ها وجود دارد که به کمک آن ها می توان سیگنال درستی به موتورهای جستجو فرستاد. در ادامه می خواهیم چند مورد از این اسکیماها را با هم مرور کنیم و ببینیم این ها چگونه می توانند شرایط سایت شما را بهتر کنند.

اسکیمای person( شخص):

 گوگل در دستورالعمل خود از افرادی که به عنوان رتبه دهنده کیفیت شناخته می شوند می خواهد تخصص و اعتبار نویسنده محتوا را مدنظر داشته باشند. معمولا این الگوریتم در بررسی محتواهای مالی و پزشکی که ارائه اطلاعات درست در آن ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است استفاده می شود. فرض کنید سایتی بدون اینکه تخصصی در زمینه پزشکی داشته باشد شروع به انتشار مقالات مختلف در این زمینه بکند. در این شرایط کاربرانی که از این محتواها استفاده می کنند به حرف های نویسنده اعتماد دارند و تلاش می کنند این اطلاعات را به صورت شخصی تجربه کنند. یک محتوای غلط در این زمینه می تواند جان افراد زیادی را به خطر بیندازد. به همین خاطر است که گوگل اهمیت زیادی برای معتبر بودن و متخصص بودن نویسنده محتواهای پزشکی  و مالی قائل است. این نوع اطلاعات را می توان به کمک Person Schema به گوگل نشان داد. این شکل از اسکیما حاوی گزینه های مختلفی درباره فرد است که به کمک آن ها می توان از الگوریتم EAT پشتیبانی کرد.  برخی از این ویژگی ها یا همان property ها را که از EAT پشتیبانی می کنند در ادامه می بینید:

  • affiliation
  • alumniOf
  • award
  • brand
  • hasCredential
  • hasOccupation
  • honorificPrefix
  • honorificSuffix
  • jobTitle
  • sameAs

شما می توانید از این اسکیماها زمانی که می خواهید بنیانگذار، نویسنده یا متخصص تان را بر روی سایت معرفی کنید بهره ببرید. صفحه بیوگرافی نویسنده کاندید خوبی برای استفاده از این نوع اسکیماست. به خاطر داشته باشید هر محتوایی که با اسکیما نشانه گذاری می شود باید بر روی صفحه قابل نمایش باشد تا درگیر جریمه دستی داده ساخت یافته اسپم وار نگردد.

 اسکیمای organization( سازمان):

 اسکیمای سازمان بی شک یکی از بهترین اسکیماهایی است که می توان برای بهبود EAT از آن بهره برد.  این نوع اسکیما property های مختلفی در اختیارتان قرار می دهد که به کمک آن ها می توانید اطلاعات بیشتری درباره شرکت یا برندتان به گوگل بدهید. به عنوان مثال به موارد زیر توجه کنید:

  • address
  • duns
  • founder
  • foundingDate
  • hasCredential
  • knowsAbout
  • memberOf
  • parentOrganization

بیشتر سازمان ها از این نوع اسکیما بدون استفاده از فیلدهای بالا بهره می برند و از سایر property هایی که هست هم استفاده نمی کنند. سعی کنید همه این اطلاعات را در صفحاتی که به سازمان یا شرکت تان مربوط است بگنجانید. به عنوان مثال در صفحات تماس با ما یا درباره ما از این اسکیما استفاده کنید تا گوگل متوجه شود شما شرکت معتبر و قابل اعتمادی هستید.

 اسکیمای author( نویسنده):

 Author یک Schema property است که می توان برای هر نوع اسکیمایی که تحت طبقه بندی CreativeWork یا Review قرار می گیرد از آن استفاده کرد. این property باید به عنوان نشانگر برای بخش نویسنده در محتوای موجود استفاده شود.

 

اسکیمای reviewedBy:

 به کمک این گزینه هم شانس بسیار زیادی برای نشان دادن اعتبار سایت تان به موتورهای جستجوی همچون گوگل را خواهید داشت. به عنوان مثال اگر در محتوایتان از ریویوهای متخصصان استفاده می کنید( مثل بررسی های پزشکی یا قانونی) سعی کنید نامشان را در محتوایتان به عنوان افراد متخصص بیان کنید. برای اینکار می توانید از reviewedBy برای فهرست کردن نام آن فرد استفاده کنید.

 اسکیمای citation:

 استفاده از این گزینه به شما کمک می کند محتواها، مقالات یا کارهای خلاقانه افرادی که در محتوایتان به آن اشاره کرده اید را فهرست کنید. با همین روش ساده و عالی می توانید به موتورهای جستجو نشان دهید شما منبع قابل اعتماد و معتبری هستید.

 از داده های ساخت یافته برای پشتیبانی از الگوریتم EAT استفاده کنید:

 خوب همانطور که مشاهده کردید به کمک اسکیماهای مختلف می توانید تخصص و معتبر بودنتان را به موتورهای جستجویی همچون گوگل نشان دهید. کتابخانه Schema.org هر روز بیشتر از قبل به روز می شود و منابع آن توسعه پیدا می کند.

اگرچه داده های ساختار یافته به عنوان فاکتور رتبه بندی مستقیم در نظر گرفته نمی شوند اما گوگل پیشنهاد می کند از این روش استفاده کنید و به کمک آن اطلاعات بیشتری درباره صفحات تان ارائه نمایید.  اگر بتوانید به گوگل کمک کنید درک درستی از محتوایتان داشته باشد، ارزیابی کیفیت سایت و استفاده از الگوریتم EAT را برایش ساده تر خواهید کرد. برای رسیدن به چنین هدفی می توان از داده های ساختار یافته استفاده کرد.  سعی کنید کتابخانه Schema.org که مدام در حال به روزرسانی است را بررسی کنید و از مزایای اسکیماهای مختلفی که در آن هست بهره ببرید. این شما هستید که باید به گوگل نشان دهید سایت معتبری دارید و می توانید محتوایتان را به دست مخاطبان مدنظر برسانید. اگر در این فرآیند موفق شوید می توانید رتبه بهتر و بالاتری را در صفحه نتایج جستجو از آنِ خود کنید. سایت هایی که در حوزه پزشکی و مالی کار می کنند بهتر است از داده های ساخت یافته به درستی بهره ببرند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی